وریز وجوهات
  تفكر در هواپيما اِنَّ في خَلْقِ السَّمواتِ وَاْلاَرْضِ وَ اخْتِلافِ الْلَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتي تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النّاسَ، وَ ما اَنْزَلَ اللهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماء فَاَحْيا بِهِ اْلاَرْضَ بَعْدَ...
چهارشنبه: 1 / 06 / 1396 ( )

نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مسئولان برگزاركننده كنگره سلمان فارسی:
افتخار ايرانيان در طول تاريخ به سلمان فارسي و دوستداران خاندان پيامبر عليهم السلام است.

 مرجع عاليقدر شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف روز يكشنبه 25/4/91 مسئولان برگزاركننده كنگره سلمان فارسي را در مشهد مقدس به حضور پذيرفتند.

در اين ديدار كه آيت الله آقاي ايماني امام جمعه محترم شيراز، آقاي مهندس صادق عابدين استاندار فارس و حجة الاسلام آقاي خرسند امام جمعه محترم كازرون حضور داشتند، معظم له بيانات ارزشمندي ارائه فرمودند كه قسمتي از سخنان ايشان به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيد الاولين و الآخرين و خاتم الانبياء و المرسلين سيدنا ابي القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين و لاسيما مولانا بقية الله في الارضين و اللعن علي اعدائهم اجمعين الي يوم الدين.
قال الله تعالي:
«أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِه‏»/انعام، آيه90
بنده از احساسات و نيات پاكي كه در موضوع احياي امر دين، و متوجه‌كردن مردم به افتخارات اوليه مسلمان‌ها داريد تشكر مي‌كنم، و اميدوارم كه در اين مسير موفقيت‌هاي شاياني نصيب شما عزيزان شود.
حضور انسان‌هاي بزرگي، مثل سلمان و بلال حبشي در مدينه طيّبه صدر اسلام با آن اعتبار و موقعيت خاصي كه در بين مسلمانان داشتند، معناي بزرگ و پيام والايي به تمام دنيا دارد كه اسلام ديني است فرامليتي و فراقومي.

