شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر كشور:
علّت اصلي اهانت به پيامبر صلي الله عليه و آله، توجه دشمنان به نفوذ كلمه آن حضرت است./ كساني كه بي‌باك و نسنجيده حرف مي‌زنند، براي كشور مشكل مي‌آفرينند.

امروز چهارشنبه 19/7/91، مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر كشور با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

معظّم له در این دیدار بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

***

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

«الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللهَ وَكَفَى بِالله حَسِیباً»(1)

بنده از شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم عنایات حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همه خدمتگزاران به اسلام، قرآن و مكتب اهل بیت علیهم السلام باشد و همه در این عصر و زمان، مسئولیت هایی را كه در برابر اسلام و احكام خدا و قرآن مجید و هدایت های اهل بیت داریم ادا كنیم.

 

* تبلیغات در اداره سیاست‌های فعلی دنیا نقش بسزایی دارد

مسأله تبلیغات، مسأله‌ای بسیار مهمّی است؛ تا جایی كه می‌شود گفت بخش مهمّ سیاست‌هایی كه در این زمان در دنیا پیاده می‌شود به وسیله تبلیغات انجام می‌شود؛ یعنی این تبلیغات است كه مطالب را به جاهایی كه باید برسد می‌رساند و تأثیر شگرف خود را در معرفی اشخاص، دولت‌ها و ملت‌ها می‌گذارد.

مسأله تبلیغات حتی در جنگ‌ها هم نقش بسزایی داشته است. به طور مثال در جنگ بین المللی، وزیر تبلیغات آلمان كه تخصّص زیادی در مسأله تبلیغات داشت، نقش مؤثری علیه متحدین، انگلیس و دُوَلی كه با آنها طرف بودند داشت و این نقش مهمّ تبلیغات را در دنیا نشان می‌دهد و از طرفی دیگر، كمبود مسأله تبلیغات و ضعف در آن، ضرر زیادی به جامعه می‌زند.

 

* زیبایی‌های كلام اهل بیت علیهم السلام را برای مردم بیان كنیم

قرآن مجید و دستورات ائمه علیهم السلام همه تبلیغ است. انبیا هم كه مردم را به خداوند دعوت می‌كردند، عمده‌ی كارشان تبلیغ بود. ما هم باید اهتمام كنیم كه لسان دین باشیم و بلاغ مبین را كه قرآن فرموده به نحو احسن انجام دهیم.

مردم را به اسلام، قرآن و مكتب اهل بیت علیهم السلام دعوت كنیم و همان‌طور كه فرمودند: مردم را به محاسن كلام آن بزرگواران آشنا سازیم كه وقتی مردم زیبایی‌های كلام اهل بیت علیهم السلام را ببینند می‌پذیرند و متابعت می‌كنند.

 

* بقاء مكتب تشیّع وابسته به تبلیغات بوده و هست

شیعه برای بقاء و ادامه حیات خویش از مسأله تبلیغات استفاده زیادی برده است. در طول تاریخ هم وقتی ملاحظه كنید روش‌های مختلف تبلیغات را می‌بینید كه شیعه از آن در پیشبرد اهداف مكتب بهره برده است، مثلاً شعرایی مثل دعبل با سرودن اشعار در فضیلت اهل بیت علیهم السلام اثرشان از هزار سرباز در روحیه مردم و تصرّف قلوب آنها بیشتر بوده است.

 

* كسانی كه بی‌باك و نسنجیده حرف می‌زنند، برای كشور مشكل می‌آفرینند.

تبلیغات؛ چه در داخل مملكت و چه در خارج و در مقابل تبلیغات دشمن، فنّ مهمی است كه باید اشخاصی در این عرصه تربیت شوند كه بدانند چه طور و از كجا باید شروع كنند و بلاغت كه همان تكلّم به مقتضای حال است را چگونه اجرا كنند، مثلاً بدانند كه اكنون مقتضای حال دنیا این است كه ما چه حرفی بزنیم، چرا كه گاهی اوقات بعضی اشخاص این را نمی‌دانند و حرف‌های نامربوطی می‌زنند كه برای سیاست مضرّ است و باعث شكست می‌شود. كسانی كه بی‌باك و نسنجیده حرف می‌زنند، برای كشور مشكل می‌آفرینند.

 اشخاصی كه می‌خواهند حرف بزنند باید بصیرت  داشته باشند؛ به موقع حرف بزنند و تكلّم به مقتضای حال داشته باشند.

* نور پیامبر صلی الله علیه و آله هرگز خاموش نخواهد شد

همین اوضاعی كه الان به واسطه‌ی اهانت به پیامبر مكرم اسلام صلی الله علیه و آله پیش آمده است كه البته به جایی نمی‌رسد - چرا كه از اول هم این اهانت‌ها، مثل مجنون خواندن پیامبر در آیه «قَالُوا یا أَیّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ»‌(2) هر چه بیشتر بود، عكس العمل، اظهار ارادت و توجه به وجود مبارك پیامبر صلی الله علیه و آله بیشتر می‌شد و این نور پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود كه روز به روز بر عظمتش افزوده شده و می‌شود.

