جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي ستاد برگزاري كنگره «فقيه آگاه» روحانيت بايد روش اين فقيه را الگوي خود قرار دهد؛ فقيهي كه با عمل خود مردم را به اسلام دعوت كرد

اعضای ستاد برگزاری كنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی قدّس‌سره روز پنجشنبه 1391/7/27 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
قسمتی از بیانات معظّم له در این دیدار به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله ربّ ‌العالمین والصّلوة والسّلام علی خاتم الأنبیاء والمرسلین سیّدنا ابی‌القاسم محمّد وآله الطّیبین الطاهرین المعصومین ولاسیّما مولانا بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:

«یَرْفَعِ اللّهُ  الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏»(1)

بنده از همه عزیزانی كه برای معرّفی شخصیَت بزرگی مثل مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی قدّس‌سرّه تلاش و اهتمام دارند تا راه، رسم و سیره ایشان مورد استفاده جامعه قرار بگیرد، تشكر می‌كنم و امیدوارم همه بتوانید به نحو احسن انجام وظیفه نمایید.

* هدف تجلیل از بزرگان، معرّفی الگو برای جامعه است
عمده مطلب از بزرگداشت فقهاء و علماء مكتب اهل بیت علیهم‌السّلام این است كه دیگران، سیره و خط این بزرگان را دنبال كنند و بفهمند كه باید نتیجه زندگی انسان خیر و سعادت باشد.
باید ویژگی‌های این بزرگان، مثل امر به معروف و نهی از منكر، علاقه به احیای امر دین و مكتب اهل بیت علیهم‌السّلام و استقامت در راه دین و حفظ هویّت و استقلال اسلامی را به مردم گوشزد كرد كه همه این خطوط را دنبال كنند.

* مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی‌ره در مسیری غیر از راه ولایت اهل بیت‌علیهم‌السّلام وارد نشد
راجع به شخصیّت مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی، بنده هر چه بخواهم بگویم كم است و حقّ مطلب ادا نخواهد شد. امّا به این خاطر كه «عِنْدَ ذِكْرِ الصَّالِحِینَ‏ یَنْزِلُ الرَّحْمَة»(2) چند كلمه‌ای درباره سیره آن بزرگوار تقدیم می‌كنم چرا كه هر كجا ذكر و نام ایشان برده شود رحمت و بركت خداوند متعال نازل می‌شود.
ایشان به تمام معنا خدمتگزار دین، نوكر مخلص آقا امام زمان عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف و عاشق اهل بیت علیهم‌السّلام بود كه در تمام عمرش غیر از راه ولایت اهل بیت علیهم‌السّلام و انجام وظیفه در ترویج دین و تعظیم شعائر راه دیگری نرفت. همه تلاش و كوشش آن مرحوم این بود كه همین اهداف والا در جامعه محقّق شود.

* ایشان در هر جا كه احساس وظیفه می‌كردند برای ترویج دین موضع می‌گرفتند
مواضع بسیار خوب و محكمی كه ایشان در دوره رضاخان داشتند حتی شخصاً مجالسی داشتند كه خود ایشان منبر می‌رفتند و تذكّر می‌دادند و مردم را بیدار می‌كردند خودش یك فصل بزرگی است كه برای همه دانستن آن مفید و مغتنم است.
ایشان در بعد از انقلاب هم در مواضع مختلف هر جا كه لازم می‌دیدند و احساس وظیفه می‌كردند وارد می‌شدند و تنها هدفشان هم ترویج دین و تعظیم شعائر بود. مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی از اول زندگی تا آخر عمرشان در این خط با استقامت بودند و لحظه‌ای از این خط منحرف نشدند.
یكی از عرصه‌های مهمّی كه ایشان اهتمام به آن داشتند تربیت طلاب بود. اهتمام آن مرحوم بر این بود كه طلّاب، فضلا و مبلّغینی تربیت شوند تا بتوانند در اطراف و اكناف، مردم را به خداوند متعال و هدایت‌های قرآن و اهل بیت‌علیهم‌السّلام هدایت كنند.
ایشان در تمام كارهایی كه انجام دادند رضایت آقای خودش امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بر رضایت خودش و منافع و مصالحی كه در نظر بوده است مقدّم می‌داشتند
حال برای مثل چنین شخصیّت بزرگی كه مواضع و كارهایش همه برای دین و رضای خداوند متعال بود هر چه بزرگداشت برگزار شود و هر چه بیشتر تجلیل شوند تا مردم با سیره و روش آنها آشنا گردند كم است.

* نسل فعلی و آیندگان از شخصیّت ایشان الگو بگیرند
نسل فعلی و آینده هم وظیفه دارند كه خط و برنامه این بزرگان را برای خود الگو قرار دهند و خود و زندگیشان را با سیره زندگی این بزرگان تطبیق دهند.
حوزه علمیّه و طلاب و فضلا هم بخصوص باید از حالات، مواضع و اقدامات ایشان درس و عبرت بگیرد و در برنامه‌ها و مواضعی كه دارد از مواضع بزرگان از سلف مثل مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی‌قدّس‌سره الگو بگیرد؛ فقیهی كه با رفتار خود مردم را به اسلام دعوت می‌كرد نه با شعار و زبان. او واقعاً یك فقیه زاهد و پارسای عامل بود.

* اخلاص در تجلیل از مردان خالص الهی، تأثیر آن را مضاعف می‌كند
به هر حال بنده مجدداً از شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم بتوانید این برنامه را به نحو احسن انجام دهید. آنچه كه در انجام این برنامه‌ها برای شما باید مهمّ باشد این است ‌كه حال كه می‌خواهید از یك مرد الهی خالص تجلیل كنید و به مردم معرّفی نمایید تا مردم در خط این مرد خدا قدم بردارند، با خلوص نیّت و اخلاص در عمل این كار را انجام دهید كه اگر عمل با اخلاص همراه باشد اجر و ثواب آن را فقط خداوند می‌داند و تأثیر آن هم بسیار بیشتر خواهد بود. انشاء الله خداوند متعال بر توفیقات همه شما عزیزان بیافزاید. والسلام علیكم و رحمة‌الله وبركاته

پی‌نوشت‌ها:
1. سوره مجادله، آیه 11.
2. مستدرك الوسائل، جلد‏5، باب62، حدیث5851.
 

جمعه / 28 مهر / 1391