پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار يكي از منتخبان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي:
نماينده بايد با شجاعت تمام و آگاهي و بصيرت كامل از احكام اسلام و حقوق ملت دفاع نمايد.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف، صبح یكشنبه 18/12/1390 آقای مهندس امیرآبادی یكی از منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار، با اشاره به اهمیت وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی فرمودند: باید نماینده مجلس بر همه اوضاع تسلط داشته باشد كه مبادا از روی ناآگاهی رأی بدهد. هر كس كه نفهمیده رأی بدهد، به نظام اسلامی و مردم خیانت كرده است.
در ابتدای این دیدار، آقای مهندس امیرآبادی به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود برای نمایندگی قم در مجلس شورای اسلامی پرداختند.

قسمتی از بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
مطالبی كه توضیح دادید، مطالب بسیار خوب و لازمی است، و همه دلسوزان و مردم، تحقق این مسائل را از یك نماینده توقع دارند. نكته مهم این است كه انسان در عمل هم این مطالب را انجام دهد؛ به طور مثال یك نماینده در مواضعی كه لازم است، در مجلس باید شجاعانه اظهار وجود كند، و یا در جایی كه باید مصالح اسلام و منافع مملكت رعایت شود، فروگذار نكند. البته همه این‌ها نیاز به ایمان كامل و اعتقاد راسخ به خداوند متعال دارد كه اگر كسی فقط خدا را در نظر داشت، از هیچ‌كس نمی‌ترسد، و در جایی كه لازم باشد، حرف می‌زند، و از حق دفاع می‌نماید. همه نماینده‌ها باید بر همین اساس كار كنند، كه اگر غیر این باشد، مجلس برای آن‌ها غصب، و رفتن به مجلس برای آن‌ها جایز نیست.

یك نماینده باید متوجه وظایف خود باشد، و بداند كه قیام و قعودهایش در مجلس بسیار با اهمیت است كه گاهی انسان را به اعلی علیین، و گاهی به اسفل السافلین می‌برد.
باید این قیام و قعودها همه با فهم و علم و بصیرت، جهت دفاع از احكام و دستورات شرع مقدس اسلام و در راه رضای خداوند متعال و مصلحت مردم و عزت كشور باشد. باید یك نماینده، سنگینی مسئولیت نمایندگی را احساس نماید، و وظایفش را به طور كامل انجام دهد.
البته كسی كه نماینده مردم قم است، مسئولیتش بیشتراست. باید نماینده قم به عنوان دفاع‌كننده از شرع و مكتب در مجلس حاضر شود اگرچه همه نماینده‌ها باید مدافع احكام الهی باشند، اما مسئولیت و نقش نماینده قم باید پررنگ‌تر باشد كه اگر خدای‌ناكرده انحرافی در آنجا پیش آمد و حرف خلافی زده شد، نماینده قم مقاومت كند و نگذارد خلاف شرعی اتفاق بیفتد.
وجود مبارك حضرت معصومه سلام الله علیها و حوزه مباركه قم و مردم شریف قم همه زمینه‌ساز این است كه نماینده قم در مجلس ابراز وجود كند و حقیقتاً نمایندگی قم را داشته باشد و به عبارت دیگر صدای قم در مجلس باشد.
البته این خیلی كار بزرگ و سنگینی است، و اگر انسان آن را پذیرفت باید بداند از یك سو وظیفه بسیار دشواری را قبول كرده است، و از جهتی دیگر آن را فرصتی بداند برای خوشحال‌نمودن آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خدمت به فقرا و مستمندان و محرومان.
ایشان در بخش دیگری از بیانات خود فرمودند: یك نماینده باید بر همه اوضاع تسلط داشته باشد، و سیاست‌های داخلی و خارجی مملكت را به صورت كامل بداند، و نفهمیده و ازروی ناآگاهی رأی ندهد، كه هر كس نفهمیده رأی بدهد، به نظام اسلامی و مردم خیانت كرده است.
معظم له با اشاره به اهمیت بودجه كه هر ساله مجلس باید آن را بررسی نموده و تصویب كند، فرمودند: نمایندگان باید خیلی مواظب باشند كه بودجه به نفع مردم و مملكت باشد، و باید از مصرف صحیح بیت المال با دقت حفاظت نمایند، و نگذارند بودجه مملكت حیف و میل شود، چرا كه اگر ریالی از پول بیت المال در غیر راه شرعی و الهی خرج شود، همه ضامن و مسئول هستند.
شما هم انشاء الله از این امتحانی كه در آن واقع شده‌اید سربلند بیرون بیایید كه در نهایت برای خودتان افتخار است و هم برای شهر قم؛ و بدانید مردم هم، نمایندگانی را بیشتر دوست می‌دارند كه مصالح اسلام و دین و مردم را بیشتر رعایت كنند. خداوند شما را حفظ فرماید. والسلام علیكم و رحمة‌الله

دوشنبه / 22 اسفند / 1390