جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی:
نبايد در نظام اسلامي استبداد و خودرأيي باشد/ مجلس بايد بر تمام امور مملكتي نظارت كند.

یكی دیگر از مسائل مهم نمایندگان، مسأله استقلال است. فرد فرد نمایندگان باید مستقل باشند. بدانند جایی كه باید قیام كنند اگر قیام نكنند مسئولند كه اگر به این كیفیت جلو برود همه معایب برطرف می شود.
بسیاری از ضعف هایی كه پیش آمده است به خاطر این است كه مجلس آن طور كه باید نایستاده است.
در مورد قانونمندی هم بگویم كه باید مسائل بر اساس قانون باشد و نباید استبداد پیش بیاید. اگر كسی بخواهد بگوید من می خواهم استبداد داشته باشم و فلان قانون را درست نمی دانم، باید برود.

مسأله نظارت مجلس بر امور كشور، باید حفظ شود و همه بدانند كه تحت این نظارت قرار دارند و اگر كسی در جایی راهش را درست نرفت، این نظارت به آنها اخطار كند و هشدار دهد كه باید این را درست بروی. همین نظارت، می تواند یك هشدار مهمّ و بازدارنده برای كسانی كه راه را اشتباه می روند باشد.

لینك تصاویر این دیدار 

دوشنبه اول آبان ماه 1391، جمعی از نمایندگان مجلس عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

قسمتی از بیانات معظّم له به شرح ذیل است:

***

بسم الله الرحمن الرحیم.

الحمدلله رب العالمین ثم الصلوة والسّلام علی سید الاولین والآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیةالله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

قال الله تعالی: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏»(1)

 

* باید اسباب نگرانی مردم در مسائل اقتصادی و اجتماعی مرتفع شود

بنده از اظهار لطف شما تشكر می كنم و امیدوارم به بركت نیّات صالحه ای كه امثال شما دارند، همیشه این انقلاب رو به پیشرفت باشد و روز به روز بر استقلال و عظمت مملكت افزوده شود.

امیدوارم به سبب نیّات خیری كه دارید اسباب نگرانی مردم رفع شود و در استراحت خاطر قرار بگیرند. باید جهات مختلفی از جمله اوضاع اقتصادی و اجتماعی كه اسباب نگرانی مردم شده است مرتفع شود.

 

* انتقاد كردن، به منزله نفی نقاط مثبت نیست

البته این را هم عرض كنم كه اگر انتقادی می كنیم كه بجاست، نقاط مثبتی را هم در نظر داریم كه مثبت ترین این نقاط، همین عنوان جمهوری اسلامی است. هدف این است كه نقاط ضعف برطرف شود و همان هدفی كه از اول همه می خواستند كه برنامه ها بر اساس دین باشد، باید همان برقرار شود. الان هم باید همین خط را دنبال كنند. مجلس و سایر قوا هم باید در همین خط سیر داشته باشند. این كه باید همه برنامه ها بر اساس دین و شرع باشد، قدر مشتركی است كه روحانیت و غیر روحانیت، همه داریم. همه می خواهیم این مطالب بیشتر ظاهر باشد و تحقّق پیدا كند.

 

* برای فراگیر شدن انقلاب اسلامی باید نقاط ضعف موجود را رفع كنیم

حال كه در دنیا، عنوان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را مطرح كردیم تا این انقلاب همه جا فراگیر شود باید كاری كنیم كه نقاط ضعف در آن پیدا نشود و به مرور زمان پر رنگ تر شود؛ نه اینكه رنگ ببازد یا در رشته های مختلف عقب نشینی كند.

باید التزام به هویت دینی و اسلامی را حفظ كنیم. هر كجای دنیا هم حتی اگر یك نفر باشیم، باید این هویت اسلامی را نگاه بداریم و از آن دفاع كنیم. باید مراقب باشیم كه جنبه های هویت این انقلاب ضعیف نشود و اجازه ندهیم كه غرب گرایی و افكار غیر اسلامی مطرح شود.

