جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي، سرپرست وزارت آموزش و پرورش را به حضور پذيرفتند.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی شنبه شب 17/9/86 دكتر علی احمدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش را به حضور پذیرفتند.

ایشان در این دیدار با اشاره به اینكه فرهنگ دنیا رو به انحطاط است، متذكر شدند: فرهنگ حقیقی در جوامع و تمدن‌هایی است كه دستورات دینی و ارتباط با وحی و نبوت در آن جوامع وجود داشته باشد و در این جوامع است كه فرهنگ انسانی زنده و باقی است.

معظم له با یادآوری این نكته كه « در حالی كه در دنیا فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد و می‌خواهند دنیا را بر مبنای فرهنگی كه از اساس باطل و فاسد است و انسانی نیست، بنا كنند » فرمودند: در چنین دنیایی كه آنها از ما می‌خواهند حتی فرهنگ خودمان را هم نداشته باشیم، و به فرهنگ آنها گرایش پیدا كنیم، باید با هوشیاری با این فرهنگ‌های منحط مبارزه كنیم و با فرهنگ قرآن، اسلام و نهج البلاغه اظهار وجود و حیات كنیم.

این مرجع تقلید در ادامه افزودند: در فرهنگ ما هیچ كمی و كاستی وجود ندارد و هرچه از دنیا و آخرت بخواهیم در این فرهنگ وجود دارد؛ ترقی مادی و صنعتی در كنار اخلاق و معنویت قرار دارد و همه چیز در دستورات دینی و فرهنگ ما هست و ما هستیم كه باید این فرهنگ غنی را به جهانیان عرضه كنیم.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنانشان تعلیم و تربیت را وظیفه همگان دانستند و اشاره فرمودند: مردم از این نهاد توقع آموزش و تعلیم و تربیت دارند، ولی در جامعه امروزی این وظیفه‌ی همگان است كه در این امر سعی و تلاش لازم را مبذول دارند.

معظم له، عوامل تأثیر گذار در فرهنگ و اخلاق جامعه را متعدد ذكر كردند و افزودند: خانواده، محیط، رسانه‌ها و همه افراد از نویسندگان كتاب و مقاله و اساتید در تربیت و اخلاق جامعه تأثیرگذارند و همه در هر شغل و كاری كه هستند باید مواظب امر تربیت و اصلاح جامعه باشند.

ایشان با ذكر اینكه «هرچند عوامل اصلاح جامعه و جوانان منحصر به آموزش و پرورش نیست، ولی نمی‌توان نقش انكار ناپذیر آموزش و پرورش را در اصلاح جامعه منكر شد» فرمودند: مهم اینست كه معلمان احساس مسئولیت بكنند و برای خدا و برای اینكه جامعه در مسیر ایمان و اخلاق و هدایت‌های قرآن مجید قرار بگیرد و مردم به سعادت برسند، تلاش كنند و بدانند كه نقش مهمی در جامعه و امر تربیت جامعه و جوانان دارند كه اگر خدای نخواسته كم كاری كنند، نقص بزرگی در جامعه فراهم می‌شود.

معظم له با اشاره به جمعیت چند میلیونی دانش‌آموزان، وظایف آموزش و پرورش را خطیر و بزرگ برشمردند و فرمودند: مسئولیت وزارت آموزش و پرورش مسئولیت بزرگی است كه قابل مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها نیست.

این مرجع بزرگوار، شغل معلمی را منبعث از شغل انبیاء دانستند و افزودند: شغل معلمی شغل بسیار مقدسی است و شغلی خدایی و روحانی است كه باید معلمان در همین مسیر خدمت كند، و از آنها تأسی و الهام بگیرد.

معظم له با اشاره به اینكه خدمتی كه یك معلم متعهد و متدین می‌كند، را با هیچ وجه مادی نمی‌توان جبران كرد، فرمودند: معلمی كه در مقام این است تا نوجوان و جوان را به نحو صحیح و اسلامی تربیت كند و وظیفه‌ای را كه دارد خوب انجام دهد، اگر تمام حقوق‌های آموزش و پرورش را هم به او بدهند، هنوز او مغبون است

ایشان خدمت در این حیطه را عبادتی بزرگ شمردند، و فرمودند: عبادتی از این بالاتر نیست كه در حیطه تعلیم و تربیت جوانان خدمت كنید و اگر در جامعه‌ای این امر درست انجام شود، خیلی از معایب و نواقص برطرف می‌شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی با خطاب قرار دادن سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش و خواندن مصرع « به نوبت‌اند رجال اندر این سه پنج سرای» فرمودند: حالا نوبت شماست كه ان‌شاء الله یك برنامه‌هایی فراهم كنید و در این مدتی كه شما هستید بتوانید آثار و بركات خوبی در این وزارت آموزش و پرورش باقی بگذراید.

معظم له در ادامه استفاده از مشاوران متخصص و امین را یادآور شدند و فرمودند: با اشخاصی كه متخصص، متعهد و متدین، صاحب نظر و دارای سابقه و تجربه لازم هستند و به نواقص و معایب كار آشنا هستند، مشورت كنید تا برنامه‌های خوبی در این نهاد اجرا شود.

ایشان درادامه افزودند: بعضی از برنامه‌ها مانند موسیقی نباید باشد و نباید تدریس شود. مطالبی از این قبیل مفاسد دارد و مفاسد آن در یك حدی باقی نمی‌ماند و به سرعت رشد می‌كنند.

معظم له با اشاره به روایتی كه فرموده است « مرض شما جهل است و دوای آن هم سوال است » فرمودند: اهتمام كنیم كه در این رشته‌های علمی همه پیشرفت كنند و عمرشان ضایع نشود؛ از این فرصت‌ها باید استفاده كرد.

این مرجع تقلید، دانش‌آموزان را امانتی دانستند كه به دست اولیای مدرسه سپرده شده‌اند، و فرمودند: این جوانان و نوجوانان، اولاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند كه به دست امانت شما سپرده شده‌اند. باید مواظب باشید از جهت علم و اخلاق ضایع نشوند و شرمنده‌ی حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء نشویم.

ایشان معلمان را به خودسازی توصیه كردند و فرمودند: وضع معلم، اخلاق، اندیشه و گرایش معلم در تربیت دانش‌آموزان موثر است. حتی اگر معلمی در كلاس درس، اندیشه و گرایشش را اظهار نكند باز در دانش‌آموزان تأثیر دارد.

معظم له در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای همه معلمان، فرمودند: امیدوارم همگان رضایت خاطر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم بیاورند و بدانند این شغلی كه دارند وابسته به همان شغل انبیا و مشاغل مقدسه‌ای است كه بالاتر از آن دیگر نیست.

در ابتدای این دیدار دكتر علی احمدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن سخنانی برنامه‌های خود در وزارت آموزش و پرورش را تشریح كرد.

 

شنبه / 17 آذر / 1386