جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از طلاب گیلان‌غرب و كرمانشاه:
روحانيت بايد هميشه تذكر دهد، و نبايد بي‌تفاوت به اوضاع كشور باشد./سرباز واقعي حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف كسي است كه هميشه،‌آماده خدمت به اسلام، ‌دفع شبهات، و انجام امر به معروف و نهي از منكر باشد.

 

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح شنبه 30/02/1391 جمعی از طلاب و روحانیان گیلان‌غرب و كرمانشاه را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار كه در فضایی بسیار صمیمی و معنوی برگزار شد، معظم له با اشاره به اهمیت تحصیل علوم دینی، وظایف روحانیت در عصر حاضر را بسیار سنگین دانستند و فرمودند: باید خود را برای رساندن پیام‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام به دنیا آماده سازید.
 
قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین، و الصلوة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین، سیدنا ابی‌القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین، و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

قال الله تعالی:
«إِنَّما یَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»[1]
بنده از اظهار لطف شما عزیزان تشكر می‌كنم، و از خداوند برای همه شما مزید توفیق و تأیید و نیل به مقامات عالیه علم و عمل، و خدمتگزاری به مكتب اهل بیت علیهم السلام، و كسب رضایت و خشنودی خاطر مقدس حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفداء را مسألت می‌نمایم.
همه شما به عنوان سرباز حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باید خود را برای خدمت به اسلام، دفع شبهات، امر به معروف و نهی از منكر، هدایت مردم، رساندن پیام‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام به دنیا آماده سازید.
وجود حوزه علمیه در منطقه شما اسباب بركت است، و بسا بعضی از مردم این بركت را احساس نكنند، لكن باید دانست مركزی كه در آنجا اسم اهل بیت علیهم السلام، و قال الصادق و قال الباقر علیهما السلام، و هدایت‌های آنها بیان شود، بركات آسمانی و معنوی عالی دارد.
فرشتگان آسمان متوجه آنجا می‌شوند، در آن جلسات حضور پیدا می‌كنند؛ و طبق روایت شریف
«إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ‏ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ یَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِی السَّمَاءِ
وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتِ فِی الْبَحْرِ»[2]
برای طالب علم استغفار می‌كنند.
مقصود از روایت این است كه هر كمالی كه هست بر اساس علم است، و هر گونه نقصی كه پیش می‌آید از جهل و نادانی است. باید انسان تا می‌تواند به دنبال این باشد كه نقاط ضعف و جهالت و نادانی را برطرف نماید.
و علم‌آموزی هم حدّ و مرزی ندارد. انسان تا می‌تواند باید به دنبال علم و رفع جهالت باشد. الان برای بنده هر كتاب تازه‌ای را كه می‌آورند دوست دارم آن را بخوانم تا مطلب زیادتری را فرابگیرم، ولی به علت اشتغال زیاد موفق نمی‌شوم.
به هر صورت باید خدا را شاكر باشید كه در آن منطقه این حوزه‌ علمیه برپا شده است، و انشاء الله سبب رونق معارف و هدایت‌های اهل بیت علیم السلام شده و می‌شود.
البته باید عرض كنم كه مسئولیت روحانیت، در این زمان و عصر بسیار سنگین است. اوضاع دنیا طوری نیست كه ما بتوانیم بی‌تفاوت باشیم. باید اوضاع كشور را رصد كنیم. بلكه باید هُشیار باشیم، و نقاط ضعف را تذكر دهیم و نسبت به نقاط قوت و مثبت هم تشویق و تقدیر نماییم. زحمت بكشیم، تلاش كنیم، و مطالعاتمان را زیاد نماییم.