 

* نمایندگان در جایی كه گفتن لازم است، با شجاعت حرف بزنند.

نمایندگان مجلس وظیفه بسیار سنگین و مهمی دارند كه باید به تمام امور مملكت نظارت داشته باشند و نقایصی كه، كمِ آن هم زیاد است، رفع شود.

نمایندگان در حفظ شئون اسلامی، مسئولیت الهی و خدایی دارند و می توانند نقش بسیار مؤثری داشته باشند.

باید بدانند كه اگر حرفی نزنند و كاری نكنند پیش خداوند متعال مسئول اند. عمده هم این است كه انسان، رضای خداوند را بتواند تحصیل كند و به مردم و ضعفا خدمت كند.

اگر می خواهید سابقه خوبی داشته باشید و نزد خداوند متعال آبرومند باشید، باید همین احساس مسئولیت را داشته باشید و بدانید كه برای چه به مجلس آمده اید؟ اگر جایی كوتاهی كنیم و جایی كه باید حرفی بزنیم و یا بالعكس، پیش خدا خیلی مسئولیت داریم.

به هر صورت اصل مطلب این است كه باید برای خدا عمل كرد و رضای خدا را بر رضای هر كس دیگری، مقدم بداریم. مسأله، مسأله اسلام و قرآن و احكام دین است و اینها هم مطالبی نیست كه كسی بتواند درباره آن كوتاهی كند.

 

* استقلال و ایستادگی مجلس باعث برطرف شدن معایب می شود

یكی دیگر از مسائل مهم نمایندگان، مسأله استقلال است. فرد فرد نمایندگان باید مستقل باشند. بدانند جایی كه باید قیام كنند اگر قیام نكنند مسئولند كه اگر به این كیفیت جلو برود همه معایب برطرف می شود.

بسیاری از ضعف هایی كه پیش آمده است به خاطر این است كه مجلس آن طور كه باید نایستاده است.

اگر مجلس خدا را در نظر بگیرد و هر جا كه لازم است، حرف بزند، معایب كم می شود و جاهای دیگر هم منظم و مرتب می شود. در همه مسائل مخصوصاً جنبه های اقتصادی اگر از اول، راه درست را رفته بودیم شاید اوضاع این طور آشفته نمی شد كه حال به دنبال اصلاح آن باشیم.

 

* همه باید مطیع قانون باشند و استبداد جایز نیست

در مورد قانونمندی هم بگویم كه باید مسائل بر اساس قانون باشد و نباید استبداد پیش بیاید. اگر كسی بخواهد بگوید من می خواهم استبداد داشته باشم و فلان قانون را درست نمی دانم، باید برود.

الحمدلله شما نماینده مسلمان ها هستید و خودتان هم در اسلام و اطلاعات اسلامی، سوابق روشنی دارید. باید با شجاعت وظیفه خود را انجام دهید.

 

* اختلاط زن و مرد، مخالف كرامت زن است

ایشان با اشاره به سابقه‌ی خوبی كه خانم الهیان در عدم پذیرش پست وزارت داشتند؛ ضمن تقدیر و تشكر از این روحیه اسلامی ایشان فرمودند:

وقتی ما در مورد اختلاط زن و مرد صحبت می كنیم، این اشتباه است كه كسی فكر كند مسأله حقارت زن است. نه این طور نیست، بلكه مسأله‌ی كرامت زن مطرح است. اسلام در همه جا، احترام و حرمت مقام زن را می خواهد. شما آیه «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرینَ اللهَ كَثیراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً»(2) را ببینید.

حضرت زهرا سلام الله علیها هم با آن موقعیت عالی كه داشتند عامل به همین دستورات قرآنی بودند و همه صفات مذكوره در آیه شریفه را به نحو اكمل داشتند. داشتن این صفات والا كرامت زن است نه تحقیر او.

