جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای ستاد اعتکاف قم:
اعتكاف، مدرسه اخلاق و معنويت است./ اعتكاف مظهر بزرگ عبادت و بندگي است./اعتكاف، حيات ديني جامعه را تقويت مي كند.

امروز شنبه 14/2/93 اعضای محترم ستاد مركزی اعتكاف قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام آقای تكیه ای مسئول محترم این ستاد، گزارشی از فعالیت های سنوات گذشته و برنامه های اعتكاف امسال ارائه داد.
معظم له نیز ضمن تقدیر و تشكر از اعضای محترم این ستاد، حضور در جمع دست اندركاران اعتكاف را توفیقی الهی دانستند و فرمودند: اعتكاف یك امر الهی و مورد رضایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و باید هر چه بیشتر تعظیم شود و فعالیت برای احیای این امر، توفیق بزرگی می باشد كه از خداوند متعال مسألت دارم حقیر را هم جزء شما عزیزان قرار دهد.
ایشان در ادامه با اشاره به تاریخ پیدایش اعتكاف افزودند: با بعثت نبیّ مكرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، این سنّت حسنه به صورت و سبك اسلامی پایه گذاری شد و همه آثار اخلاقی تربیتی كه از این برنامه حاصل می شود همه به بركت وجود پیامبر عظیم الشأن می باشد.
آیت الله العظمی صافی با بیان اینكه اعتكاف، مدرسه اخلاق و معنویت است فرمودند: اعتكاف، حیات بخش جامعه اسلامی است. همان طور كه ماه مبارك رمضان، مدرسه عالی تربیت و اخلاق است، اعتكاف در ایام خاص بخصوص دهه آخر ماه مبارك رمضان، مدرسه اخلاق و معنویت است و كسانی كه توفیق درك این سنّت مهم را پیدا می كنند، حیات دینی خود را خواهند یافت و سبك زندگی آنها دینی و خدائی می‌شود.

مرجع عالیقدر ضمن اشاره به آثار تربیتی اعتكاف، فرمودند: این حركت خوبی كه در شهر قم و همه كشور شروع شده است امر مباركی است و باید آثار تربیتی اخلاقی آن در جامعه بیشتر مشاهده شود. در اوضاع كنونی كه دشمن با تلاش فراوان سعی در منحرف ساختن جوانان دارد باید همه مردم بخصوص جوانان و دانشجویان، در ایام اعتكاف به خودسازی مشغول شوند و زندگی دینی را از خلال این سنّت الهی دریابند.
معظم له در قسمت دیگری از بیانات خود با اشاره به لزوم حفظ قداست اعتكاف افزودند: باید مراقب بود مبادا در اعتكاف اموری كه انسان را از توجه به خداوند متعال و خودسازی دور می سازد، راه پیدا كند. هدف اعتكاف، تقرّب به خداوند متعال و جلب رضایت حضرت ولی عصر علیه السلام است و باید در همه برنامه ها، همین هدف مورد نظر قرار گیرد.
ایشان در ادامه این دیدار، خلوص نیّت دست اندركاران اعتكاف را امری مهم قلمداد كردند و بیان داشتند: برای دست اندركاران این امر مهم، خلوص نیّت اهمیت زیادی دارد. هر چه در این مسیر خلوص نیّت بیشتر باشد، تأثیر معنوی اعتكاف در جامعه بیشتر می شود. شما عزیزان هم مراقب باشید كه هدفتان غیر از رضایت خداوند و تربیت مردم چیز دیگری نباشد.
معظم‌ له با اشاره به لزوم اعلام آمار شركت‌كنندگان در اعتكاف فرمودند: باید تعداد شركت‌كنندگان در این امر مهم را به همه جهانیان اعلام نمود تا بدانند كه گرایش مردم ما به اخلاق و معنویات بسیار زیاد است و جوانان ما علیرغم وجود وسایل انحرافی بسیار،  به دین و معنویت توجه زیادی دارند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اعتكاف بانوان بیان داشتند: زنان معتكف با پوشش و حجاب برتر، حجاب اسلامی را احیا كنند. این مطلب را به بانوان معتكف بگویید كه علاوه بر چادر، صورت های خود را از دید نامحرم بپوشانند تا حقیقت اسلام را به جهانیان نشان ‌دهند.
باید كه بپوشد رو هر زن كه مسلمان است* زیرا كه حجاب زن معلوم ز ایمان است.
همه این فرصت عبادی را غنیمت بدانند و شاكر این نعمت بزرگ باشند.
معظم له در پایان این دیدار با اظهار سرور و قدردانی از دست اندركاران اعتكاف فرمودند: بنده از اینكه در جمع شما عزیزان قرار گرفتم بسیار خوشحالم و از خداوند متعال می خواهم كه به شما توفیق خدمتگزاری به مكتب اهل البیت علیهم السلام عنایت فرماید. بنده هم از تمام عزیزانی كه به اعتكاف مشرف می شوند التماس دعای بسیار دارم. برای تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام و عزت و سربلندی مسلمانان در جهان و رفع مشكلات آنها دعا كنید.

يكشنبه / 14 ارديبهشت / 1393