چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
بيانات مهم و ارزشمند حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در آستانه حلول ماه محرّم الحرام خطاب به طلاب، فضلا و مبلغان

حیف است مملكت عاشورایی این همه مشكل داشته باشد.

ایستادگی و عدم تنازل از احكام الهی در جامعه، از درس‌های بزرگ كربلا است.

محرّم، بزرگترین دانشگاه تربیت و اخلاق و ایثار است.

مجالس روضه سیّد الشهدا علیه‌السلام، اعلام حضور برای پاسداری از همه ارزش‌هاست.

همه معایب و مشكلات جامعه، باید از بركت عاشورا و نهضت حسینی، برطرف شود.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف در آخرین جلسه درس خارج فقهِ قبل از ماه محرم الحرام، بیانات ارزشمندی را خطاب به طلاب و فضلا و مبلغان دهه محرّم ایراد فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

***

* دین و مذهب به عزاداری حضرت سید الشهدا علیه‌السلام زنده مانده است

عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام سنّت بزرگ تشیع است كه هویّت عالی شیعه به وسیله آن به دنیا اعلام می‌شود و حیات دینی و مكتبی ما به این برنامه مهمّ تقوّم دارد و هر چه این برنامه با عظمت و شكوه بیشتر برقرار شود، شكوه مذهب بیشتر می‌شود.

* اگر شهادت امام حسین علیه‌السلام نبود، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند

شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام اسلام را بیمه كرد، چرا كه اگر شهادت آن حضرت پیش نیامده بود با برنامه‌های ضدّ اسلامی بنی‌امیه، اسلامی باقی نمی‌ماند.

شما تاریخ را ببینید. در ظرف همان مدّت رحلت پیغمبر اكرم صلی‌الله علیه و آله تا شهادت امام حسین علیه‌السلام تغییراتی در دین ایجاد شد و اوضاعی پیش آمد كه بعد از این مدّت كوتاه، فرزند پیغمبر را با فجیع‌ترین جنایت شهید كردند و سر مقدس آن حضرت را بریدند و یاران و فرزندانش را شهید كردند، همه علامت این است كه از اسلام چیزی باقی نمانده بود.

اگر این اوضاع 200 سال یا 500 سال دیگر دوام پیدا می‌كرد، نه قرآنی می‌ماند و نه اسمی از اسلام. پس شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام نه فقط هویّت مذهبی است بلكه یك هویّت اساسی اسلامی است.

واقعاً انسان نمی‌تواند تصوّر كند كه حقیقت این قیام چیست؟ این حركت و نهضت عظیم، این تسلیم در برابر امر خدا، این فداكاری بزرگ اصحاب امام حسین علیه السلام چگونه معنا می‌شود؟ اصحابی كه می‌دانستند همه كشته می‌شوند و هیچ‌كدام نمی‌توانند دفاع قطعی از حیات امام حسین علیه‌السلام كنند، این طور فداكارانه ایستادند و به شهادت رسیدند. اگر انسان عادی در این مواقع به خود مراجعه كند، می‌گوید برای چه جان خود را به خطر اندازم؟

امّا در كربلا این طور نبود، در روز عاشورا از اصحاب سیدالشهداء علیه‌السلام یك نفر هم فرار نكرد. یك نفر درنگ نكرد. یك نفر نگفت كه من باید بروم. اینها اسرار بسیاری دارد كه مثل بنده اگر بخواهم وارد شوم باید هر روز بیایم و اینجا بنشینیم و سخن بگوییم و هر چه بیشتر بگوییم به پایان مطلب نمی‌رسیم.

حادثه كربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از معجزات بزرگی كه از انبیا صادر شده است كمتر نیست بلكه برای نشان‌دادن اوج عظمت حق‌پرستی بالاتر و بزرگ‌تر است.

* اندیشمندان مسیحی درباره حضرت سید الشهداء علیه‌السلام چه می‌گویند؟

همان‌طور كه عرض كردم شخصیت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بسیار بالا است و درك ما از این شخصیت والا بسیار پایین است. كتاب‌های متعددی هم درباره این شخصیت عظیم الهی نوشته شده است. بنده به علّت ضیق وقت و كثرت مطالب، نمی‌توانم همه را عرض كنم، فقط برخی از مطالب یك دانشمند مسیحی را كه درباره حضرت سید الشهداء علیه‌السلام گفته بیان می‌كنم:

یكی از شخصیّت‌های مسیحی «آنتوان بارا» است كه از جمله آثار او می‌توان به كتاب «من یك مسیحی شیعه‌گرا هستم» و «امام حسین در اندیشه مسیحیت» اشاره كرد.

