جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
بیانات مهمّ حضرت آیت الله العظمی صافی در بیان ویژگی‌های منتظران در عصر غیبت (جمع فضلاء و طلاب، دانشجویان و مردم مشهد مقدّس در شب نیمه شعبان):
از ويژگي‌هاي مهمّ و اساسي جامعه ولايي و منتظر، انجام وظيفه امر به معروف و نهي از منكر است./ فلسفه غيبت، امتحان و آزمايش همه مردم مي‌باشد.

 

 همزمان با فرارسیدن میلاد با بركت و موفور السرور حضرت خاتم الاوصیاء بقیة‌ الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، جمعی از فضلاء و طلاب، دانشجویان، و مردم شریف شهر مقدس مشهد، در شب   مبارك نیمه شعبان المعظم1433، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف در جوار آستان ملك‌پاسبان حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام ملاقات كردند.

در این مراسم باشكوه كه با مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار گردید، معظم له بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند.

ایشان در قسمتی از سخنان خود با اشاره به اینكه عصر غیبت، عصر امتحان و تمحیص است فرمودند: این عصر برای كسانی كه می‌خواهند خودسازی كنند و به سوی كمال پیش بروند، فرصت و موقعیت بسیار ممتاز و خوبی است.

معظّم له به منتظران واقعی امام زمان علیه السلام - كه خود را وابسته به وجود مبارك ایشان می‌دانند- توصیه كردند: از مهمترین ویژگی‌های منتظران حضرت، این است كه اعمال خود را طوری انجام دهند كه مرضیّ وجود مقدس و مبارك ایشان باشد. همان‌طور كه در بعض روایات است كه می‌فرماید شما چرا پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم را اذیت می‌كنید؟ وقتی از علت سؤال می‌شود، می‌فرماید: اعمال شما را به حضرت عرضه می‌كنند و حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ناراحت می‌شوند، تمام اعمال ما بر حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هم عرضه می‌شود، و ایشان از اعمال  شایسته و اسلامی ما مسرور، و از اعمال سوء و معاصی ناراحت می‌شوند.

مرجع عالیقدر شیعه در ادامه بیانات خود با ابراز تأسف و نگرانی از رواج فساد اخلاقی و اقتصادی در جامعه فرمودند: تمام امور شیعه تحت نظر ایشان است. اگر حضرت ولی عصر علیه الصلاة و السلام ببینند كه  جامعه در مسیر درستی حركت می‌كند، و مردم تعهّد دینی دارند، اول كسی كه مسرور می‌شود خود ایشان است، و بر عكس هر چه معاصی و فساد اخلاقی، مثل بد‌حجابی، موسیقی، و فساد اقتصادی، مانند ربا و فقر و گرانی بیشتر باشد، قلب مقدس آن بزرگوار محزون‌تر می‌شود. منتظران حضرت ولی عصر علیه السلام باید در مقابل این فسادها بایستند، و هویت و شخصیت اسلامی خود را اظهار نمایند. از خصوصیات منتظران در عصر غیبت راضی‌نبودن به وضع موجود، و گام‌برداشتن به سوی وضع مطلوب است.

ایشان با بیان اهمّیت امر به معروف و نهی از منكر به عنوان یكی دیگر از ویژ‌گی‌های منتظران ادامه دادند: طبق آیه شریفه «كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر»، از ویژگی‌های مهم جامعه ولایی و منتظر، عمل به وظیفه خطیر امر به معروف و نهی از منكر است.

حضرت آیت الله العظمی صافی در ادامه سخنان خود در جمع فضلاء و طلاب، دانشجویان، و مردم مشهد، مكتب انتظار را مدرسه و دانشگاهی عظیم برای خودسازی دانستند، و فرمودند: كسانی كه خود را وابسته به این مكتب می‌دانند، باید مستحكم باشند، و طبق دعای عهد كه می‌خوانیم «المُسارِعِینَ الَیهِ فِی قَضَاء حَوَائِجِه»، در قضای حوائج حضرت ولیّ‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف سعی كنند. منتظران حضرت امام زمان ارواح العالمین له الفداء باید مراقب دین خود، خانواده و جوانان خود باشند، و در برآوردن حاجات مؤمنین كه همان حاجات امام زمان علیه السلام است تلاش نمایند.

ایشان در ادامه با بیان اینكه یكی از مصادیق بارز و ظاهر در تفسیر آیه «الّذینَ یُؤمِنُونَ بِالْغَیْبِ»، ایمان به حضرت مهدی علیه الصلاة ‌و السلام است كه ‌از شعب ایمان به غیب، و بالاترین ایمان‌ها می‌باشد  فرمودند: باید قدر نعمت انتظار و ایمان به آن حضرت را دانست. همان‌طور كه روایت شریف: «طُوبى لِلْمُتَّقینَ فِی غَیْبَتِه طُوبى لِلصَّابِرینَ فِی مَحَبَّتِه اوُلئكَ مَنْ وَصَفَهُمْ فِی كِتَابِهِ فَقَالَ: الَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالْغَیْبِ ثُمَّ اُولئكَ حِزْبُ اللّهِ ألا إنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ المُفْلِحُونَ» به آن اشاره دارد، كسانی كه در عصر غیبت به امام زمان علیه السلام ایمان دارند، حزب خدا و رستگارانند. باید شكر این نعمت بزرگ را بجا آورد، كه شكرانه نعمت ایمان به آن حضرت این است كه در راستای رضایت ایشان گام برداریم، و مراقب باشیم قلب آن حضرت را نشكنیم.

معظّم له خطاب به طلّاب و فضلای حاضر در این محفل باشكوه فرمودند: باید طلاب هر چه درس می‌خوانند برای حضرت باشد، و در همه كارها مخصوصاً درس، رضایت ایشان را در نظر داشته باشند.

مرجع عالیقدر در پایان سخنان ارزشمند خود در شب مبارك نیمه شعبان، با دعا و مسألت توفیق برای همگان به خصوص حاضران در محفل فرمودند: در مقابل بعضی از ناهنجاری‌ها كه در جامعه وجود دارد، انسان وقتی می‌بیند علاقه به آن حضرت روز به روز افزون، و نام مقدّس ایشان هر روز بیش از پیش جهانی می‌گردد امیدوار می‌شود.
 

 

جمعه / 16 تير / 1391