پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
توصيه‌هاي حضرت آيت الله العظمي صافي به شوراي اسلامي شهر قم براي كمك به محرومان و ضعفاء

**بـــاش تا كلّ بینی آنان را كه امروزند جزء ***** بــــاش تا گل بینی آنان را كه امروزند خار
**باید با تمام توان در خدمت به مردم، و تسریع در حلّ مشكلات آن‌ها تلاش كرد.

 

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الشریف، یكشنبه 10/02/91، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مقدس قم را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام آقای آتش‌زر رئیس شورای اسلامی قم گزارشی از فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی این شورا ارائه داد.

قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیّد الاولین و الآخرین سیدنا أبی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطّاهرین، و لاسیّما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللّعن علی أعدائهم أجمعین الی یوم الدین.
قَالَ الله تعالی:
«وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لَایخْرُجُ إِلَّا نَكِداً»[1]
بنده از همه شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم تمام مقاصد خوبی كه دارید به نحو احسن و طوری كه مناسب با این شهر با عظمت است محقق شود.
قم، شهر اهل بیت علیهم السلام است و با سابقه‌ای دیرین و كهن كه امتیازات خاص و برجستگی‌های زیادی دارد.
اینجا عشّ آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است، و خدمت به این شهر با حفظ شئون آن از باب تعظیم اسلام و تعظیم اهل بیت علیهم السلام ثواب و اجر فراوانی دارد.
انسان وقتی روایات را مطالعه می‌كند متوجه می‌شود چه شخصیت‌های والا و عظیمی از همین قم، جزو اصحاب ائمه علیهم السلام بوده‌اند كه در عظمت، كم‌نظیر می‌باشند و الان اگر ما بخواهیم نسبت به آن وقت حساب كنیم، خیلی از نظر وجود این اشخاص فقیریم.
حال با توجه به این عظمت، خدمت در این شهر و این‌كه انسان مواظب باشد تا در این شهر برنامه‌های شایسته و متناسب با شئون اسلامی پیاده شود، دارای اجر بسیاری است.
همه اینها خدمت به اهل بیت به خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
بنده گاهی اوقات می‌گویم كه به رفتگران عزیزی كه كوچه‌ها و خیابان‌ها را نظافت می‌كنند با نظر كم نگاه نكنید؛ چرا كه گاهی می‌شود همین شخصی كه دارد جارو می‌كشد از خیلی از اشخاصی كه خیال می‌كنیم مقامی دارند مقامشان بالاتر است. البته اگر از روی خلوص نیّت باشد و نیز ملتفت باشد كه به چه كسی خدمت می‌كند؛ در روایت هم داریم كه «دَخَلَ عَبْدٌ الْجَنَّةَ بِغُصْنٍ‏ مِنْ شَوْكٍ‏ كَانَ عَلَى طَرِیقِ الْمُسْلِمِینَ فَأَمَاطَهُ عَنْهُ»[2] گاهی به برخی از این عزیزان گفته‌ام كه اگر دنیا را هم در مقابل كاری كه انجام می‌دهید به شما بدهند در برابر ثواب‌هایی كه برای شماست هیچ ارزشی ندارد.
حتی در جایی دیدم كه موقوفاتی در قدیم بوده است كه صاحبان وقف اشخاصی را اجیر می‌كردند تا در كوچه ها راه بروند و اگر چوب و سنگ و خاشاكی بود از سر راه مردم بردارند و راه مردم را نظافت كنند، و اجرتشان از درآمد همین موقوفه‌ها تأمین می شد.
غرض این‌كه اسلام به خدمت‌رسانی به مردم تأكید زیادی دارد كه هر طور كه می‌توان، باید وسیله تسریع و حلّ امور مردم را فراهم كرد. شهرداری و شورای شهر هم از آن مراكزی است كه در آن باید حوائج مردم برآورده شود و مردم در آسایش كامل باشند،‌ و به محرومان و انسان‌های ضعیف كمك كنند. همه فكرتان این باشد كه به یاری مردم بشتابید و برای خدا به بندگان خدا كمك كنید كه عبادتی بالاتر از آن نیست.
به هر حال در همه برنامه‌ها باید خدا را در نظر داشت و برای رضای خداوند متعال، به مردم خدمت كرد. همان طور كه عرض كردم هر كس خالصانه به این مردم خدمت بكند دارای مقام والایی است به قول شاعر كه می‌گوید:
ای بسا غبنا كه اندر حشر خواهد بود زآنك
هــست ناقد بس بصیر و نقدها بس كم عیار
بـــاش تا كل بینی آنان را كه امروزند جزء
بــــاش تا گل بینی آنان را كه امروزند خار
در هر صورت این مطالب بسیار مهمّ است. مثلاً همین تونل غدیر كه نامگذاری به این نام، بزرگداشت و تعظیم شعائر است مسأله مهمَی بود. بنده هر موقع از آنجا ردّ می‌شوم به یاد شما عزیزان هستم و شما را دعا می‌كنم.
در پایان مجدداً از شما تشكر می كنم، و امیدوارم كه خداوند به شما توفیق خدمت بیشتر به این شهر مقدس را بدهد، و بدانید در این رشته‌ها هر چه خدمت كنید همه عبادت محسوب می‌شود، بنده هم می‌گویم كه ای‌كاش می‌توانستم با این عزیزان خدمت بكنم و این شهر مقدس را جارو بزنم كه ثواب فراوانی دارد. والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته
 
 
[1]. سوره اعراف، آیه5.
[2]. وسائل الشیعة؛ باب19،ح21706.

 

دوشنبه / 11 ارديبهشت / 1391