براي تشكيل جامعه اسلامي در مدينه طيبه، اكثريت ديگران بودند، مثل همين سلمان فارسي، بلال حبشي و حتي صهيب رومي ولو اينكه صهيب اصلاً عرب بود ليكن به مناسبت اين‌كه در آنجاها بود معروف به رومي گرديده بود.
حضور سلمان با احترامات شاياني كه داشت و با شركت در برنامه‌هاي مهمي، مثل برنامه خندق به حدّي رسيد كه مهاجر مي‌گفتند: سلمان از ماست. انصار مي‌گفتند: او از ماست، و حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم مي‌فرمودند: «سَلْمان مِنّا أهلَ البَيْتِ؛ سلمان از ما اهل بيت است».
اين مسأله مهمي است كه در آن جماعت مسلمانان، شخصي از ايران رفته باشد، و كمال تقرب را به حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين عليه الصلاة و السلام پيدا نموده و از اصحاب سرّ آن بزرگواران شده باشد.
راجع به مقامات حضرت سلمان شايد در بين صحابه كسي نباشد كه بتوانيم او را مثل سلمان معرفي كنيم. البته مثل  ابوذر، مقداد و عمار خيلي بودند ليكن سلمان تقرب خاصي پيدا كرده بود كه حضور مثل او در آن اجتماع نمايش و جلوه «إنّ هذه أمُّتكُم أمّة واحدة» است.
پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي‌خواستند امت واحده تشكيل دهند كه با حضور مثل سلمان در جامعه اسلامي با اين امتيازات - كه خودش اگر چه يك نفر بود ولي يك نفري كه واحد كألف بود (يك مرد جنگي به از صد هزار)- جلوه‌ي «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعاً» را ارائه دادند.
البته بايد توجه داشته باشيم كه غرض ما اين نيست كه مثلاً بخواهيم مسائل قوميتي را احيا كنيم بلكه مي‌خواهيم مدينه پيغمبر و اسلام را معرفي كنيم كه اين‌ ويژگي‌ها را داشت.
مدينه بزرگ اسلامي با اين مشخصه تا همين اواخر كه بر اثر سياست‌هاي دول غربي در بين مسلمانان كژبيني اتفاق افتاد همين‌طور بود، مثلاً شيخ مفيد رحمة الله عليه با آن موقعيتي كه بين تمام شيعيان دارد عرب بود، يا شيخ طوسي رحمة الله عليه ايراني بود.
جوّ مدينه واسع و گسترده‌ اسلامي كه پيامبر صلي الله عليه و آله تشكيل دادند به واسطه دعوت «تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا الله‏» و «لا فضل لعربي علي عجمي و لا لعجمي علي عربي» و «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُم» جوي بود كه نشان و بيانگر همان «إنّ هذه أمّتكم امة ‌واحدة» بود.
از اين جهت حضور سلمان در آنجا ارزشمند بود. حضور مثل ايشان با آن تقرّب كامل - كه حتي از برخي نزديكان نسبي حضرت رسول صلي الله عليه و اله هم مقرب‌تر شده بودند- بسيار معنادار است.
اين يك موقعيت شايان و با اهميتي است كه ما بايد آن را معرفي كنيم. معرفي اين موقعيت يعني اينكه اسلام دين همه است؛ دين ايران، دين عربستان، دين اروپا، دين آمريكا و ...
دليل آن هم اين است كه تشكيل جامعه اسلامي از ابتدا بر اين اساس بوده است كه مثل سلمان از شخصيت‌هاي درجه يك جامعه اسلامي مي‌شود.
البته اين براي خود ما ايراني‌ها هم افتخار است كه بدانيم سوابق ما در اسلام، سوابق درخشنده و سازنده‌اي بوده است، و الان هم بايد به همان اسلاميتي كه داشتيم و داريم مخصوصاً ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام افتخار كنيم.
كسي را بعد از اميرالمؤمنين و اهل بيت عليهم السلام در آن زمان شايد نتوانيم به درجه ايمان او معرفي كنيم. البته خيلي از آنها در اوج يقين و ايمان بودند، ولي ايمان سلمان، ايمان خيلي ممتازي بوده است كه اختصاص به خودش داشته است.
اصلاً به نظر بنده حضور سلمان در آن جامعه اوليه اسلامي از اسرار الهي است كه بايد مثل سلمان و بلال حبشي در آنجا حاضر باشند.
سلمان به مقامات معرفتي و جلال معنوي نائل شده بود كه اميرالمؤمنين عليه السلام او را از اصحاب سرّ خود قرار داده بودند و شايد اين به خاطر استعدادات معنوي بوده است كه در ايشان وجود داشته كه مي‌توانسته است بعض مطالب را كه به ديگران نمي‌شود گفت به او انتقال داد.
حضور ايشان در صدر اسلام در كنار پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله حضور بسيار با ارزشي بود. مسلماناني كه در ابتداي اسلام همكاري كردند و حضرت رسول را شناختند كه حتي مثل سلمان وحي را كه بر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم نازل مي‌شد درك مي‌كردند عديم النظير و يا نادر بوده‌اند. بايد اين مشخصه بزرگ اسلام را به جهان معرفي كنيم كه اسلام مربوط به يك منطقه و يك قوم و نژاد نيست. اسلام دين جهاني است و تا روز قيامت دين همه جهانيان است.
الان اگر عالم اسلام را مي‌بينيد كه در مناطق خيلي كوچك براي مقاصد استعماري تصرف شده‌اند و نگراني‌هايي ايجاد شده است مثل بحرين، عراق، افغانستان و خود عربستان، همه براي اين است كه از اين خط خارج شده‌اند، و مسأله قوميت‌ها را مطرح كردند.
به هر صورت مسأله تجليل از موضع سلمان و اينكه ما ايشان را بشناسيم كه چه نقشي در تشكل حكومت اسلامي و مدينه اسلام داشته است و اينكه داراي چه مقاماتي از تقرب به شخص حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم بود مسأله بسيار مهمي است.
حال ما بايد چنين سابقه‌اي را حفظ كنيم و بدانيم كه از اخلاف سلمان هستيم. بايد همان ارتباط و نگاهي كه او به اسلام و شخص پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم يا امير المؤمنين عليه السلام داشت، همان ايمان در ما تجلي داشته باشد.
بنده مجدداً از اين برنامه‌اي كه تصميم داريد آن را عملي كنيد تشكر مي‌كنم و اميدوارم همگان در اين مقام باشيد كه اسلام و قرآن را برنامه كار خود قرار دهند، و نقاط ضعفي كه در كشور ما پيدا شده است برطرف شود چرا كه ما از اول در اين انقلاب اسلامي مي‌خواستيم اسلام پياده شود و نمونه همان عصر پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در كشور ما برقرار شود.
همين مسأله‌اي كه مطرح نموديد كه «ضربة علي يوم الخندق خير من عبادة الثقلين» يا «عبادة امتي الي يوم القيامة» خيلي مهم است. اميرالمؤمنين با آن همه كمالات و عبادات كه يك ركعتش از همه نمازها بالاتر و ارزشمندتر است در جرياني كه همه ساكت شده بودند در مقابل عمرو بن عبدود كه هل من مبارز مي‌گفت اظهار وجود ‌كرد و اينگونه يك ضربه شمشير او از عبادت ثقلين و همه امت برتر و با فضيلت‌تر شد.
از اين معلوم مي‌شود كه يك قيام و برخاستن براي خداوند بسا موجب مي‌شود كه فضيلتش از تمام اعمالي كه انسان انجام داده است بيشتر باشد، چون اين نصرت حق و نصرت دين است.
به هر حال بايد در ضمن چنين برنامه‌هايي مسائل و دستورات دين، مثل حجاب و عفاف ترويج شود. بايد تشويق ملاهي و مناهي همه از بين برود. همه بايد در اين مسير اسلام گرايي و ترويج تشيع و مقاصد اهل بيت عليهم السلام باشند.
البته معلوم است كه مردم فارس هم يك نورانيت و معرفت و وجدانيات خوبي داشتند كه چنين شخصي از بين آنها ظهور پيدا مي‌كند و به اين افتخارات عالي نائل مي‌شود كه افتخار همه ايرانيان در طول تاريخ به سلمان و دوستداران خاندان پيامبر عليهم السلام است و الان هم انشاء الله شهر شيراز اگر يك نواقصي به واسطه گردشگري و ... داشته باشد به هويت ديني و مذهبي خود و امثال سلمان افتخار كند و مكتب اهل بيت عليهم السلام را ترويج نمايد. خداوند بر توفيقات همه بيفزايد انشاءالله. و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
 
موضوع: 
اخباردیدارها
دوشنبه / 26 تیر / 1391