پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار اعضای ستاد کنگره سبط النبی علیه السلام مطرح شد:
اظهار ناراحتي آيت الله العظمي صافي نسبت به كم توجهي به نشر معارف اهل بيت عليهم السلام

دوشنبه 19/3/1393 اعضای ستاد كنگره سبط النبی امام حسن مجتبی علیه السلام با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی با ایشان دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، حجت الإسلام والمسلمین آقای اختری دبیر كلّ مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، به ارائه گزارش مفصّلی از برنامه های مجمع و كنگره پرداخت.
معظم له نیز ضمن تبریك اعیاد ماه شعبان المعظم بخصوص میلاد حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء فرمودند: بنده از شما عزیزان تشكّر و قدردانی می كنم و انشاء الله همگان از بركات این اعیاد شریفه استفاده نموده و توفیقات بیشتری در خدمت به اسلام و پیشرفت مقاصد دین به دست آوریم.
مرجع عالیقدر با اشاره به اهمیت احیای امر اهل بیت علیهم السلام بیان داشتند: وظیفه ما این است و غیر این نیست كه به اعلای كلمه اسلام و احیای امر اهل بیت علیهم السلام اهتمام داشته باشیم.
اصلاً هدف وجودی ما این است كه عمر خود را وقف احیا و تعظیم امر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام كنیم و لحظه ای در این امر كوتاهی نورزیم كه سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت مردم در آن است.

ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود با اشاره به اهتمام دیگران نسبت به ترویج عقائد و مكتب های باطل خود افزودند: آنها عقائد باطل خود را با صرف بودجه های كلان مادی تبلیغ و ترویج می كنند اما متأسفانه ما كه مكتب حق و دارای معارف غنی دینی هستیم اینگونه اهتمام نداریم و نسبت به این امر كوتاهی می شود.
ببینید بودجه هایی كه برای اموری مانند ورزش و مراكزی كه ارزش های اسلامی در آنها رعایت نمی شود و برای مملكت و جامعه هم مفید نیستند بلكه در بعض اوقات به عفت عمومی جامعه و كرامت انسانی ضربه می زنند، صرف می شود، اگر مقداری از آن برای ترویج معارف دین هزینه شود، چه اتفاق بزرگی می افتد. متأسفانه كوتاه آمده ایم. ما كه ادعایمان این است كه جمهوری اسلامی تشكیل داده ایم باید از همه بیشتر به ترویج معارف اسلام توجه كنیم.
همه شیعیان اهل بیت علیهم السلام بخصوص مسئولان باید به این امر اهتمام داشته باشند و نگذارند كه ترویج امر اهل بیت علیهم السلام بواسطه كمبود امور مادی، كمرنگ و ضعیف شود. بنده هم در حد توان خودم حاضرم خدمت كنم و در این امر مقدّس، حتی حاضرم جان خود را فدا كنم.
ایشان با توجّه به بدبینی برخی از مذاهب نسبت به مكتب تشیّع درباره كم توجهی به شخصیت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: متأسفانه این تصوّر باطل پدید آمده است كه شیعه به شخصیت آن حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله توجهی ندارد و در ترویج سنت های ایشان كوتاهی می كند.
باید تلاش كنیم چنین تصوّر باطلی از بین برود و همگان بدانند كه شیعه، شخص پیامبر گرامی اسلام را اول شخصیت اسلام می داند و آثار دانشمندان شیعه كه درباره آن حضرت نوشته شده است همه بیانگر این امر است.
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد عظیم شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: عنوانی كه برای این برنامه بزرگ انتخاب كرده اید باعث افتخار است. شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام، شخصیتی بی نظیر در پیشرفت اسلام و هدایت مردم بود كه مقبولیت آن حضرت بین مردم، سبب حفظ امر ولایت و دین شد. باید ابعاد مهم شخصیتی و مكارم اخلاقی آن امام بزرگوار بررسی و ویژگی های آن حضرت برای مردم بازگو شود.
آیت الله العظمی صافی، با اشاره به مقبولیت شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام در بین دانشمندان و مورّخان اهل سنّت فرمودند: آن حضرت در بین اهل سنّت از جایگاه ویژه ای برخوردار است كه كتاب های زیادی توسط دانشمندان اهل سنّت درباره شخصیت آن امام همان نوشته شده است و همچنین شاعرانی از اهل سنّت درباره مقام علمی و اخلاقی آن حضرت اشعار زیادی را سروده اند؛ از جمله در كتاب روضة الصفا، اشعاری را از یكی از شاعران اهل سنّت با مضامین بسیار بالا نقل نموده كه بعضی از ابیات آن چنین می باشد:
اگر عمری بیارایم سخن را * نشاید نظم من نعت حسن را
سخن گیرم كه جز درّ عدن نیست * سزای وصف اخلاق حسن نیست
تا آنجا كه می گوید:
كمالش گر چه نزد ماست ظاهر * زبان ما ز وصف اوست قاصر
دو گیتی را وجودش زیب و زین است *  نظیر او اگر گوئی حسین است
آری، همانگونه كه او گفته است، نقش امام حسن مجتبی علیه السلام در پیشرفت مقاصد اسلام همطراز نقش حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و این را نباید فراموش كرد.
حقیر هم در اشعاری كه سروده ام به این نكته اشاره كرده ام:
                               گرچه به تعظیم مقام حسین * هر چه بگویند بجا و رواست  
دین ز فداكاری او زنده است * پیشرو و سید اهل ابا است
حلم حسن نیز در احیاء دین * نقش عظیمش نه كم از كربلا است
باید مقام علم و حلم آن حضرت را شناخته و به جهانیان بشناسانیم.
معظم له در پایان این دیدار ضمن قدردانی از برگزار كنندگان این همایش بزرگ از خداوند متعال برای آنها توفیقات بیشتر و توجهات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را مسألت نمودند.

سه شنبه / 20 خرداد / 1393