چهارشنبه: 1403/01/29
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار مدیر کل آموزش وپرورش استان قم:
معلّمي شغل عادي نيست، بلكه شغل انبياست./آن طور كه بايد، حق معلّمان عزيز ادا نشده است. /تربيت ديني و علمي دانش آموزان، وظيفه بزرگ معلمان است

مدیر كل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونان خود، روز دوشنبه 15/2/93 با حضور در دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، جناب آقای شیخ الاسلام مدیر كل محترم آموزش و پرورش قم، با ارائه گزارشی از فعالیت های این سازمان، به تشریح برنامه های آینده آموزش و پرورش قم پرداخت.
معظم له نیز، ضمن تقدیر و تشكر از حاضران در جلسه، به تشریح ارزش والای مقام معلّم و وظایف معلمان عزیز در برابر این مسئولیت بزرگ، پرداختند.
ایشان با اشاره به روایت شریفی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: تمام انبیا برای این مبعوث شدند كه معلم بشریّت باشند. پیامبر مكرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند كه «إنما بعثت معلماً» من برای این برانگیخته شدم كه به مردم تعلیم بدهم و معلّم آنها باشم؛ معلّم معارف و دستورات الهی.

مرجع عالیقدر با بیان اینكه معلّمی مانند بقیه مشاغل نیست، ‌افزودند: معلّمی شغل عادی نیست، بلكه شغل انبیاست. هیچ چیز بهتر از آیات قرآن و روایات شریفه اهل البیت علیهم السلام نمی تواند مقام معلم را توصیف كند؛ آنجا كه قرآن كریم در معرّفی پیامبر رحمت می فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» یعنی مقام پیامبر، مقام معلمی است و به همین خاطر معلمان عزیز باید قدر این شغل الهی را بدانند و متوجه باشند كه چه وظیفه بزرگی بر عهده آنها گذاشته شده است.
آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به وظیفه بزرگ معلمان در تربیت افراد جامعه، فرمودند: تربیت دینی و علمی دانش آموزان، وظیفه بزرگ معلمان است. عمده این است كه خود معلمان، مقام خود را كم نگیرند و بدانند این توفیق بزرگی است كه یك نفر دانش آموز را به تربیت علمی و دینی، تربیت كنند.
ایشان با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان فرمودند:‌وظیفه، بسیار حساس و سنگین است؛ حتی اگر ده نفر هم دانش‌آموز زیر دست معلم بودند باز هم وظیفه سنگین بود. این تعداد زیاد دانش آموزان كه امانت‌های مردم در دست شما هستند، همه را باید با راه راست و اخلاق صحیح و معارف دینی و قرآنی آشنا نمود و بدانید هدایت حتی یك نفر از آنها در نزد خداوند متعال ثواب و اجر فراوانی دارد.
معظم له در ادامه با اشاره به لزوم قدردانی همگان از مقام والای معلمان بیان كردند: با این همه ارزش والای مقام معلّم، آن طور كه باید، قدر معلّمان در جامعه شناخته نشده است و حق آنها ادا نمی شود. همه از مردم و مسئولان باید قدردان این عزیزان باشند.
ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به سوابق شهر مقدس قم در تربیت عالمان متعهّد و دیندار فرمودند: شهر قم، شهر اهل بیت علیهم السلام است و از ابتدا، جایگاه معلّمان متعهد و دیندار بوده است. همه بزرگان و محدثان و فقهای قم، معلم بوده اند واین امر، وظیفه شما عزیزان را سنگین تر می كند.
آیت الله العظمی صافی در پایان این دیدار ، توفیق بیشتر معلمان را برای تعلیم معارف الهی به دانش آموزان از خداوند متعال مسألت نمودند.

دوشنبه / 15 ارديبهشت / 1393