پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:
تشويق دانشمندان و نخبگان علمي يك جامعه، وظيفه شرعي است./كُندي در مسير پيشرفت علمي جامعه، موجب ضعف و حقارت يك ملّت مي شود.

جناب آقای دكتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، با ایشان دیدار كرد.

در ابتدای این دیدار، دكتر ستّاری ضمن ابلاغ سلام ریاست محترم جمهوری، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این معاونت ارائه داد.

معظم له نیز با تشكّر از ایشان و همكارانشان و تقدیر از خدماتی كه انجام می دهند فرمودند: دین اسلام، دین علم است. دین اسلام، دین پیام بزرگ «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون» است. دین اسلام می گوید كسانی كه از علم بی بهره اند، ارزشی ندارند و جز خواری و ذلّت، نصیبشان نخواهد شد.

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم از ابتدا نسبت به علم آموزی تشویق و تأیید فرمودند و روایات اهل بیت علیهم السلام برای علم پژوهی و ارزش علم و عالم، اهمیت ویژه ای قائل است.

ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود افزودند: ضعف ها و گرفتاری های ما، همه از جهت ضعف علمی است. جامعه ای كه دانشمند باشد، قدرتمند است. هر چه در رشته های مختلف علوم و فنون بیشتر وارد شویم، اسباب افتخار زیادتری فراهم می شود. كُندی در مسیر پیشرفت علمی جامعه، موجب ضعف و حقارت یك ملّت می شود.

مرجع عالیقدر، حركت علمی كشور، متناسب با روند رو به رشد علم در جهان را ضروری دانسته و بیان داشتند: دنیا از نظر علمی به سرعت در حال پیشرفت است؛ اگر جامعه ای در جنبه های فراگیری دانش های مختلف كوتاهی كند خیلی عقب می ماند و ضعیف خواهد شد. باید جامعه ی اسلامی در این بُعد به سرعت پیش رود تا محتاج دیگران نشود.

آیت الله العظمی صافی در ادامه این دیدار با بیان ضرورت تشویق دانشمندان و نخبگان در كشور فرمودند: تشویق نخبگان و دانشمندان، تكریم علم و دانش، و از وظایف شرعی است. باید اهتمام داشته باشید و خود را مقیّد بدانید به اینكه دانشمندان و نخبگان و دانشجویان را مورد تشویق قرار دهید. اگر در جامعه ای، نخبگان و علم پژوهان تشویق نشوند و در مقابل، كسانی كه اهل منكرات و خلاف شرع هستند، مورد تشویق قرار بگیرند، نشانه انحطاط آن جامعه است.

معظم له در پایان این دیدار ضمن مسألت مغفرت برای پدر بزرگوار آقای دكتر ستاری، فرمودند: انشاء الله شما و همكاران عزیزتان، در مسیر خدمت به دین و مسلمین، موفق باشید و توفیق انجام كارهایی كه مرضیّ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است را داشته باشید.

پنجشنبه / 17 ارديبهشت / 1394