شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مسئولين شوراهاي هيئات مذهبي سراسر كشور:
پيام عزت‌آفرين عاشورا را از آسيب‌ها مصون داريم.

مسئولین شوراهای هیئات مذهبی سراسر كشور صبح امروز سه شنبه 4/10/86 با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار كردند.

ایشان با اشاره به اینكه ماه محرم یك دانشگاه و مدرسه‌ی جهانی است، فرمودند: در ماه محرم، دنیای تشیع تكان می‌خورد و این مدرسه و دانشگاه جهانی در همه شهرها و روستاها و حتی در خانه‌ها برگزار می‌شود و همه افراد از هر گروه و شغلی در این دانشگاه ثبت نام می‌كنند.

معظم له این دانشگاه را مختص به ماه محرم و صفر ندانستند و افزودند:‌ این دانشگاه در همه طول سال برقرار است و مردم همیشه از پیامهایی كه حركت عاشورا دارد استفاده می‌كنند و از این پیام‌ها بهره‌مند می‌شوند ولی ماه محرم و صفر و دهه عاشورا خصوصیات خود را دارند.

این مرجع تقلید با بیان اینكه «كسانی كه در این مكتب تربیت می‌شوند نباید نواقص و معایبی داشته باشند»، فرمودند:‌ اگر این مكتب درست تعلیم داده شود و مطالعات صحیحی روی آن صورت بگیرد، این مكتب همه نواقص و معایب را برطرف می‌كند.این مكتب،‌ مكتب بسیار وسیعی است كه مردم باید از آن استفاده كنند.

حضرت آیت الله العظمی صافی وجود مكتب عاشورا در مذهب تشیع را افتخاری برای شیعیان دانستند و تصریح كردند: باید قدر این نعمت را بدانیم؛ شكرگزار این نعمت باشیم و شكر نعمت یعنی به وظایفی كه برای ما معین كرده‌اند عمل كنیم و از دستوراتشان الهام بگیریم و این ارادت خود را در خط شرع و تعلیمات شرع پیاده بكنیم.

ایشان در ادامه افزودند: همانطور كه خداوند متعال را به واسطه آفرینش آسمان و زمین و كهكشان و جبرئیل و میكاییل و اسرافیل و اینهمه نعمت شكر و سپاس می‌گوییم و تسبیح خدا را به جای می‌آوریم،‌باید خدا را به واسطه آفرینش امام حسین و اصحاب امام حسین تسبیح كنیم و شكرگزار باشیم كه این همه عظمت‌ را در وجود آنان قرار داد و به ظهور رساند.

معظم له نعمت امام حسین علیه السلام را نعمت بزرگی دانستند و فرمودند: اگر تمام رسانه‌های دنیا تبلیغ كنند و بخواهند كه در یك موضوعی چنین برنامه‌ای را در یك حد خیلی پایین‌تر برگزار كنند، نمی‌توانند. با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان مردم را در مجالس و محافل حاضر كرد و این همه شوق و ارادت ازمردم دید؛ این نعمت بزرگی است كه خداوند به شیعیان اهل بیت عطا فرموده است و باید از این نعمت و فرصت كمال استفاده را نمود.

این مرجع تقلید با اشاره به روایات متعدد فرمودند: در یاد كردن حضرت سید الشهدا، گریه كردن بر مصیبت‌های وارده به ایشان و احترا م و زیارت حضرت روایات زیادی وارد شده است كه همه اینها معانی و مفاهیم بزرگی دارند و مهمترین آنها این است كه مردم باید همیشه ارتباط خود را با هدایت‌های اهل بیت در عمل حفظ نمایند و فراموش نكنند.

ایشان با ذكر این نكته كه «این سخنان را از روی تحقیق و مطالعه می‌زنم و یك حرف ساده نیست»،‌ فرمودند: حضرت سیدالشهداء عزت و شرف اسلام و بنی‌هاشم را با استقامت خود حفظ كرد و اگر این استقامت حضرت نبود، تمام افتخارات بنی‌هاشم از بین می‌رفت حتی افتخار نبوت هم از بین می‌رفت و همه‌‌ی اینها را حضرت نگه داشت.

حضرت آیت الله العظمی صافی درس‌های مكتب عاشورا را سازنده دانستند و فرمودند:‌این درس‌های عزت آفرین را باید در ماه محرم مرور كرد، اگر كسی برای یك ساعت در حول این مكتب تفكر كند، همه جهات برای او روشن می‌شود ونشاط پیدا می‌كند.

