جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آيت الله العظمی صافی در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر كشور:
علماي حوزه‌هاي علميه بايد ملجأ و پناهگاه حقيقي مردم باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر كشور حجت الاسلام والمسلمین آقای حسینی بوشهری، روز یكشنبه 12/6/91 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
ایشان در ابتدای این دیدار، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده حوزه‌های علمیه سراسر كشور ارائه نمودند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف نیز در این دیدار با بیان اهمیت و عظمت مسئولیت مدیریت حوزه‌های علمیه فرمودند: از اینكه جنابعالی این مسئولیت بزرگ را قبول كرده‌اید خوشحالم، و برای شما طلب توفیق از خداوند متعال را دارم. انشاءالله تعالی عنایات حضرت ولی الله الأعظم ارواحنا له الفداء - كه همه حوزه‌های علمیه به آن وجود مبارك تعلّق دارد- شامل حال شما باشد كه بتوانید رضایت ایشان را كسب كنید. حقیر به شما از قدیم حسن ظن داشته و علاقه‌مند بودم.
امیدوارم حوزه را آنچنان كه مورد رضایت امام زمان علیه السلام است مدیریت كنید كه آثار و بركات بسیار حوزه، برای جامعه اسلامی مفید باشد. در حوزه در عین حال كه نقاط قوی و مثبت زیادی وجود دارد، نقاط ضعفی هم هست كه باید آنها را با تدبیر و درایت برطرف نمود تا از این بابت زیانی به حوزه‌ها نرسد.

معظم له در بخش دیگری از بیانات خود فرمودند: در حوزه‌ها باید علمائی باشند به عنوان شاخص و صاحب نفوذ كه مردم در كارها، مشكلات و مسائل دینی به آنها مراجعه نمایند، و آنها به فریاد مردم برسند و در حقیقت، ملجاء و پناهگاه آنان باشند.
ایشان در ادامه با بیان اهمیت حفظ مقام مرجعیت در حوزه‌ها بیان داشتند: روز به روز باید بر قوت خط مرجعیت افزوده شود و این، وظیفه همه حوزویان است. حوزه باید بیش از گذشته در تربیت فقیهان بزرگ، اساتید و مبلغان بزرگ و زبردست كوشش نماید تا بتواند به مراجعات دینی مردم از سراسر دنیا پاسخ دهد.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی مدظله الوارف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اهتمام به ادبیات عرب برای طلاب فرمودند: مدارس ما باید بیشتر در ادبیات زحمت بكشند تا طلاب محترم از نظر ادبی قوی شوند كه اساس اسلام‌شناسی، قرآن‌شناسی و حدیث‌شناسی، ادبیات است. قوت ادبیات برای استنباط احكام و تفسیر قرآن كریم بسیار مفید است كه باید بیشتر به آن توجه نمایند، و شما هم از مدیران مدارس بخواهید كه به ادبیات توجه بیشتری كنند.
ایشان با اشاره به كتاب‌های ادبی و قدیم حوزه مانند مغنی، مطوّل، شمسیه، حاشیه ملا عبدالله، سیوطی و امثال آن اضافه كردند: این كتاب‌ها هم جنبه‌ ادبی دارد و هم جنبه تفسیری و معانی و بیان و منطق، كه باید به آنها توجه دقیق داشته باشیم، نه این‌كه آنها را مختصر نموده و به اندك آنها قانع باشیم.
معظم له در قسمت دیگری از بیانات خود، اهمیت به تاریخ اسلام را از وظایف مهم حوزه‌های علمیه دانستند و بیان كردند: طلاب عزیز باید به كتاب های تاریخی توجه داشته باشند. امروز بسیاری از اشكالاتی كه به دین مقدس اسلام می‌شود جنبه تاریخی دارد، و اگر بر تاریخ صحیح مسلط باشیم، می‌توانیم به این اشكالات پاسخ بگوییم.
آیت الله العظمی صافی در ادامه تذكرات خود به طلاب فرمودند: طلاب باید به زبان‌های روز، به خصوص مكالمه عربی تسلط كامل داشته باشند و لازم است بخشی از مراكز حوزوی به امر مكالمه و محاوره زبان عربی اختصاص پیدا نماید. امروز به طلابی احتیاج داریم كه بلیغ و فصیح باشند و بتوانند با بیان رسا و شیوا به بهترین وجه، بلاغ حسن داشته و معارف اسلام را به جهانیان تبلیغ نمایند.
معظم له به مسأله مهم اخلاق و تهذیب در حوزه اشاره فرمودند و بیان داشتند كه باید طلاب از نظر اخلاقی، الگو و اسوه برای دیگران باشند.
مرجع عالیقدر در پایان این دیدار برای موفقیت ایشان در اداره حوزه‌های علمیه و كسب رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعا كردند.
 

دوشنبه / 13 شهريور / 1391