جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
نكته‌هاي خواندني از حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمعي از افسران ارشد نيروي انتظامي و سپاه پاسداران

جمعی از افسران ارشد نیروی انتظامی كشور و همچنین گروهی از فرماندهان نیروی هوایی سپاه و جمعی از پرسنل قرارگاه خاتم الانبیاء صبح یكشنبه 18/9/86 با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار كردند.

ایشان با تقدیر از برگزاری برنامه‌هایی همچون طرح بصیرت، كه برای دانش‌افزایی نیرو‌های نظامی و انتظامی كشور برگزار می‌شود، فرمودند:همه ما باید در پی‌كسب معرفت و بصیرت باشیم و هر كس در هر مرتبه‌ای از علم و بصیرت كه باشد، نباید خود را بی‌نیاز از كسب علم و معرفت بداند.

این مرجع تقلید، با اشاره به آیه «قل رب زدنی علما» كه در قرآن خطاب به پیامبر آمده است، تصریح كردند: پیامبر معدن علم و معرفت است، آنچنان كه همه خلایق در مقابل آن مقام سر تعظیم فرود می‌آورند. همچنانكه  شاعر می‌گوید
 احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل                                             تا ابد مفروش مانَد جبرییل،
 ولی برای یك چنین مقام عظیمی هم خداوند به پیامبر دستور داده است كه «از خدا بخواه تا علمت را افزون كند.»

معظم له در ادامه اهمیت علم و دانش در اسلام را متذكر شدند و افزودند: علم برای خداست و مطابق فرموده رسول اكرم (ص) انسان باید از گهواره تا گور بر كسب علم و دانش و افزایش معرفت و بینش، همت بگمارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی با ذكر این نكته كه «علم و قدرت با هم توأمند و هر جا علم باشد،‌ قدرت هم است و قدرت بدون علم حاصل نمی‌شود»، فرمودند: كسی كه عالم است و دانشمند است دارای قدرت نیز هست. آدمی كه عالم است زنده است هرچند مرده باشد، اما آدمی كه جاهل است و معرفت و بصیرت ندارد، مرده است و حیات ندارد ولو اینكه زنده باشد.

معظم له با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی، علیه السلام، بیان داشتند: انسان خود را یك موجود كوچكی می‌بیند در حالی كه جهانی در وجود انسان مستور و پنهان است كه هرچقدر به اعماق آن نفوذ كنی، باز جهانی از مجهولات برای شما آشكار می‌شود.

این مرجع تقلید با ذكر دعاهایی در مقام سپاس و ستایش به پیشگاه الهی و بیان عظمت باری تعالی پرداختند و فرمودند: خدایا منزهی تو! چقدر بزرگ است آن چیزی كه ما می‌بینیم از خلقت وآفرینش و عظمت و آیاتی كه ما را به سمت تو دلالت و راهنمایی می‌كند. و چقدر كوچك است آنچه می‌بینیم در كنار آنچه نمی‌بینیم از آیات و عظمت تو.

ایشان در پایان ضمن آرزوی سربلندی و موفقیت برای همه نیروهای مسلح كشور فرمودند: امیدوارم همه شما اسباب عزت و افتخار و سربلندی اسلام و مملكت باشید و خداوند مملكت اسلامی ما را از هر گونه آلودگی به معاصی همچون موسیقی و اختلاط زن ومرد،‌ پاك و مبرّا نگاه دارد.

يكشنبه / 18 آذر / 1386