وریز وجوهات
بسم الله الرحمن الرحیم الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ.   حادثه دردناک زلزله در بخش بزرگی از کشور ما و عراق، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. متأسفانه در این مصیبت غمبار تعداد...
سه شنبه: 30/آبا/1396 (الثلاثاء: 2/ربيع الأول/1439)

نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای ستاد اعتكاف:
اعتكاف، يك هنر واقعي است./ بايد جنبه‌هاي معنوي اعتكاف هميشه محفوظ باشد.

 

در آستانه ماه مبارك رجب المرجب، مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف يكشنبه 31/02/91، مسئول و اعضاي ستاد مركزي اعتكاف، و شوراي سياستگذاري جشنواره فرهنگي هنري اعتكاف را به حضور پذيرفتند.
در ابتداي اين ديدار، حجت الاسلام تكيه‌اي مسئول اين ستاد با اشاره به برگزاري جشنواره فرهنگي هنري اعتكاف در چهارم خردادماه امسال، گزارشي از برنامه‌هاي اين جشنواره و نيز اعتكاف سال جاري ارائه داد.
بخشي از بيانات معظّم له به شرح ذيل است:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي خاتم الانبياء و المرسلين و سيد الاولين و الآخرين سيدنا ابي القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين و لاسيما مولانا بقية الله في الارضين و اللعن علي اعدائهم اجمعين الي يوم الدين.
قال الله تعالي:

]وَاسْتَعينُوابِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ[[1]

