چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار نخبگان و طلاب ممتاز حوزه علمیه قم در مشهد مقدّس:
مشهد مقدس مركز معنوي و پايتخت حقيقي ولايت و امامت است.

جمعی از نخبگان و طلاب ممتاز حوزوی روز چهارشنبه 21/4/91 با حضور در محلّ استقرار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف در مشهد مقدس با ایشان دیدار كردند.

در این دیدار كه در فضایی بسیار صمیمانه و معنوی برگزار گردید معظّم له سخنان ارزشمندی ایراد فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا أبی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ولاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین.
اللّهم صلّ علی علی بن موسی الرضا المرتضی الإمام التقی النقی و حجتك علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلاة تامة متواترة.
بنده كمال احترام و ادب خودم را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌كنم، و از این‌كه اظهار لطف نمودید، و حقیر را به زیارت خودتان نائل كردید تشكر می‌نمایم، و نشستن در این جمع و نگاه به چهره‌های نورانی شما را برای خودم اجر و ثواب حساب می‌كنم. امیدوارم كه خداوند متعال بر توفیقات همه بیفزاید، و عنایات خاصه آقا ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه باشد.
انشاء الله در این سفر روحانی و معنوی كه مشرف به عتبه‌بوسی حضرت ثامن الحجج علیه الصلاة و السلام شده‌اید، از بركات ولایت حضرت أقدس ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام انشاءالله حظّ اوفی و بهره اكمل را ببرید.

همه ائمه طاهرین علیهم السلام نور واحدند، و خداوند متعال آسمان‌ها و زمین را به سبب وجود آنها خلق كرده است، لیكن هر كدام از آن بزرگواران در زمان و عصر خودشان ظهور و ویژگی‌ خاصی نشان دادند. به طور مثال به واسطه وجود مبارك حضرت رضا علیه الصلاة و السلام در آن شرایط و اوضاع بعد از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و جریان زندانی‌شدن پدر بزرگوارشان كه جریان خاصی پدید آمده بود و موضع و موقعیت شیعه ضعیف شده بود، همه آن ضعف‌ها مبدّل به قوّت شد و مذهب دوباره تشیید شد.

