پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از خیّرین مسكن‌‌ساز:
زيبنده نظام اسلامي نيست كه اين همه فقير، محتاج و بيكار در آن باشد./ مردم منتظر مسئولين نباشند، خودشان به داد بيچارگان برسند.

روز سه شنبه 25/7/91 جمعی از خیّرین مسكن‌ساز با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

در این دیدار كه در سالروز شهادت حضرت جواد الائمه علیه‌السّلام برگزار شد، معظّم له بیانات مهمی در ارتباط با اهمّیّت خدمت به جامعه اسلامی و بندگان خداوند ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

***

بنده شهادت حضرت جواد الائمه علیه‌السّلام را به پیشگاه اقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان مخصوصاً شما عزیزانی كه در مسیر هدایت‌ها و تعلیمات ائمه طاهرین علیهم‌السّلام سیر می‌كنید تسلیت عرض می‌كنم و امیدوارم كه همه مشمول عنایات خاصه حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا باشیم.

حقیقت انسانیّت، خدمت‌رسانی به بندگان خداوند است

راجع به برنامه‌ای كه بیان نمودید و این خدمات و كارهای خیری كه انجام شده است، هرچه انسان بگوید كم گفته است. تمام عقول بشری بر این اتّفاق دارند كه باید انسان همین‌طور منشأ خیر باشد و همیشه آثار خیر از او صادر شود و اگر كسی باشد كه دیگران از وجودش استفاده‌ای نكنند و از خیر و احسانش بهره‌ای نبرند، نمی‌توان اسمش را انسان گذاشت.

امیرالمؤمنین‌ علیه‌السّلام هم در اشعاری كه منسوب به ایشان است می‌فرماید:

إذَا كُنْـتَ لا تُرْجى لِدَفْعِ مُلِـمّةٍ * وَ لا لِذَوِى الحَاجَاتِ عِنْدَكَ مَطمَعٌ

وَ لا أنْتَ ذُو جَاهٍ یُعَاشُ بِجَاهِهِ ‌* وَلا أنْتَ یَــومَ الْحَشْرِ لِلنَّاسِ تشفع

فَعیشُكَ فِی الدُّنْیا وَ مَوْتُكَ واحِدٌ *  وَ عُــودُ خِلالٍ مِنْ حَیَاتِكَ أنْفَعُ

یعنی اگر تو كسی هستی كه مردم به تو امّید خیر ندارند كه زحمتی را از آنها دفع كنی «وَ لا لِذَوِى الحَاجَاتِ عِنْدَكَ مَطمَعٌ» و كسی نیستی كه بگویند باید پیش این برویم تا حاجات ما را برآورده كند، «وَ لا أنْتَ ذُو جَاهٍ یُعَاشُ بِجَاهِهِ» و نه انسان آبروداری هستی كه مردم از شخصیّت و اعتبار تو استفاده كنند تا برای آنها نافع و سودمند باشی، «وَلا أنْتَ یَــومَ الْحَشْرِ لِلنَّاسِ تشفع» و یا از كسانی نیستی كه روز قیامت برای مردم شفاعت كنی، پس تو چه  فایده‌ای داری؟ «فَعیشُكَ فِی الدُّنْیا وَ مَوْتُكَ واحِدٌ» زنده و مرده تو هیچ فرقی با هم ندارد، «وَ عُــودُ خِلالٍ مِنْ حَیَاتِكَ أنْفَعُ» یك چوب خلال دندان ارزش آن از حیات تو بیشتر است.

* كم‌شدن آثار خیر و خدمت به بندگان در جامعه، موجب سقوط آن جامعه است.

اصلاً حیات طیّبه همین است كه انسان خیرش به مردم برسد و صدقات جاریه داشته باشد. در مورد خدمات شما عزیزان باید بگویم خیلی خیلی از اینها كمتر را روایات موجب ورود به بهشت معرفی كرده‌اند حالا چه برسد به مثل كارهای شما.

