پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
بیانات مهم حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار خانواده‌های معظم شهدای هسته‌ای كشور:
شهداي هسته‌اي باعث افتخار و عزت نظام اسلامي هستند.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الشریف، صبح امروز پنجشنبه 18/12/1390 خانواده‌های معظم شهدای هسته‌ای كشور را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار، با اشاره به اهمیت فداكاری و شهادت در راه زنده‌نگهداشتن دین و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و نظام اسلامی فرمودند: ملت و مسئولان از هدف مقدس شهیدان یعنی حاكمیت احكام اسلام و اجرای دستورات شرع مقدس كوتاه نیایند.

قسمتی از بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (1)
بنده از ابراز محبتی كه فرمودید تا به فیض دیدار شما عزیزان نائل شوم خیلی خوشحال و مسرورم، و امیدوارم ثواب این دیدار در نامه اعمال حقیر ثبت و ضبط شود و در آخرت مظهر خیرات و بركات باشد انشاء الله.
درباره شهادت و فداكاری در راه خداوند متعال، ترویج دین و عظمت اهل بیت علیهم السلام آن‌قدر مطالب والا و زیادی وجود دارد كه برای ما اصلاً قابل تصور و بیان نیست.
مرگ، برای همه بشر است؛ همه می‌میرند. قرآن هم به پیامبر می‌فرماید: «إِنَّكَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»(2) اما آن چیزی كه مهم است نوع مرگ است؛ این‌كه انسان در چه مسیری بمیرد. آن چیزی كه عقل و نقل بر آن دلالت دارد این است كه بالاترین مرگ‌ها، شهادت در راه خداوند متعال است.

امیرالمؤمنین علیه السلام در پایان عهدنامه‌ای كه برای مالك اشتر نوشته است، می‌فرماید: «أَنْ یَخْتِمَ لِی‏ وَ لَكَ‏ بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَة»(3)؛ خداوند پایان زندگی من و تو را به شهادت و سعادت ختم نماید. هر كسی كه این مقام عظیم را درك كند و ارزش آن را متوجه شود، آرزوی آن را خواهد كرد.
ما به این‌كه آیه شریفه قرآن مجید می‌فرماید: «وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» ایمان داریم. یقین داریم كه این شهدای عزیز نزد خداوند مرزوق‌اند. حال «عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» یعنی چه؟ و چه مقامات و درجاتی است كه این‌ها به آن نائل می‌شوند، كسی نمی‌داند.
این را هم باید دانست كه شهادت در راه خداوند، هم برای خود شهید دارای اجر و ثواب بسیار زیاد و ما فوق تصور است، و هم برای بازماندگان شهید؛ البته مصیبت سختی است، ولی وقتی خانواده شهیدی، به این معتقد باشد كه این شهید در راه خداوند و اعلای كلمه اسلام به این فوز نائل شده است، آن وقت مصیبت قابل تحمل می‌شود.
در روایات آمده است كه در جنگ احد، یكی از زن‌های انصار كه برادر، پدر، شوهر و پسرش را شهید كرده بودند، بدون جزع و فزع در جستجوی پیامبر می‌گشت و وقتی آن حضرت را دید، گفت: ای رسول خدا! اگر شما زنده باشید تمام مشكلات و مصائب بر ما آسان است.‌(4)
حال چه چیز از این بهتر كه كسی با مرگ خودش، برای كشور، مردم و خانواده‌ و وابستگانش افتخار بیافریند، و آن‌ها افتخار كنند به این‌كه ما در راه خداوند متعال شهید داده‌ایم، و این شهید روز قیامت یكی از شفعای بزرگ ماست.
در شرایط دنیای امروز، دشمنانی كه مراقبند ما در این ناملایمات چطور رفتار می‌كنیم و آیا مقاومت ما كم می‌شود، وقتی این صبر و پایداری را می‌بینند، شكست می‌خورند و این، آثار زیادی برای عزت و افتخار اسلام و مسلمانان دارد.
به هر حال، همه ملت و مسئولان باید قدردان و شاكر خون پاك شهدا باشند، و اهداف و آرمان‌های آن‌ها را حفظ نموده، و هرگز از بزرگترین هدف مقدس آنان كه همان حاكمیت احكام اسلام و اجرای دستورات شرع مقدس است كوتاه نیایند، و ارواح طیبه آن‌ها را از خود راضی و خشنود نگهدارند.
البته توصیه من به شما خانواده معظم شهدا این است كه در درجه اول، امر به معروف و نهی از منكر نمایید، و با حجاب و چادر مقدس خود - كه از عبای من و امثال من مقدس‌تر است- به دنیا اعلام نمایید كه هرگز از آرمان مقدس آنان و ارزش‌های اصیل اسلامی دست‌بردار نخواهید بود. حجاب، عزت زن و بزرگترین كرامت برای بانوان مسلمان می‌باشد. شما با این حجاب و چادر خود، دشمنان اسلام را مأیوس و ناامید می‌نمایید، و قلب مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء را ‌از خود خوشحال می‌سازید.
بنده مجدداً از مقام این عزیزان تقدیر و تجلیل می‌كنم، و به همه شما برادران، خواهران و بازماندگان شهدای بزرگوار تبریك و تسلیت عرض می‌نمایم. ان‌شاء الله خداوند متعال به همه شما توفیق عطا نماید، و روز به روز بر عزت این نظام و مملكت بیفزاید، و به همه كسانی كه برای رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سعی و تلاش می‌كنند، اجر و مزد فراوان عطا فرماید. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

در پایان این دیدار همسر شهید شهریاری اظهار كرد: نفس شما در این كشور در حقیقت یك موهبت است.
بهجت قاسمی از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درخواست نمود تا برای سه فرزند خردسال شهیدان احمدی روشن، رضایی نژاد و علی محمدی دعا كنند.
آیت‌الله العظمی صافی نیز خاطرنشان كردند: این فرزندان به منزله اولاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند و از سوی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه به آنها توجه می‌شود.
ایشان تاكید كردند: باید فرزندان این شهیدان مراقب باشند كه این افتخار، خدشه دار نشود.
 

پی‌نوشت‌ها:
1. سوره آل عمران؛ آیه169.
2. سوره زمر؛ آیه2.
3. نهج البلاغة؛ نامه53.
4. مسكّن الفؤاد شهید ثانی رحمه الله؛ ب2، ص72.

پنجشنبه / 18 اسفند / 1390