آن حضرت از مدینه تا مرو هم كه تشریف می‌آوردند، با حضور و وجود مباركشان همه جا موج ولایت اهل بیت علیهم السلام ظهور پیدا می‌كرد، مردم متوجه به اهل بیت علیهم السلام می‌شدند و حقانیت آن حضرات بر همه نمایان می‌گشت.
غرض اینكه آثار و بركات وجود مبارك حضرت رضا علیه السلام و موقعیتی كه برای ایشان فراهم شد، بیشتر از آن است كه انسان توان تصوّر آن را داشته باشد.
در عصر ما هم به بركت وجود آن حضرت، مشهد مقدس مركز معنوی و پایتخت حقیقی ولایت و امامت است و یك مركز دینی و معنوی جهانی شده است، و روز به روز بر عظمتش افزوده می‌شود. زوّاری كه به این شهر مقدس می‌آیند، همه از بركات وجودی آن بزرگوار بهره‌مند می‌گردند، و بركات این روضه مقدسه برای اسلام، اهل بیت علیهم السلام و برای حفظ تشیع بسیار زیاد بوده است.
البته نور ولایت نوری است كه هرگز خاموش نمی‌شود، و اگر همه قدرت‌ها دست به دست هم بدهند تا این نور از بین برود نخواهند توانست. نكات تاریخی بسیاری هم بر این امر دلالت دارد، به عنوان مثال قدرت بنی عباس قدرت كمی نبود. هارون الرشید می‌گفت هر كجا كه باران ببارد آنجا مملكت من است. متوكل با آن همه خصومت و عداوتی كه با امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام داشت. اینها قدرت‌های بزرگی بودند كه می‌خواستند نور اهل بیت علیهم السلام را خاموش كنند ولی به اذن خداوند نتوانستند.
این وسعت نور اهل بیت علیهم السلام تا بدانجا رسید كه ناصر خلیفه عباسی خودش را منتسب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌كرد. در كتاب «نسمة السحر فیمن تشیّع و شعر» نقل می‌كنند كه ناصر عباسی مدعی این بود كه من نائب امام زمان هستم و با ایشان ارتباط دارم.
غرض اینكه در زمان حضرت رضا علیه الصلاة و السلام ظهور علمی ایشان فوق العاده بود و به همین سبب ایشان را عالم آل محمد علیهم السلام لقب داده‌اند.
شما مباحثات آن حضرت با سران ادیان و مذاهب دیگر را ملاحظه كنید. مطالب و علومی كه از ایشان صادر شده است همه برای احیاء امر اهل بیت علیهم السلام فوق العاده مؤثر واقع شده است.
این مطالب و علوم صادره از آن بزرگوار در خداشناسی و توحید، و مبانی دینی همگان را دوباره متوجه این كرد كه اگر كسی علم و معرفت صحیح می‌خواهد و معارفی، مانند ربط حادث به قدیم را می‌خواهد متوجه شود، جای دیگری كه بتواند این مطالب را به طوری كه مورد اعتماد و حجت باشد پیدا كند غیر از اهل بیت علیهم السلام نیست.
كتابی را تازه دیدم كه از كتاب‌های قدیمی و دارای اشعار بلند و والایی بود. این كتاب اشعاری راجع به مدح امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام و جنگ جمل و صفین و نهروان دارد كه بسیار بالا و بلند است، یا قضیه معراج حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را به شعر درآورده است كه انسان نظیر این انسان‌ها و این اشعار را كم پیدا می‌كند.
مقصود این‌كه در این كتاب این معجزه را نقل می‌كند كه جمعیتی از روستای ما می‌خواستند به زیارت حضرت رضا علیه الصلاة و السلام مشرّف شوند. من خانه نداشتم و می‌خواستم با توسل از حضرت خانه بخواهم. به همین خاطر عریضه‌ای خدمت حضرت رضا علیه السلام نوشتم و به آنها گفتم شما كه آنجا می‌روید این عریضه را در ضریح مقدس بیندازید.
این شخص می‌گوید هنوز این جمعیت به مشهد نرسیده بودند كه صبح یك نفر آمد و گفت كه آقا را در حال تبسم دیدم و در حالی كه نامه‌ای در دستشان بود به من فرمودند: برو و بیست تومان به فلانی بده و بگو كه خانه بخرد.
می‌گوید من آن وقت نفهمیدم كه این شخص چه كسی بود ولی مطمئن بودم كه اثر همان عریضه‌ای بود كه خدمت مبارك حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام نوشته بودم.
از این داستان این مطلب نیز معلوم می‌شود كه عریضه‌نویسی مسأله رایج و مورد اطمینانی بوده است. اكنون هم در مصر مشهد رأس الحسین علیه السلام – كه دارای اهمیت خاصی است حتی در ایام خاصی اجتماع زیادی به حد جمعیتی كه در كربلا جمع می‌شوند حضور پیدا می‌كنند- مردم متوسل به اهل بیت علیهم السلام می‌شوند حتی علمای اهل سنت نیز برای زیارت و توسل به آنجا می‌روند.
در كتاب «الإتحاف بحب الأشراف» كه نوشته رئیس اسبق جامعه الازهر یعنی الشبراوی است و راجع به شرفا و سادات و ائمه اثنی عشر تا امام مهدی صلوات الله و سلامه علیه نوشته شده، این آقا این مطلب را در این كتاب آورده است كه در مصر رسم است مردم شب‌های دوشنبه را به عنوان شب عروسی امام حسین علیه الصلاة و السلام برای زیارت به آنجا می‌آیند.
او می‌گوید من هم كه به زیارت آنجا می‌رفتم پیش خود گفتم كه تو چرا حرف‌های عوامانه می‌زنی؟
وی در ادامه می‌گوید: دو شب بود كه نرفتم. حضرت را در خواب دیدم كه فرمودند: أما علمت أن لیلة الإثنین لیلة عرسی.
غرض این‌كه این مسأله عریضه‌نویسی از زمان قدیم و در همه جا مرسوم بوده است. راجع به مشهد رأس الحسین علیه السلام همین اواخر اعلام كرده بودند كه مدیر برید قاهره گفته بود كه امسال بیش از یك میلیون عریضه آنجا آوردند كه من این قضیه را در كتابی آورده‌ام.
به هر صورت همه باید به ولایت اهل بیت علیهم السلام و معارف‌های آنها افتخار كنیم، و مروّج این مكتب باشیم.
باید در این شرایط و اوضاع خود را برای خدمت به اسلام و رساندن پیام اهل بیت علیهم السلام به دنیا آماده كنیم.
الحمدلله ما غنی و بی‌نیاز از دیگران هستیم، و هیچ مطلبی نیست كه دنیا از ما سؤال كند و ما جوابش را نداشته باشیم. ما قرآن مجید را داریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه، صحیفه ثالثه و صحیفه رابعه را داریم. این همه ذخایر علمی از اهل بیت علیهم السلام در اختیار ماست.
ما غنی‌ترین ملل و امم از جهت معارف هستیم، و خدا می‌داند این را از روی كمال اعتقاد می‌گویم چرا كه بنده الحمدلله به حد خودم مطالعه كرده‌ام.
اگر همه امّت‌ها جمع شوند به ما نمی‌رسند. باید قدر خودتان را بدانید كه كجا آمده‌اید و به كجا می‌خواهید برسید. روایات، و نیز نهج البلاغه را حفظ كنید. بدانید اخلاق و معارفی كه دعای مكارم الاخلاق صحیفه سجادیه دارد هیچ اخلاقی بالاتر از آن نیست. بدانید هیچ توحیدی بالاتر از توحید امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغة نیست. بارها عرض كرده‌ام مرحوم كلینی اعلی الله مقامه با آن مقامات بالای علمی درباره یكی از خطبه‌های نهج البلاغة می‌‌نویسد كه اگر زبان تمام علمای دنیا را در یك زبان بگذارند، و بخواهند خدا را توصیف كنند بالاتر از این نمی‌شود.
شما این فرصت را قدر بدانید و افتخار كنید كه شاگرد چنین مكتبی هستید. امیدوارم به واسطه وجود هر یك از شما، اسلام و مكتب اهل بیت علیهم السلام ترویج شود.
بنده مجدداً از شما، بزرگان و اساتید محترمی كه با شما هستند و این برنامه‌ها را مدیریت می‌كنند تشكر می‌كنم. امیدوارم كه كیفیت این برنامه‌ها مانند كمیت آن بالا باشد و طوری برنامه‌‌ها اجرا شود كه مطلوب آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد، و بزرگانی از این حوزه‌ها به جامعه تشیع تحویل داده شود. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 
 
 
 
 
جمعه / 23 تير / 1391