اصلاً جامعه متمدّن و جامعه صحیح اسلامی، جامعه‌ای است كه مثل همین برنامه‌هایی كه شما عزیزان متقبل شده‌اید در آن رواج داشته باشد. هر چه در جامعه اشخاص خیّر بیشتر باشند، این علامت حیات جامعه است و هر چه كمتر باشند علامت این است كه جامعه ساقط شده و از بین رفته است؛ اگر آثار خیر در جامعه‌ای كم شد، باید اعلام خطر كرد كه این جامعه رو به فنا است امّا اگر آثار خیر زیاد شد، باید امیدوار بود كه این جامعه رو به پیشرفت و تعالی است.

اگر انسان تأكیدات قرآن كریم مثل «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ»(1) و روایات را مطالعه نماید، می‌بیند كه چقدر آثار و بركات كارهای خیر برای جامعه زیاد است.

اهتمام امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به وضعیت زندگی فقراء و نیازمندان

اگر این خیرات نباشد، زندگی برای انسان‌های با وجدان لذّت‌بخش نیست و اصلاً آرامش قلبی وجود نخواهد داشت. ببینید امیرالمؤمنین علیه‌السّلام چطور به فكر دیگران است كه می‌فرماید:

«هَیْهَاتَ أَنْ یَغْلِبَنِی هَوَایَ وَ یَقُودَنِی جَشَعِی إِلَى تَخَیُّرِ الْأَطْعِمَةِ وَ لَعَلَّ بِالْحِجَازِ أَوْ الْیَمَامَةِ مَنْ لَا طَمَعَ لَهُ فِی الْقُرْصِ وَ لَا عَهْدَ لَهُ بِالشِّبَعِ أَوْ أَبِیتَ مِبْطَاناً وَ حَوْلِی بُطُونٌ غَرْثَى وَ أَكْبَادٌ حَرَّى‏»(2)

می‌فرماید من نمی‌توانم زندگی راحتی داشته باشم و از طعام‌های مختلف نزد من باشد و در نقطه‌ای از حجاز یا یمامه كسی باشد كه یك قرص نان نداشته باشد و گرسنه بخوابد. باید همه و به خصوص مسئولان، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را الگوی خود در خدمت به جامعه اسلامی قرار دهند. زیبنده نظام اسلامی نیست كه این همه فقیر، محتاج و بیكار در آن باشد. من از مردم و خیّرین می‌خواهم خودشان وارد شوند، مشكلات مردم را حل كنند و منتظر مسئولین نباشند.

برآوردن حوائج مؤمنین، خدمت به امام زمان علیه السلام است

مسأله دیگر این‌كه چون جامعه اسلامی همه عائله حضرت ولی‌عصر علیه‌السّلام هستند و ما هم در دعای عهد می‌خوانیم كه «الْمُسَارِعِینَ‏ إِلَیْهِ‏ فِی‏ قَضَاءِ حَوَائِجِه‏» خدایا ما را از آنهایی قرار بده كه در برآوردن حوائج آن حضرت سبقت بگیریم، باید حوائج مردم مسلمان و شیعیان كه عائله آن حضرت‌ هستند را حوائج آن حضرت بدانیم و در رفع آنها بكوشیم.

* ثواب خدمت به حضرت ولی‌عصر علیه السلام قابل تصوّر نیست

اگر انسان در مسیر رفع حوائج مردم مسلمان باشد كه اینها برطرف شود، همه اسباب خوشحالی و مسرّت خاطر آن بزرگوار می‌شود. در روایات هم داریم كه «مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ‏ إِلَیْهِ‏ مِنْ‏ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»(3) خداوند به بهتر از این‌كه انسانی دل یك مؤمنی را شاد كند، عبادت نشده است. حال اگر انسان وجود مبارك حضرت ولی‌عصر عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف را شاد و مسرور نماید ثواب آن قابل تصوّر نیست.

بنده مجدداً از شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم كه خدمات شما مورد قبول حضرت امام زمان علیه‌السّلام باشد و خداوند متعال جامعه را با وجود امثال شما همیشه معمور و بابركت قرار بدهد. والسّلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته

 

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره بقره، آیه 261.

2. نهج البلاغة صبحی صالح، نامه 45.

3. مصادقة الإخوان ابن بابویه، صفحه 52، حدیث 2.

 

چهارشنبه / 26 مهر / 1391