بنده اولاً از حضور شما عزيزان تشكر مي‌كنم، و اميدوارم كه خدمات و زحمات همه شما مرضيّ خداوند متعال، و مورد قبول حضرت ولي الله الاعظم امام زمان ارواح العالمين له الفداء قرار بگيرد.
برنامه اعتكاف از برنامه‌هاي بزرگ الهي، عبادي و تربيتي اخلاقي اسلام است كه بركات و آثار فراگيري دارد، يعني برنامه‌‌اي انسان‌ساز است كه در جامعه ايجاد تحوّل مي‌كند، و جامعه را به سوي كمال سير مي‌دهد.
اعتكاف، برنامه‌اي است كه علاوه بر بركات فراواني كه به طور مستقيم براي شركت‌كنندگان در آن دارد، در محيط اطراف هم تأثيرگذار است.
در واقع همه اين برنامه‌ها براي اين است كه مردم متوجه به خداوند متعال شوند، چرا كه آنچه به قلب‌ها آرامش مي‌دهد ياد خداست؛ ]ألَا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ[[2]
دعا هم به همين معناست، يعني بايد انسان دائماً در ياد خدا باشد. اين‌كه در روايات فرموده‌اند «الدُّعاءُ مُخُّ العِبَادَةِ»[3]، يعني بندگي و پرستش خدا به دعاست. معناي دعا فقط اين نيست كه مثلاً از خداوند پول يا شفاي مريض خود را بخواهيم، بلكه خود خدا را خواندن و يا الله‌گفتن و او را به اسماء حسني ياد كردن، اين معناي دعا است.
در روايتي است كه دو نفر مشغول نماز شدند، يكي قرآنش زياد بود و ديگري دعايش. از امام عليه السلام پرسيدند: كدام يك افضل است؟
حضرت فرمودند: هر دو خوب است.
شخص اصرار كرد تا بداند كدام افضل است؟
بالاخره حضرت فرمود: آن كسي كه دعايش بيشتر است، افضل است؛ «هي واللّهِ العبادةُ، هي و اللّهِ افضلُ».[4]
انسان وقتي برنامه‌هايي از قبيل اعتكاف را با دقت ملاحظه مي‌كند پي مي‌برد كه چنين برنامه‌هايي وحياني، و از طرف خداوند متعال است.
اعتكاف، مدرسه و مكتب است. شما اعتكاف ماه مبارك رمضان حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم را با آن كيفيت ملاحظه كنيد كه برنامه بزرگ معنوي و الهي بود.
الحمدلله استقبال مردم هم به اين برنامه زياد شده است، و اين به خاطر اين است كه برنامه اعتكاف، حقيقت و معنويتي دارد كه مردم را به خود جذب مي‌كند، و در حقيقت ما هم الان به چنين برنامه‌هايي در مقابل تبليغات سوئي كه مردم به خصوص جوانان را از خدا و اخلاق كريمه باز مي‌دارد احتياج شديد داريم. امروز اعتكاف سدّ محكمي است در برابر كساني كه مي‌خواهند تعهد و تعبد مردم را به احكام اسلامي ضعيف كنند.
و اما اين‌كه بيان كرديد فرهنگي هنري، به ذهنم آمد كه بلي، اعتكاف هنري واقعي و حقيقي به معناي واقعي كلمه است. هنر، يعني بازداشتن نفس، و اين‌كه آدم بتواند در مقابل هواي نفس بايستد. البته اعتكاف را معنا مي‌كنند به اين كه انسان بتواند خودش را در مقابل غرائز، شهوت و غضب حفظ كند. اصلاً معناي واقعي هنر همين است:
سهل دان شيري كه صف‌ها بشكند    شير آن باشد كه خود را بشكند
هنر اين است كه آدم بتواند در مقابل غضب بايستد. مثل ماه رمضان و اعتكاف، معنايش همين است كه هنرمند بشويد، يعني مغلوب هواي نفس نباشيد. شاعر هم مي‌گويد:
مردي گمان مبر كه به پنجه است و زور كتف     با نفس اگر  بر آيي دانم كه شاطري
در روايات هم داريم «أَشَدُّكُمْ مَنْ‏ مَلَكَ‏ نَفْسَهُ‏ عِنْدَ الْغَضَب‏»[5] سخت‌ترين و قوي‌ترين شما كسي است كه هنگام غضب، مالك نفس خودش باشد.
به هر صورت اميدوارم كه اين برنامه بيش از اين رونق پيدا كند؛ معنويت آن هميشه محفوظ باشد، و مطالب دنيايي در آن وارد نشود، چرا كه اگر دنيا و مطالب دنيوي وارد شود اثرش از بين مي‌رود.
بايد همه با كمال خلوص نيت و براي خدا، در اين برنامه شركت و خدمت كنند، و هيچ مطلب ديگري نباشد. مقصود در اعتكاف بايد فقط و فقط خدا باشد و محمد و آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين و هدايت‌هاي آن بزرگواران، و به هيچ وجه مقامات دنيايي را نبايد در اين مكتب بزرگ اخروي و معنوي وارد كرد.
از خداوند مسألت مي‌كنم كه مردم ما مخصوصاً جوانان عزيز بيشتر از اينها متوجه به خداوند متعال بشوند، و قدردان اين برنامه‌ها و دستورات باشند؛ برنامه‌هايي كه دائماً مي‌خواهند ما را از ابتذال و گمراهي نجات بدهند. اين‌گونه برنامه‌ها براي اين است كه بشر از دست نفس امّاره نجات پيدا كند، چرا كه دنيا الان اسير نفس است.
شما همين بحرين را ببينيد. اين همه ظلمي كه در آنجا مي‌شود نشانه چيست؟ جنايتكاراني كه از حيوانات وحشي هم وحشي‌تر هستند. اين ظلم‌ها براي اين است كه حاكمان آنجا هيچ چيزي از اصول انسانيت را اصلاً نفهميده‌اند تا چه برسد به اين‌كه به انسان‌ ها احترام كنند! اينها همه اسير همين نفس امّاره هستند.
بنده اميدوارم همان‌طور كه در اعتكاف، گروهي تشكيل داده‌ايد براي خدمت، و مصداق آيه شريفه
]وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر[[6]
بوده‌ايد، در برنامه‌هاي ديگر، مانند پياده‌كردن احكام الهي، امر به معروف و نهي از منكر و هدايت مردم هم اهتمام داشته باشيد.
اگر يك نفر كسي را از معصيت خدا باز دارد، ثواب بسيار زيادي دارد. و به فرموده پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به اميرالمؤمنين عليه السلام، بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مي‌تابد و غروب مي‌كند؛
«لَأَنْ يَهْدِيَ اللهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ‏ عَلَيْهِ‏ الشَّمْسُ‏ وَ غَرَبَت‏»[7]
چه چيزي از اين بهتر است كه انسان بتواند مردم را به خداوند متعال نزديكتر كند، و لذت تقرّب به خداوند متعال – كه لذتي بالاتر از آن نيست- را به آنها نشان بدهد، و به آنها بفهماند كه عذاب‌هاي جسماني خداوند در برابر جدايي آدم از خداوند هيچ است؟ در دعاي شريف كميل هم آمده است كه «رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى‏ فِرَاقِك‏» يعني خدايا اگر بر عذاب تو صبر كنم، فراق تو را چگونه تحمل كنم؟ هيچ دردي بالاتر از جدايي و دوري از خداوند متعال نيست.
بنده مجدداً از شما عزيزان تشكر مي‌كنم، و  اميدوارم كه خداوندبه شما توفيق بدهد كه انشاءالله بتوانيد در اين مسير بيش از پيش خدمت نماييد، و قلب مقدس حضرت بقية الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف را مسرور نماييد، و بنده هم مي‌گويم كه يَا لَيْتَني كُنْتُ مَعَكُم؛ كاش بنده هم در خدمت شما بودم، و با شما در اين برنامه‌ها مشاركت مي‌كردم. و السلام عليكم و رحمةالله و بركاته
 
[1]. بقره، آيه 45.
[2]. رعد، آيه 28.
[3]. وسائل الشيعة؛ ج7، ب2، 8615.
[4]. وسائل الشيعة؛ ج6، ب6، ح8383.
[5]. بحار الانوار؛ ج74، ب7، ح67.
[6]. آل عمران، آيه 104.
[7]. كافي؛ ج5، ص28.

 

موضوع:

دوشنبه / 1 خرداد / 1391