ایشان به عجز آدمی در بیان حق مطلب اشاره كردند و فرمودند: اگر تمام عمر هم از امام حسین علیه السلام و عظمت قیام او سخن بگوییم، نمی‌توانیم حق مطلب را ادا كنیم و این الفاظ از بیان این فضایل و عظمت‌‌ها و واقعه عاشورا عاجزند.

معظم له با ابراز نگرانی از برگزاری بعضی برنامه‌های سبك و مبتذل به نام عزاداری فرمودند: نباید گذاشت برنامه‌ای با این عظمت بوسیله‌ی افراد نادان ضایع شود و قضیه‌ به گونه‌ای دیگر گردد و اگر برخی تحریفات ادامه پیدا كند چه بسا مطلب عوض شود و تغییر پید اكند.

این مرجع تقلید به استفاده از موسیقی در عزاداری‌ها اشاره كردند و فرمودند: با معصیت نمی‌شود از امام حسین تجلیل و تعظیم كنیم و كسی كه می‌خواهد از امام حسین تجلیل و تعظیم بجا آورد باید كه اطاعت امر خدا كند.

معظم له جامعه شعرا و مداحان اهل بیت را به پرهیز از بیان شعرهای سبك و سست دعوت نمودند و فرمودند: هر شعری و هر كسی نمی‌تواند به بیان عظمت‌های اهل بیت بپردازد. بعضی از شعرها خلاف و برای شیعه و جامعه ما اسباب سبكی و فساد است و كسانی كه شعر می‌گویند باید شعرهای خویش را نزد علما و اهل معرفت بیان كنند تا نقصی نداشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی در توصیه به برگزاركنندگان مراسم‌های عزاداری نیز فرمودند: بعضی از برنامه‌های خود عزاداری نیز وقار عزاداری را از بین می‌برد و باید این برنامه‌ها در كمال وقار و شكوه برگزار شود و امیدوارم كه خداوند توفیق بدهد در همه این زمینه‌ها اصلاحات درستی صورت بگیرد.

ایشان با بیان اینكه افتخار می‌كنم كه یك نفر از شما باشم، در توصیه به مسئولین این هیئات فرمودند:‌ این مجالس را از آلودگی و معصیت حفظ كنید و هرچه می‌توانید بر عزت و عظمت و شكوه این شعار بیافزایید. دقت كنید كه حد اعتدال رعایت شود و مردم را تشویق كنید تا كه در مسیر صحیح باشند تا اینكه خداوند متعال از ما راضی و خشنود گردد.

معظم له با اشاره به روایتی از رسول اكرم كه فرمودند میان زن و مرد نامحرم باید جدایی باشد، فرمودند: اگر می‌بینید حضرت زهرا سلام الله علیها آنگونه خطبه‌ای در مسجد قرائت كرد، اقتضا آن بود چرا كه شرایط به گونه‌ای بود كه اگر خود امیرالمومنین می‌خواست این فرمایشات را بكند، نمی‌گذاشتند و این عظمت حضرت زهرا بود و در آنجا واجب بود این حرفها گفته شود و با این حال حضرت در پشت پرده‌ای كه انداخته شد به بیان سخنان خویش پرداختند.

این مرجع تقلید در ادامه به خطبه حضرت زینب در شام و در مجلس طاغوتیان اشاره كردند و فرمودند: حضرت زینب در مجلسی سخن گفت كه شجاع‌ترین مردان دنیا نیز در آن شرایط از ادای چنین خطبه‌ی بلیغی عاجزند و در همان خطبه نیز حضرت زینب، یزید را خطاب قرار می‌دهد كه تو صورت اهل بیت را مكشوف كردی و اعتراض حضرت به مكشوف شدن صورت اهل بیت است كه متأسفانه در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است و باید بانوان ما از این خطبه درس بگیرند.

ایشان دهه محرم وصفر، عید غدیر و نیمه شعبان را از شعائر بزرگ شیعه برشمردند و فرمودند: برنامه‌هایی كه در این ایام پیاده می‌شود اسباب افتخار است و كسانی كه در این راه زحمت می‌كشند و تلاش می‌كنند، باید قدر خود را بدانند.

سه شنبه / 4 دى / 1386