او با لحنی نزدیك به شیعه می‌گوید: «پس از دو سال مطالعه‌ی سیره سید الشهداء بهتر دیدم كه افكار و دیدگاه‌های خود را مرتب كنم تا از آن به بعد بر اساس آنچه به دست آوردم و در پرتو افكار و الهاماتی كه با عنایت خداوند كسب كردم، یك سال را نیز در تألیف كتاب سپری كنم. اینك وقتی آن را بازخوانی می‌كنم، اطمینان می‌یابم كه من در خلال تهیه آن تحت تأثیر الهاماتی قرار داشته‌ام كه بدون آن هرگز نمی‌توانم این كار را به پایان ببرم به همین خاطر خدا را سپاس می‌گویم و یقین دارم كه مشمول عنایت گل خشبوی پیامبر، سربریده از روی ستم و شهید راه حق در دل سرزمین كربلا حسین خواهم بود.»

او هم‌چنین می‌گوید: «هیچ حماسه انسانی، چه در گذشته و چه در حال، به اندازه حماسه شهادت طلبانه كربلا موجب همدردی و درس‌آموزی نشده است. انقلابی بود در حد بزرگترین حادثه درونی امت اسلام كه وجود آن نقطه عطف مؤثری در مسیر اندیشه اسلامی به حساب می آمد. اگر این حادثه نبود اسلام آئین بی خاصیتی می گشت كه در كاسه ظاهری سر قرار داشت، نه عقیده‌ای محكم كه در درون سینه‌ها جای گیرد و وجدان هر مسلمانی را لبریز نماید. بی‌گمان زلزله‌ای بود و چه زلزله‌ای، تمامی اركان امّت اسلامی را لرزاند. چشم‌ها را باز كرد و دل‌ها را متوجه سیطره گناه و شرارت ناشی از زورمداری و دست‌پروردگان ستم نمود تا در پس پرده‌ای دروغین ارزش‌های دینی را نابود نكنند و حقوق كسانش را نادیده نگیرند و پرتوهای درخشان جوهره سحر انگیزش را خاموش ننمایند و بر این اساس انقلاب حسین در تاریخ انسانیّت از آغاز تا ابد «برترین»، «سرآمد» و «یگانه» و «بی‌نظیر» است و به جاودانگی انسانی كه به خاطر آن قیام كرده، جاودانه و همیشگی خواهد بود.»

* ایستادگی و عدم تنازل از احكام الهی در جامعه، از درس‌های بزرگ كربلا است

غرض از بیان این مطالب این است كه ما باید از این موقعیت و به یك معنا نعمت بزرگ، خیلی استفاده كنیم. باید در تبلیغ دین و ایستادگی بر مواضع اسلامی اصحاب حضرت سید الشهدا علیه السلام را الگوی خویش قرار دهیم آنهایی كه:

قــوم اذا نــــودوا لدفــع ملمَّــةٍ

والخیـل بیــن مدعّس و  مكردس

لبـسوا القلوب على الدروع واقبلوا

یتهـافتــون علـى ذهاب الأنفــس

شهدای كربلا این‌گونه بودند كه برای این‌كه به فیض شهادت در ركاب امام حسین علیه‌السلام برسند بر هم سبقت می‌گرفتند. آنها بر سر اعتقاد حق خود محكم ایستادگی كردند و هیچ جا زیر بار ذلت و زور نرفتند امّا ما متأسفانه در برخی مواضع می‌گوییم نه این احكام را باید كنار گذاشت چرا كه دنیا قبول نمی‌كند. نباید این‌طور باشیم. ما باید بر سر دین خود مقاومت كنیم دنیا بخواهد قبول كند یا نكند.

الحمدلله ما افتخار می‌كنیم كه چنین دین و مذهب و چنین امامان و پیشوایانی داریم. امیدواریم كه همه به محبت آنها پایدار بمانیم و به سیره آنها ملتزم باشیم و زندگی آنها را سرمشق خود قرار دهیم.

* حلول ماه محرم در هر سال، هشدار علیه ظلم، استكبار و استضعاف است

باز عرض می‌كنم محرّم و عاشورا مكتب انسان‌ساز حسینی در طول سال اگرچه نزدیك به چهارده قرن است به روی همگان باز و بركات آن در استمرار و ازدیاد است، امّا با حلول ماه محرم در هر سال رونقی خاص و جلوه‌ای عالم‌تاب می‌یابد؛ به همه هشدار می‌دهد و به همه نهیب می‌زند كه ظلم، ستم، استحقار، استكبار و استضعاف محكوم است.

