چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای فراکسیون روحانیون مجلس:
هنوز هم مجلس در رأس امور است. اين اعتبار را خودتان حفظ كنيد.

 

اعضای فراكسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، صبح پنج‌شنبه 30/6/91 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، حجج اسلام و المسلمین آقایان ابوترابی و آشتیانی، گزارشی از اوضاع اقتصادی كشور و نیز برنامه‌های این فراكسیون ارائه دادند. معظم له در ادامه بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه بخشی از آن به شرح زیر است:
***
بنده كمال تشكر و عرض ادب و احترام دارم. از مطالبی كه فرمودید استفاده كردم. امیدوارم كه بتوانید در مسیر اعتلای كلمه‌ی اسلام و خدمت به جامعه و نظام جمهوری اسلامی و رفع مشكلات و جهاتی كه عهده‌دار هستید موفق باشید.
انشاء الله عنایات آقا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال شما باشد. البته به هر مقداری كه بیشتر در مقام انجام این خدمات باشید و هدفتان مسرور نمودن وجود مبارك ایشان باشد عنایات ایشان هم به شما می‌رسد.
وقتی ملاحظه ‌كنید از اول انقلاب تا الان و این اوضاعی كه پیش آمد همه تحت یك عنایات غیبی بوده است. انشاء‌ الله امیدواریم طوری رفتار كنیم كه توجهات آقا امام زمان علیه السلام بر ما و بر این امّت استمرار داشته باشد.

 

 

 
باید از نظر كمیت، حضور روحانیت متعهد در مجلس بیشتر شود
مسأله اولی كه فرمودید از حیث كمیت، حضرات علما و روحانیون در مجلس كم هستند، درست است. این كمبود است. این لباس و این وضعیت خودش یك پیامی دارد. باید از نظر كمیت، حضور روحانیّت متعهد در این‌گونه مراكز بیشتر شود.
 
نمایندگان روحانی مجلس باید در عرصه دفاع از دین و احكام الهی حضور فعال داشته باشند
روحانیونی كه در این مراكز قرار می‌گیرند، مردم توقع بیشتری دارند كه حمایت از دین و محرومان كنند و وظایفی را كه به عهده دارند بهتر و بیشتر انجام دهند. كسانی كه آنجا هستند مثل این است كه از طرف كل روحانیت حضور دارند و باید در دفاع از دین، سنت‌های اسلامی و احكام الهی حضور فعال داشته باشند.
 
نماینده باید مصلحت كل كشور را در نظر بگیرد
مسائل نماینده مجلس هم فقط مربوط به یك شهر نیست. همان‌طور كه در قانون اساسی هست، هر نماینده‌ای، نماینده‌ی كشور است و باید مسائل كل مملكت را در نظر بگیرد. نمایندگی مجلس شخصی، شهری و منطقه‌ای نیست، باید مملكت را طوری اداره كرد كه همه مردم بهره‌مند شوند نه یك منطقه و شهر خاص.
 
آنجایی كه باید حرف بزنید سكوت جایز نیست
عمده مطلب این است كه نمایندگان؛ چه روحانیت و چه دیگران، مأموریت و مسئولیت سنگینی را كه قبول كرده‌اند، متوجه باشند كه اگر جایی یك حرفی باید زده شود و سكوت كنند، مسئول هستند و آنجایی هم كه نباید بگویند و حرف زیادی بزنند مسئول هستند. بارها عرض كرده‌ام كه بلندشدن و نشستن‌های یك نماینده گرچه به ظاهر آسان است، ولی مسئولیت مشكل و سنگینی است. باید این قیام و قعودها حساب كرده باشد.
 
مجلس باید در رأس امور باشد
باید این مجلس همان‌طور كه فرمودند در رأس امور است، در رأس امور باشد و به همه‌ی جهات مملكت اشراف و نظارت داشته باشد. در همه جهات و همه مسائل، مجلس می‌تواند و باید نظارت داشته باشد و جلوی خلاف قانون را بگیرد. البته خود نمایندگان باید این شأن و مقام مجلس را در درجه اول حفظ كنند و به اعتبار مجلس لطمه‌ای نزنند.
 
هر كس می‌گوید من نمی‌توانم یا نمی‌خواهم قانون را اجرا كنم باید كنار برود
مسأله دیگر این‌كه، باید قانون در مملكت محترم باشد. هیچ‌كس نباید به خود اجازه بدهد كه از قانون تخطی كند. مرحوم امام رحمة الله علیه در دو موضوع بود كه بعدها من فهمیدم ایشان خیلی مقید بودند قانون اساسی محفوظ بماند؛ یكی آن وقتی كه قضیه‌ی شهادت مرحوم رجایی و با هنر اتفاق افتاد. همان وقت طوری شده بود كه مدیریت مملكت مختل می‌شد. از طرف ایشان، به بنده تلفن كردند كه آقا می‌فرمایند شما می‌توانید كاری كنید یا من از اختیارات خودم استفاده كنم. بنده با آقایان شورای نگهبان آن مشكل را به همان صورت قانونی حل كردیم.
یك وقت دیگری هم می‌خواستند نیروهای سه‌گانه برای سپاه تأسیس كنند. باز هم جلسه‌ای تشكیل شد و بنده و كسانی دیگر كه آنجا بودیم پیش‌نویسی درست كردیم وتصویب شد كه بر حسب قانون اساسی آن كار بلامانع تشخیص داده شد.
ایشان بسیار مواظب بودند كه قانون اساسی جا بیفتد و مردم و كسانی كه در رأس هستند خودشان به قانون احترام بگذارند و هر كجا دیدند جلویشان قانون است توقف كنند.
به هر صورت مسأله این است كه همه باید در مقابل قانون مطیع باشیم. هر كس هم بگوید من نمی‌توانم قانون را اجرا كنم باید كنار برود نه اینكه بگوید من قانون را نمی‌خواهم یا نمی‌توانم.
 
