شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
توصيه هاي مهمّ آيت الله العظمي صافي در ديدار وزير امور اقتصاد و دارايي، درباره وضعيت رفاهي مردم شريف ايران

* باید فرصت خدمت رسانی به ملّت شریف و صبور ایران را قدر دانست و در بهبود وضعیت رفاهی مردم مجاهدت كرد.

* برنامه بودجه را می توان طوری نوشت كه اگر هیچ نفتی هم نداشته باشیم مملكت به خوبی اداره شود.

* چرا درباره مشكلاتی كه پیش آوردند عمل جدّی انجام نمی گیرد؟ چرا این نقص ها برطرف نمی شود؟

* بیت المال برای مردم است؛ برای ضعفا و فقراست؛ نباید در مقابل اسراف هایی كه در بیت المال می شود سكوت كرد.

* وضعیت برخی همایش ها كه پول های كلانی بی جهت و گاهی برای ترویج معاصی و ملاهی صرف می شود جداً ناراحت كننده است.


مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی امروز پنج شنبه ۹۳/۱۰/۲۵ آقای دكتر طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی را به حضور پذیرفتند.

در این دیدار كه به صورت خصوصی برگزار شد، معظم له پس از استماع گزارش دكتر طیب نیا، بیانات بسیار مهمّ و ارزشمندی در زمینه امور اقتصادی و رفاهی مردم شریف ایران ایراد فرمودند.

آیت الله العظمی صافی با تشكّر از ایشان، سخنان خود را با روایتی درباره اهمیت مسائل اقتصادی در تعالیم اسلام آغاز نموده و فرمودند: حضرت امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:

«الكمال كلّ الكمال التفقّه فی الدین و الصّبر علی النائبة و تقدیر المعیشة»

مسأله اول یعنی دین شناسی و معرفت خداوند و دوم صبر بر مشكلات و مسأله سوم كه به كار شما عزیزان مربوط است تقدیر معیشت است. تقدیر معیشت یعنی برنامه ها همه باید بر حساب و موازین باشد.

اگر تقدیر معیشت و حساب و كتاب در امر معیشت و اقتصاد مردم نباشد، زندگی مختلّ می شود و با تقدیر معیشت است كه انسان می تواند بر مشكلات فائق آید.

معظّم له دلسوزی مسئولان در امور رفاهی مردم را شرط اصلی رفع مشكلات دانسته و افزودند: كسانی كه متصدّی تدبیر معیشت و اقتصاد مردم عزیز ما هستند، باید دلسوز مردم باشند و در مقام این باشند كه امور رفاهی مردم را مرتّب كنند. باید كارشان روی حساب و كتاب و دقیق باشد و هدفشان خیر مردم باشد.

ایشان با اشاره به لزوم اهتمام قانون گزاران درباره بهبود رفاه مردم بیان داشتند: حقیر زمانی كه در شورای نگهبان بودم، نامه ای به نمایندگان راجع به بایدها و نبایدهای بودجه از نظر موازین اسلام نوشتم و محور آن همین تقدیر المعیشة بود كه مورد استقبال همگان قرار گرفت و دوره های بعد هم كه می خواستند برنامه بودجه را بنویسند باز نامه را منتشر می كردند و می خواندند. در همان نامه نوشته بودم كه می شود برنامه بودجه را طوری نوشت كه اگر هیچ نفتی هم نداشته باشیم مملكت به خوبی اداره شود. غرض اینكه محور برنامه ریزی های كلان در جامعه باید تقدیر معیشت و رفاه مردم باشد.

مرجع عالیقدر در بخشی از توصیه های خود به وزیر اقتصاد فرمودند: مسئولیت های دنیوی وقتی ارزش دارد كه ما بتوانیم دین خود را در آن مسئولیت حفظ نموده و خدمتی به مردم مسلمان ارائه كنیم و الا نفس مسئولیت اعتباری است و فردا شخص دیگری به جای ما خواهد آمد. باید فرصت خدمت رسانی به ملّت شریف و مسلمان و صبور ایران را قدر دانست و در بهبود وضعیت رفاهی مردم مجاهدت نمود.

ایشان در ادامه، با ابراز نگرانی شدید از مشكلات اقتصادی موجود فرمودند: چرا درباره مشكلاتی كه پیش آوردند كسی عمل جدّی انجام نمی دهد؟ چرا درباره ولخرجی هایی كه شده و این همه مشكل را برای مردم درست كردند صحبت نمی شود؟

ملاحظه كنید برخی از كشورهای دنیا درباره امور اقتصادی خود چگونه عمل می كنند و سریع و قاطع  جلوی اخلال را می گیرند. عیب بزرگی برای جامعه اسلامی ماست كه اینگونه موارد در اقتصاد پیش بیاید و مقیّد به رفع آن نباشیم.

معظم له در قسمت دیگری از توصیه های خود فرمودند: ما باید طوری عمل كنیم كه بتوانیم بر این مشكلات اقتصادی فائق شویم. آن چیزی كه الان مهم است و وظیفه شماست، اینكه باید با تلاش و مجاهدت موانع شكوفائی اقتصاد را برطرف گردد و نگرانی های مردم از بین برود.

آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار نارضایتی از انجام برخی همایش ها در كشور فرمودند: بیت المال برای مردم است؛ برای ضعفا و فقراست؛ انسان نمی تواند در مقابل اسراف هایی كه در بیت المال می شود سكوت كند. وضعیت برخی همایش ها كه پول های كلانی بی جهت و گاهی برای ترویج معاصی و ملاهی صرف می شود جداً ناراحت كننده است. همه در برابر ظلم به بیت المال مسئول اند. این طور نمی شود هر كس هر كاری دلش خواست با بیت المال انجام دهد. بیت المال حق مردم ضعیف و نیازمند است و باید در جهت رفاه مردم مصرف شود.

معظم له درباره توجه مردم به امور اقتصادی و اهتمام آنها به تدبیر معیشت بیان كردند: الحمدلله مردم شریف ما در این امور مراقب هستند. مردم می گویند ما حاضریم مالیات بدهیم ولی در قبال آن باید ببینیم كه امور دینی و مذهبی و رفاهی و فرهنگی ما اصلاح می شود. اگر مردم ببینند مالیات آنها صرف امور بی فایده و گاه گناه می شود تمایل به مالیات دادن پیدا نمی كنند.

ایشان با اشاره به خودخواهی و علاقه بعضی به منافع شخصی فرمودند: باید من ها و منیت ها از بین برود. اگر به جای من، خدا بیاید كارها درست می شود.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پایان این دیدار كه با توصیه های دیگری نیز همراه بود، ضمن آرزوی توفیق برای مسئولان اقتصادی كشور، از خداوند متعال بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم مسلمان ایران را مسألت نمودند.

جمعه / 26 دى / 1393