پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
برگزاری اجلاسیه عمومی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

 

 

برگزاری اجلاسیه عمومی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

 

 

 

 

اجلاسیه عمومی نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیّه قم با حضور حدود هزار نفر از اساتید محترم سطوح عالی و خارج، و با موضوع «ضرورت توسعه مباحث مهدویت در حوزه» چهارشنبه شب 16 دی‌ماه 94، در دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف و با حضور معظّم له برگزار شد.
پس از ارائه گزارش و سخنرانی توسط بعضی از اساتید محترم، مرجع عالیقدر شیعه با تقدیر و تشکّر از حضور اساتید طراز اوّل سطوح عالی و خارج حوزه در این نشست فرمودند: از حضور اساتید بزرگوار و افتخاری که برای بنده به وجود آمده تا خدمت شما مشرّف باشم تشکّر می‌کنم. امّیدوارم که حوزه‌های علمیه قم و نجف و سایر حوزه‌ها تحت توجّهات دائم حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و به مقاصد بلندی که دارند نائل شوند.
ایشان، موضوع این نشست را از موضوعات مهمّ و اساسی در حوزه فعالیت آقایان اساتید و طلاب بیان کردند و افزودند: موضوع مطرح‌شده، که متأسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود، از موضوعات بسیار مهمّ و اساسی در حوزه‌های علمیه است که باید با شنیدن حرف‌های گوناگونی که در این زمینه است و نیز مطالعات عمیق کتب معتبر تألیف‌شده در این زمینه، خود را جهت معرّفی بحث مهدویت و نیز پاسخ به شبهات در این زمینه آماده کنیم.
معظّم له در بخش دیگری از بیانات خود، منتظر امام زمان علیه‌السّلام بودن و فعالیت در زمینه مهدویت را از ویژگی‌های برتر یک انسان شمردند و فرمودند: امام سجّاد علیه‌الصلوة و السّلام می‌فرمایند: «إنّ أهلَ زمان غَیبته القائلین بإمامته والمنتظرین لظهوره أفضلُ من أهل کلِّ زمان؛ لأنّ الله تبارک وتعالى أعطاهم من العقول والأفهام والمعرفة ما صارت به الغَیبةُ عندهم بمنزلة المُشاهَدة، وجعلهم فی ذلک الزمان بمنزلة المُجاهدین بین یدَی رسول الله صلّى الله علیه وآله وسلّم بالسُیف، أولئک المخلصون حقّاً، و شیعتُنا صِدقاً، و الدُّعاة إلى دِین الله عزّوجلّ سرّاً وجهراً» یعنی کسانی که در زمان غیبت قائل به امامت آن حضرت هستند بهترین مردم از همه زمان‌های دیگر می‌باشند و مانند این است که در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد می‌کنند.
مطلب بسیار مهمّ و قابل تأمل است. باید به این عقیده افتخار کرد و تلاش نمود خود را از منتظران واقعی آن حضرت قرار داد.
ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اهتمام بیشتر حوزه نسبت به مباحث مهدوی بیان داشتند: حوزه باید به مباحث مهدویت اهتمام بیشتری داشته باشد و سرمایه‌گذاری‌هایمان در حوزه بر روی مباحث مهدویت باشد و تا می‌توانیم در جهت تعمّق بخشی و دفع شبهات و احیاء ‌آثار علمای سلف در زمینه مهدویت، گام برداریم.
آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به هجمه شبهات درباره مهدویت فرمودند: تمام شبهاتی که مطرح می‌شود قبلاً هم وجود داشته و علماء و فقهای بزرگوار ما همه را جواب داده‌اند. باید آثار آنها را مطالعه کرد و خود را برای پاسخگویی به شبهات و دفع سؤالاتی که ممکن است پرسیده شود آماده نمود.
مرجع عالیقدر شیعه در قسمت پایانی توصیه‌های خود به اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فرمودند: همیشه مردم را به یاد امام زمان علیه السلام بیندازید همان‌طور که استاد بزرگوار ما آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه به طلبه‌ها همیشه می‌فرمودند: در منبرها، هیچ‌گاه ذکر و یاد امام زمان علیه السلام را فراموش نکنید و بگذارید مردم با نام  آن حضرت انس بگیرند.
حقیر هم امّیدوارم فعالیت‌های حوزه در این زمینه بیش از پیش شود و از خداوند متعال می‌خواهم به همه توفیق خدمت در این زمینه را بدهد تا آن‌طور که مرضیّ امام زمان علیه السلام است انجام وظیفه نماییم.

پنجشنبه / 17 دى / 1394