با وجود تورم و گرانی بسیار، مردم به خاطر اسلام ایستاده‌اند
مسأله‌ی مهمی كه تذكر دادید همین مسأله اقتصاد است. موضوع كمی نیست. اگر اقتصاد یك مملكت بهم بخورد، مطالب دیگر هم متزلزل می‌شود. همین‌طور كه عرض كردم باید همه نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند مخصوصاً روحانیت باید اشراف كاملی به مسائل اقتصادی داشته باشد كه این اقتصاد با مشكلات و فشارهایی كه است و اگر بیشتر هم باشد، بتوانیم سر پای خودمان باز هم بایستیم.
گرانی و تورم برای مردم سخت و مشكل است و نمی‌شود تحمل كرد. با این وجود این مردم شریف تحمل می‌كنند، و انصافاً تحملی كه در مردم هست جامعه‌ی ما را جامعه‌ی برجسته‌ای كرده است. این را كم نگیرید و قدردان این مردم عزیز و شریف باشید؛ اینهایی كه در هر صحنه‌ای كه لازم باشد حضور پیدا می‌كنند، البته همه این‌ها هم برای این جهت است كه مردم می‌خواهند اسلام و احكام اسلامی بیاید و حاكم باشد.
 
شجاعت ویژگی‌ مهم یك نماینده است
احساس ضعف و عدم شجاعت برای یك نماینده بسیار خطرناك است. اینكه كسی فكر كند اگر الان این حرف را بزنم دوره‌ی دیگر رأی نمی‌آورم بسیار زشت و از ضعف‌های مهم یك نماینده است.
نماینده باید حرفش این باشد كه من اینجا آمده‌ام تا دین، احكام الهی و قانون اساسی حفظ شود و اگر اینها را حفظ نكنم، نمایندگی را می‌خواهم چكار كنم؟
 
حفظ همه جهات به خصوص جهات اسلامی از وظایف مهم نمایندگان است
باید نماینده در همه جهات حضور داشته باشد و در مقام این باشد كه همه ابعاد را حفظ كند، مخصوصاً جهاتی كه مربوط به اسلام و اصول ارزشی اول انقلاب باید حفظ شود.
اینها نباید به مرور زمان ضعیف بشود. اختلاط زن‌ها و مردها به صورتی كه امروز ترویج می‌شود این خلاف است. مسأله‌ی حجاب نیز مسأله‌ی مهمی است. خدا رحمت كند مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی ره می‌فرمودند: در زمان پهلوی اوضاع خیلی سختی بود. یك نفر بی‌سواد نفهم مثل رضاخان را پیدا كردند در ایران و در تركیه مصطفی كمال را و در افغانستان امان الله خان را كه درباره كشف حجاب اقدام كنند. ولی الحمدلله این وضعیت برگشت.
انقلابی كه شد و شهدایی كه ما دادیم، همه‌ برای همین بود كه احكامی، مانند حجاب حفظ شود. حالا این حجاب را سبك می‌كنند. شما خودتان ببینید كجاها احكام مقدس اسلام را سبك می‌كنند و از كجاها شروع می‌شود؟! نمی‌خواهم همه حرف‌ها را بگویم. خودتان مواظب باشید.
 
روحانیت مجلس با اتحاد و همفكری در حل مشكلات مردم بكوشند
امیدوارم شما عزیزان روحانی كه به عنوان نماینده روحانیت در مجلس شورای اسلامی حضور دارید همه این مطالب مورد نظرتان باشد و با اتحاد و همفكری بتوانید تصمیمات مهمی بگیرید و مشكلات مردم و مملكت را حل نمایید.
عمده این است كه نمایندگان اولاً ‌این مسئولیتی را كه بر عهده دارند بزرگ بدانند و ثانیاً باید مطالبی را كه متوجه باشند تا این مملكت در مسیر صحیح جلو برود مواظب باشند، كه اگر این طور نباشد نظام آن‌طور كه باید، استقرار پیدا نمی‌كند.
انشاء الله خداوند بر توفیقات شما بیافزاید و آن‌طور كه مورد رضای امام زمان علیه السلام است، بر عزت و عظمت انقلاب اسلامی در همه جهات افزوده شود. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

 

جمعه / 31 شهريور / 1391