شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مدیران جهاد دانشگاهی كشور:
بايد با حمايت از كارخانه‌هاي داخل كشور، روحيه نشاط و شادابي را به جامعه برگرداند./مسلمان نبايد نوكر و مزدور بيگانه باشد.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح ‌شنبه 19/01/1391 جمعی از مدیران و اعضای جهاد دانشگاهی را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، دكتر یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی كشور به ارائه گزارشی از كاركردها و اهداف و برنامه‌های آینده این مركز پرداختند.

قسمتی از بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین خاتم الأنبیاء و المرسلین سیدنا أبی القاسم محمد صلی الله علیه و آله و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین إلی یوم الدین.
قال الله تعالی: «الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»
با تشكر از شما عزیزانی كه تشریف آوردید، امیدوارم كه زحمات شما مورد قبول حضرت بقیة الله الاعظم اروحنا فداه قرار بگیرد و روز به روز بر توفیقات شما افزوده شود.
كلمه جهاد كه در قرآن مكرراً ذكر شده است، از كلمات بسیار پر معنا و مقدس است، و دارای ابعاد و انواع مختلف است. یكی از آنها كه بسیار اهمیت دارد، جهاد علمی و خودكفایی می‌باشد. همه باید در همه رشته‌ها بر اساس جهاد جلو بروند، یعنی اصلاً بشریت با جهاد پیشرفت كرده و می‌كند، چرا كه «لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى» یعنی بشر با سعی و عمل، قله‌های بلند علم و صنعت را فتح كرده و می‌كند.

جهاد دانشگاهی و كارهایی كه شما از اول انقلاب تا به امروز انجام ‌داده‌اید برای ترقی و پیشرفت مملكت و بی‌نیازی ملت و استقلال علمی و خودكفایی بسیار با اهمیت و برای مسلمانان افتخار می‌باشد.
اگر بخواهیم به خود، متكی باشیم، باید در تمام جهات جهاد داشته باشیم و برای این‌كه جامعه اسلامی پیشرفت داشته باشد با اخلاص كوشش كنیم.
جهاد علمی هرگز توقف‌بردار نیست. نباید بنشینیم و ببینیم كه دیگران از ما جلو ‌افتاده‌اند. انسان باید دائماً رو به جلو باشد و همان‌طور كه در دستورات اسلام داریم اگر دو روز كسی مساوی باشد مغبون است، یعنی باید امروز انسان از دیروزش بهتر، و فردایش از امروز او بهتر باشد.
غرض این‌كه باید از موقعیت‌ها و فرصت‌هایی كه پیش آمده استفاده كرد. مسأله خودكفایی، از مسائل مهمی است كه از روز اول، همیشه علما و بزرگان دین، مردم را به آن توصیه می‌كردند و می‌كنند كه ما باید خودمان، متكی به خودمان باشیم و نیازمند دیگران نباشیم.
همه نیازهای جامعه اسلامی در علوم مختلف باید تأمین شود كه اگر تأمین نشود در روحیات، اخلاق و معنویات هم اثرگزار است.
باید هدف ما در جهاد علمی این باشد كه استقلال و هویت اسلامی‌مان را حفظ كنیم و بخواهیم كه بر عظمت اسلام و مملكت اسلامی افزوده شود.
دنیا روی مسلمانان حساب می‌كند. در قرون اولیه تا قرن سه و چهار آوازه مسلمانان در دنیا در همه رشته‌ها بلند بود. دانشمندانی در اسلام رشد كردند كه در همه دنیا مثل آنها نبود و پیدا نمی‌شد، ولی جریان طوری رقم خورد كه جامعه اسلامی رو به عقب رفت و از این پیشرفت بازماند.
الحمدلله امروز این قوت دارد تجدید می‌شود. انشاءالله باید به سمت شأن و عظمتی كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله برای جامعه اسلامی پیش‌بینی كرده بودند برویم كه می‌فرماید:
«قَالَ اللّهُ عَزَّ اسمُه: إِنَّ أُمَّتَكَ فِی الْأَرْضِ كَالشَّامَةِ الْبَیْضَاءِ فِی‏ الثَّوْرِ الْأَسْوَدِ ... یَسْتَخْدِمُونَ وَ لَا یُسْتَخْدَمُون‏» ؛ مثل امت من مثل یك خال سفید در درخشندگی است كه در یك گاو سیاه باشد، یعنی امت اسلام در بین همه امم باید درخشندگی داشته باشند.
مقصود این است كه همه بشریت از خدمات و كارهایی كه مسلمانان می‌كنند استفاده كنند. ما بحمدالله از نظر منابع و امكانات قوی هستیم و باید با مدیریت صحیح به بهترین وجه از آنها برای خدمت به مردم بلكه جامعه بشریت استفاده كنیم.
در ادامه روایت آمده است: امت من نوكر و مزدور دیگران نمی‌شود، بلكه مستقل و خدمت‌دهنده به جامعه بشریت است.
همه باید خودكفا باشیم، و اعتماد به نفس داشته باشیم. اگر جامعه‌ای اعتماد به نفس نداشته باشد و خودكفا نباشد و دست نیاز به سوی دیگران دراز كند، مصداق روایت شریفی است كه می‌فرماید:
«كَادَ الْفَقْرُ أَنْ‏ یَكُونَ‏ كُفْراً»
یكی دیگر از مسائل مهم، همین مسأله تولید است. باید یكی از برنامه‌ها این باشد كه در مسائل تولید داخلی طوری باشیم كه نیاز به واردات نباشد. اگر ما كارخانه‌هایی داشته باشیم كه تولید دارند و بعد واردات آن كالاها را هم داشته باشیم اینها ورشكست می‌شوند. باید كاری كنیم كه تولید داخلی خیلی قوت پیدا كند تا بتوانیم در مسأله صادرات هم حرف داشته باشیم. باید تولید داخلی را كمك كرد و از تعطیلی كارخانجات جلوگیری كرد.
به هر صورت، بنده از كارهایی كه شما انجام می‌دهید كمال تشكر را دارم، و امیدوارم همه در راستای خدمت به اسلام و مكتب، و برای رضای خداوند و خدمت به جامعه اسلامی گام برداریم تا از اجر و ثواب حقیقی و واقعی محروم نباشیم انشاء الله، و من برای موفقیت بیشتر شما و همه كسانی كه با شما همكاری می‌كنند دعا می‌كنم. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 

يكشنبه / 20 فروردين / 1391