شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله صافی در مراسم افتتاح پنجمین سوگواره حدیث غربت در کوچه‌های بنی‌هاشم:
فرهنگ جامعه ما بايد فرهنگ فاطمي باشد/همه بايد از خطبه فدكيه حضرت زهرا سلام الله عليها درس بياموزيم.

همزمان با ایام شهادت دخت گرامی پیامبر، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، عصر جمعه 1/02/1391، پنجمین سوگواره حدیث غربت در كوچه‌های بنی‌هاشم با حضور حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی افتتاح شد.
این سوگواره - كه با هدف تعظیم شعائر و زنده‌نگه‌داشتن یاد و فضایل آن حضرت با تلاش هیئات مذهبی و ستاد بزرگداشت فاطمیه استان قم برپا شده است- دارای بخش‌های مختلفی از جمله نمونك شهر مدینه، و نمایش وقایع تاریخی بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم، بخش پاسخگویی به مسائل شرعی، نمایشگاه عكس، و تبیین سیمای بانوان فاطمی می‌باشد.

بخشی از بیانات معظم له بدین شرح است:
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللّعن علی اعدائهم أجمعین إلی یَوم الدین.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِیَّةِ حَبِیبَةِ حَبِیبِكَ وَ نَبِیِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِیَائِكَ الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَ‏ كُنِ‏ الطَّالِبَ‏ لَهَا مِمَّنْ‏ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِیلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِیمَةَ عِنْدَك فی الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلی أبِیها وَ بَنِیهَا وَ أمَها و عَلی أهْلِ بَیْتِهَا وَ عَلی مَوْلانَا أمِیرِالمُؤمِنینَ عَلیه الصلاةُ والسّلام.
واقعاً بنده نمی‌توانم احساساتی را كه از تماشای این صحنه‌ها برایم فراهم شده است بیان كنم. از زحمات و خدماتی كه برای اظهار مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها متحمل شده‌اید تقدیر و تشكر می‌كنم. و امیدوارم خداوند متعال، زحمات شما را مورد عنایت حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد، و روز به روز بر توفیقات شما بیفزاید.

شیعه، در اعصار و ادوار گذشته همیشه مظلوم بوده ‌است، و با این مظلومیت، در مقام اظهار ارادت و ولایت به ائمه علیهم السلام كمال استقامت را به خرج داده‌اند، و در جریان‌های بسیار سخت و اختناقات شدید، همیشه ولایت و ارادت خود به اهل بیت علیهم السلام را حفظ كرده‌اند.
امروز هم الحمدلله، شیعیان مخلصی كه در اطراف و اكناف عالم هستند همین لواء و پرچم را به دست گرفته‌اند. ملاحظه كنید در پاكستان، افغانستان و در عراق همین شیعیانی كه شهید می‌شوند، اینها همه نشان مظلومیت شیعه است.
به هر حال این برنامه‌ها،‌ همه اسباب تعظیم شعائر، و توجه‌دادن مردم به مظلومیت اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً حضرت زهرا سلام الله علیها- كه حجت بالغه اهل بیت می‌باشند- است.
مواضع حضرت زهرا سلام الله علیها فوق العاده مهمّ و سازنده بود. هر چه انسان راجع به این مسأله تفكر كند، می‌بیند كه خیلی مسأله والا و بااهمیت است، و اگر آن موضع‌گیری شجاعانه و به موقع حضرت زهرا سلام الله علیها در آن شرایط و اختناق شدید نبود، شاید اسلام به طور كلی منقرض شده بود، ولی استقامت و شجاعت حضرت زهرا سلام الله علیها باعث شد كه حق بر دنیا و مردم ظاهر شود.
خطبه‌ای فی البداهه كه حضرت زهرا علیها السلام در مسجد مدینه خواندند از معجزات اهل بیت علیهم السلام است.
انشاء خطبه آن هم بعد از مصایبی كه حضرت متحمل شده بود به خصوص مصیبت عظمای ارتحال حضرت پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم - كه اعظم مصایب است- یكی از معجزات بزرگ حضرت فاطمه علیها السلام است؛ خطبه‌ای در نهایت فصاحت و بلاغت، و متضمن مضامین و معانی بلند و بزرگی كه تا روز قیامت هر چه ما بخوانیم و راجع به این خطبه بگوییم و تفسیر كنیم باز هم كم است.
این خطبه در وضعی انشاء شد كه امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام اگر می‌خواست در مسجد سخنرانی كند امكان نداشت. عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها در خواندن این خطبه، نمونه عظمت خود پیغمبر صلوات الله علیه و آله است، یعنی حضور حضرت زهرا علیها السلام در مسجد مدینه برای مردم، مثل حضور خود پیغمبر صلی الله علیه و آله بود، به حدّی كه همه گوش فرا داده بودند، و جمع زیادی از مردم گریه می كردند.
در آن شرایط، این‌گونه اعلام حقانیت امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم السلام، یگانه راه حفظ دین و ولایت و حفظ زحمات پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم بود.
مقام و عظمت حضرت زهرا علیها السلام آن قدر والا و مهم است كه هر چه انسان در مقام تقدیر و تشكر باشد، و هر چه بگوید باز هم نتوانسته و نمی‌تواند حق آن حضرت را ادا كند.
همین مسأله كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا علیها السلام می‌فرمایند:
«أبشری یَا فَاطِمَة إنّ المَهْدِیَّ مِنْكَ»
معنای بسیار بزرگی است كه حضرت رسول صلوات الله علیه و آله به دخترش سیده نساء العالمین آرامش قلب می‌دهد و می‌فرماید: فاطمه جان! بر تو بشارت باد كه مهدی این امت از توست. آینده از توست، عاقبت دنیا تحت ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار می‌گیرد. حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور می‌كند و همه مطالب و مقاصدی را كه ائمه علیهم السلام می‌خواستند و می‌خواهند به واسطه مهدیّ تو سلام الله علیه فراهم می‌شود.
غرض این‌كه مقام آن حضرت بسیار بسیار با عظمت و والا است، و اكنون كه بحمدالله توفیق تعظیم و تجلیل از حضرت زهرا سلام الله علیها نصیب شما شده است آن را قدر بدانید،‌ آن را برای خود افتخاری بزرگ بشمارید.
به هر حال باید سعی كنیم در عمل هم انشاءالله فاطمی باشیم، كارهایمان فاطمی باشد، فرهنگ جامعه فاطمی باشد، حجاب زن‌های مسلمان فاطمی باشد و ...
این وضع بی‌حجابی و اختلاط زن و مرد كه الان در جامعه است، همه اسباب ناراحتی حضرت زهرا سلام الله علیها می‌شود. فرهنگ فاطمی همان عمل به آیه شریفه «فَأسْألُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ» است. فرهنگ فاطمی، برپاداشتن امر به معروف و نهی از منكر، و مواظبت بر این است كه جامعه اسلامی در خط اسلام باقی بماند.
به هر حال امیدوارم كه بر توفیقات همه عزیزانی كه در این برنامه خدمت كردند و می‌كنند افزوده شود، و همه مورد ادعیه خاصه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه قرار بگیرند. و السلام علیكم و رحمة الله

شنبه / 2 ارديبهشت / 1391