الان حجاب در مملكت رو به برگشت و بی حجابی است. آن طوری كه روز اول انقلاب می خواستیم در این مسیر پیش برویم نشد. باید شما این مسأله مهم را هم در نظر داشته باشید.

 

* نظارت مجلس، هشداری مهم برای خطاكنندگان است

مسأله نظارت مجلس بر امور كشور، باید حفظ شود و همه بدانند كه تحت این نظارت قرار دارند و اگر كسی در جایی راهش را درست نرفت، این نظارت به آنها اخطار كند و هشدار دهد كه باید این را درست بروی. همین نظارت، می تواند یك هشدار مهمّ و بازدارنده برای كسانی كه راه را اشتباه می روند باشد.

 

* پایبندی واقعی به اصول اولیه انقلاب، پیروزی را به همراه خواهد داشت

این اسمی كه شما برای خودتان انتخاب كردید «رهپویان انقلاب اسلامی»؛ این یعنی اینكه ما می خواهیم همان راه را برویم، راهی كه از روز اول گفتیم.

همه مردم گفتیم كه ما می خواهیم اسلام را پیاده كنیم و به احكام قرآن عمل كنیم، كه حرف كمی هم نیست. باید پای این حرف بایستیم و بدانیم كه اگر این حرف را از صمیم قلب بگوییم و به آن پایبند باشیم پیروز خواهیم شد.

 

* انتظارات امام زمان علیه السلام از مجلس را برآورده كنید

امیدوارم توجهات آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه باشد و كاری كنیم كه ایشان به مجلس نظر داشته باشند. بدانید كه آن حضرت از نماینده ها انتظار دارند كه موقعیت دینی و اسلامی خود را حفظ نمایند و از هویّت اسلامی خود و مملكت دفاع كنند. همه نمایندگان باید خودشان را مثل این بدانند كه از طرف آقا امام زمان علیه السلام مأمورند تا چهره و شخصیت اسلامی و استقلال دینی مملكت را حفظ نمایند.

 

* عدم دقّت در صرف بیت المال، باعث ضمان همه مسئولان است

باید در همه امور ببینیم كه اینها تا چه حدّ با اسلام تطبیق دارد. مطالبی كه ضد ارزش است را نباید به عنوان ارزش معرّفی كنیم. باید نسبت به صرف بیت المال دقت زیادی داشت. حقوق های زیادی كه در بعضی جاها به اشخاصی می دهند درست نیست و صدر تا ذیل همه ضامن هستند.

بودجه مملكت را باید در جهت مصالح و منافع مردم هزینه كرد. البته اصل بودجه را هم باید درست كرد. بارها عرض كرده ام كه اگر می خواهید بدانید مملكت در چه مسیری است، بودجه آن را ببینید تا معلوم شود كه آن مملكت در چه مسیری سیر می كند.

 

* همه مشكلات با تدبیر و واقع بینی قابل حل است

مشكلاتی هم كه حالا در عرصه های مختلف پیش آمده است می توان با تدبیر و واقع بینی حل كرد. باید نمایندگان مجلس با هم بنشینند و در هر مسأله‌ای  كه لازم است از اشخاص مطلع در مسائل مشورت بخواهند و درصدد حل آن بر آیند. نمی شود بدون كسب نظر از مطلعین طرحی داد، مثلاً در همین مسائل اقتصادی نمی شود همین طور طرح داد، باید اشخاصی كه در اقتصاد وارد هستند، آن را بررسی كنند و بعد اجرا شود. خداوند انشاء الله شما را حفظ كند و بر توفیقات شما بیفزاید. والسلام علیكم و رحمة الله وبركاته

 

 

پی نوشت ها:

1. سوره آل عمران، آیه 104.

2. سوره احزاب، آیه 35.

 


 

دوشنبه / 1 آبان / 1391