هیچ كس فكر نمی‌كرد كه در دنیای فعلی، مسلمانان این طور ابراز احساسات داشته باشند كه نسبت به اهانت به پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم اینگونه پر شور وارد میدان شوند؛ بر خلاف پیروان ادیان دیگر كه مثلاً اگر به حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام جسارتی شود، آنهایی كه می‌گویند ما مسیحی هستیم این طور جلو نمی‌آیند و ابراز انزجار نمی‌كنند.

این ابراز احساسات و انزجارها از جانب مسلمانان، آن هم نه در یك كشور و دو كشور بلكه در همه جهان، علامت نفوذ كلمه اسلام است.

 

* علّت اصلی اهانت به پیامبر، توجه دشمنان به نفوذ كلمه آن حضرت است

این مطلب مهمّی است كه خود آنها هم ملتفت هستند. آنها نفوذ كلمه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اسم شریف محمد صلی الله علیه و آله و سلّم را - كه در قلوب مردم جا گرفته است- می‌دانند.

آنها می‌فهمند در این زمان كه ایمان مردم به عالم غیب در بخشی از دنیا رو به ضعف است، چطور در عالم اسلام، مردم اظهار ایمان به غیب می‌كنند و معنویات را قبول دارند.

الحمدلله مسلمان‌ها در همه دنیا اظهار وجود كردند و به دنیا گفتند كه ما مسلمان هستیم آن هم با چه عظمت و اجتماعات بزرگی. مسلمانان به دنیا اعلام هویت كردند كه هویت ما اسلام، قرآن و محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله است.

 

* مسائل مطرود توسط اسلام را از جامعه اسلامی دور كنیم

در دنیا هم بین پیروان ادیانی كه الان وجود دارد، هیچ كدام مثل پیروان دین اسلام به دستورات دین خود عمل نمی‌كنند. بلی، ممكن است جاهایی خلاف احكام و شرع رفتار شود، ولی كلّیّت برنامه زندگی مسلمانان، از خوراك، پوشاك و معاشرت‌ها همه تحت دستورات اسلام است. الان در پیروان ادیان دیگر این التزام به دستورات دین نیست. البته امیدوارم كه نقاط ضعف ما برطرف شود كه هرچه بعضی مسائل مانند رقص، شطرنج، قمار و امثال این ملاهی و مناهی زیادتر شود، هویت اسلامی ضعیف‌‌تر می‌شود.

باید هویت اسلامی خود را در كمال قوت نگاه داریم. مطالبی را كه اسلام طرد كرده، از جامعه اسلامی خود دور كنیم نه این‌كه آنها را ترویج كنیم و ملاهی و مناهی را مثلاً تحت عنوان موسیقی و سمفونیك ترویج كنیم.

 

* مستشرقین به عظمت پیامبر صلی الله علیه و آله اعتراف دارند

هر چه یك شخصیت مؤثرتر در قلوب مردم باشد مخالفان او بیشترند. البته از سویی دیگر اشخاصی هم هستند كه راجع به مؤثرترین شخص اسلام یعنی پیغمبر كتاب نوشته‌اند.

تولستوی این مستشرق بزرگ، حضرت رسول صلی الله علیه و آله را این طور معرفی می‌كند كه «وَ مِمَّا لا رَیْبَ فیهِ أنَّ النَبِیَّ محمّداً مِنْ أعظمِ الرّجالِ المُصْلِحینَ الّذین خَدَموا الهَیئةَ الإجْتِماعیةَ خَدماتٍ جلیلةً  و یَكْفیهِ فَخْراً أنّه هَدى مِئاتِ المَلایین إلى نورِ الحقِّ و إلى السكینةِ والسلامِ وَ فتحَ للإنسانیةِ طریقاً للحیاةِ الروحیةِ العالمیةِ، وهو عملٌ عظیمٌ لا یقومُ به إلّا شخصٌ أوتیَ قوةً وإلهاماً وعوناً من السّماءِ و رَجُلٌ مِثل هذا جَدیرٌ بِالاحْتِرام والإكْرامِ»؛ می‌گوید: این‌قدر پیغمبر اسلام افتخار دارد كه اگر تمام افتخارات مصلحین دنیا را جمع كنند، در مقابل افتخارات و اصلاحاتی كه پیغمبر اسلام در عالم نموده، چیزی نیست. و در ادامه می‌گوید: اگر كسی بخواهد از یك انسان والامقامی احترام كند، كسی بالاتر از پیغمبر اسلام نیست.

اینها همه نشان از عظمت وجود مبارك پیامبر اعظم اسلام و نفوذ كلمه آن حضرت دارد كه روز به روز به فضل و عنایت خداوند، بیشتر هم خواهد شد.

بنده مجدداً از شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم كه بتوانید وظیفه مهمّ خود را به نحو احسن و بهترین وجه انجام دهید و قلب مقدّس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را مسرور نمایید.والسلام علیكم و رحمة الله

 

 

پی‌نوشت‌ها:

1. سوره احزاب، آیه 39.

2. سوره حجر، آیه 6.

 

چهارشنبه / 19 مهر / 1391