قیام سیدالشهداء علیه‌السلام كرامت انسانیّت را زنده كرد. درس حق‌پرستی، ایمان‌گرایی، عدالت‌خواهی، باطل‌ستیزی و كوبیدن تجاوز و ستم و استعباد بود.

* محرّم، بزرگترین دانشگاه تربیت و اخلاق و ایثار است

برنامه‌ها و مراسم عظیم سوگواری و عزاداری و حركت مواكب و هیئات و تشكیل مجالس، جهانیان را متوجه جلالت مقام و رفعت قدر انسان می‌سازد. بزرگترین مدرسه تربیت و اخلاق و ایثار در همه جا، در شهر و روستا و بازار و خیابان و مساجد و مدارس و دانشگاه و حسینیه‌ها و خانه‌ها تشكیل می‌شود. هیچ جمعیت و امّتی چنین دانشگاه همگانی و چنین وسیله جهانی در اختیار ندارد.

* مجالس روضه سیّد الشهدا علیه‌السلام، اعلام حضور برای پاسداری از همه ارزش‌هاست

همه عالم و جاهل، پیر و جوان، دانشمند و استاد و دانشجو، پیشه‌ور و كارگر در مجالس عزاداری و در این كلاس‌ها، معنویّت و تعالی روح و استقامت و خداشناسی می‌آموزند.

قلب‌ها نورانیّت می‌یابد و افكار روشن می‌شود. باید قدر این فرصت را همه بدانند و از آن برای اصلاح همه امور استفاده كنند. ارزش این برنامه‌ها و این مجالس و عزاداری‌ها همه آسمانی و معنوی است. مجالس روضه، همه رواق‌های علم و دین و معرفت و اعلام حضور و وجود برای پاسداری از همه ارزش‌ها است.

* هدف از برگزاری مراسم‌های عزاداری، تأمین اهداف اسلامی و احیاء هویّت دینی باشد

هرچه این برنامه‌ها در محتوای اسلامی و هدایت‌های قرآنی ظاهرتر باشد، جامعه به سوی كمال پیش می‌رود. باید در سخنرانی‌ها، منابر، راهپیمایی‌ها، مرثیه‌‌خوانی‌ها و شعرهای عاشورایی همگان با تعهّد باشند و تأمین اهداف اسلامی و امر به معروف و نهی از منكر و نفی بدع و احیاء سنن مقصود باشد.

در انجام مراسم، گرفتن نتایج بزرگ دینی و برطرف كردن نقاط ضعف و حفظ هویّت مذهبی و رشد شعور دینی هدف باشد.

* همه معایب جامعه، باید از بركت عاشورا و نهضت حسینی، برطرف شود

متأسفانه جامعه ما در عین حال كه در بخش‌های مهمّی موفق می‌باشد و در استقلال سیاسی و موقعیت جهانی جایگاه شایسته‌ای دارد، در بخش‌هایی كه بنیاد بقاء هویّت جامعه است، ضعیف می‌شود و گرایش‌های غرب‌مآبانه ملاهی و مناهی، ترویج موسیقی و فیلم‌های مبتذل و برنامه‌های اختلاط زن و مرد به بهانه‌های مختلف و مشكلات اقتصادی گرانی و بیكاری، مطالبی است كه باید در این برنامه‌های عاشورایی در منابر و سخنرانی‌ها، بزرگان اهل منبر و مدّاحان محترم جامعه در مورد آنها هشدار بدهند. حیف است كه مملكت حسینی و عاشورایی این همه مشكل داشته باشد. چرا باید مظاهر بی‌دینی و گناه، مانند ربا و رشوه و پارتی‌بازی و سگ‌بازی و تجمّل‌گرایی غربی در آن ظاهر شود.

همه معایب باید از بركت عاشورا و تفسیر نهضت حسینی و قیام سید الشهداء علیه‌السلام برطرف شود. سید الشهداء علیه‌السلام با پوست و گوشت و هیكل یزید مخالف نداشت. او با رفتار یزید، با تظاهر او به معاصی به هتك نوامیس دین و شراب‌خواری و ستمكاری و استبداد او طرف بود. خط شیعه آن حضرت نیز همین خط است.

بنده هم با مسألت توفیق برای شما عزیزانی كه قصد رفتن به تبلیغ در این دهه را دارید از شما عزیزان تشكر می‌كنم و التماس دعا دارم.والسلام علیكم و رحمة الله وبركاته

چهارشنبه / 24 آبان / 1391