شما در آن منطقه‌ای كه مشغول خدمت هستید، فرقه‌ها را شناسایی كنید، عقایدشان را بدانید، سپس با زبان خوش و نرم، و با عمل به دستور شریف
«قُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَكَّرُ أَوْ یَخْشى»[3]
این‌ها را راهنمایی كنید. به آن‌ها تذكر بدهید كه از حریم توحید، و معارف دین عزیز اسلام دور نیفتند. حیف است كه در این مناطق، اشخاص و حرف‌های دیگری غیر از مكتب اهل بیت علیهم السلام رواج داشته باشد. شما كه در آن منطقه خدمت می‌كنید، باید سعی و اهتمامتان این باشد كه منطقه پاك‌تر و نزدیك‌تر به اهل بیت‌علیهم السلام شود، بعضی وانمود می‌كنند كه مردم از روحانیت جدا شده‌اند. این چنین نیست. روحانی كه با مردم باشد و شدائد و مشكلات مردم را بداند و تذكر دهد، و به وظیفه الهی خود عمل كند همه او را دوست دارند.
انشاء الله باید با پشتكار و همت شما آن منطقه با معنویت‌تر شود، تا افتخاری باشد برای همه آنجا به خصوص كرمانشاه كه الحمدلله چند مدرسه در آنجا فعالیت دارند، و یكی از آنها همان مدرسه مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی رحمة الله علیه است.
سوابق علمی كرمانشاه هم كم نیست. علمای بزرگی، مانند آقا محمد علی كرمانشاهی فرزند آقای بهبهانی استاد الكُلِّ فی الكُل در آنجا بوده‌اند، و خدمات و كارهای بزرگی را انجام داده‌اند. ایشان صاحب كتاب خیراتیه است. توصیه می‌كنم حتماً این كتاب را مطالعه كنید كه برای شناسایی فرقه‌ها بسیار مفید است. ایشان كتاب دیگری به نام مقامع الفضل دارد كه در گیلان در جواب سؤالات علمی كه از ایشان پرسیده بودند نوشته است. واقعاً جواب‌های علمی بسیار خوبی به آن سؤالات ‌دادند. حتماً این كتاب را هم مطالعه كنید و استفاده نمایید.
یكی دیگر از توفیقات شما و مردم كرمانشاه این است كه نزدیك به عتبات مقدسه‌اید. این خودش بسیار اثر مثبتی دارد. یادم آمد بنده آن زمان كه انگلیسی‌ها، در جنگ بین المللی، ایران و عراق را اشغال كرده بودند وقتی می‌خواستم به عتبات مشرف شوم و در نجف اشرف تحصیل كنم، چون جواز داده نمی‌شد، بسیار سخت بود، و عده‌ای قاچاقی می‌رفتند.
راه هم خیلی طولانی بود. بحمدالله موفق شدیم كه مشرف شویم. در بین راه به منطقه‌ای رسیدیم كه باران شدیدی می‌بارید. ماشینی كه ما را می‌برد جلوی قهوه‌خانه‌ای توقف كرد و گفت: شدت باران طوری است كه باید همه پیاده شوند و نمی‌شود حركت كرد.
وقتی داخل قهوه‌خانه شدیم، دیدم كه بساط قمار، باز است.
گفتم چكار كنم؟ بیرون رفتم، دیدم باران شدیدی می‌بارد، و نمی‌شود بیرون ایستاد. ناچار داخل قهوه‌خانه شدم و در جائی نشستم و با یك نفر باب صحبت را باز كردم، و بلند سخن می‌گفتم. بعد طوری شد كه به لطف خدا با صحبت‌هایی كه تمام قهوه‌خانه متوجه بنده شدند، و بساط قمارشان را جمع كردند و گوش به سخنان من دادند، و تقریباً تا صبح نخوابیدیم، و بنده برای این‌ها صحبت می‌كردم. در آخر هم صاحب قهوه‌خانه بسیار تشكر كرد.
 به نظر بنده آن شب ثوابش از بسیاری از كار‌‌ها بیشتر بود. غرض این‌كه اگر برای انسان توفیق حاصل شود كه به مناطقی برود و مردم را هدایت كند، ثواب زیادی دارد.
به هر حال حقیر باز هم از شما عزیزان تشكر می‌كنم، و امیدوارم كه منطقه شما همیشه در مسیر ولایت اهل بیت علیهم السلام موفق باشند، و بركات آسمان و زمین بر شما وافر و كثیر باشد انشاء الله. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته.
 
[1]. فاطر، آیه28.
[2]. كافی؛ ج1، باب ثواب العالم و المتعلم.
[3]. طه، آیه44.

 

دوشنبه / 1 خرداد / 1391