پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار وزیر آموزش و پرورش:
ایران اسلامی باید در همه رشته‌های علمی از دیگران برتر باشد./همه باید قدرشناس معلّمان باشیم.

 

 

آیت الله العظمی صافی در دیدار وزیر آموزش و پرورش:
ایران اسلامی باید در همه رشته‌های علمی از دیگران برتر باشد./همه باید قدرشناس معلّمان باشیم.

 

 

 

پنج‌شنبه 17دی‌ماه1394، وزیر آموزش و پرورش جناب آقای دکتر فانی با جمعی از مسئولان این وزارتخانه با حضور در بیت مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار، وزیر محترم آموزش و پرورش، گزارشی از فعّالیت‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه ارائه داد.

سپس معظّم له با تشکّر از ایشان و همکارانشان و با توجّه به گزارش ارائه‌شده فرمودند: توفیقاتی که در برنامه‌ریزی جهت تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان نصیب شما شده، همه اسباب خوشحالی است و امّیدوارم روز به روز بر این توفیقات افزوده شود.
ایشان، با اشاره به اهمّیت مسئولیت دست‌اندرکاران وزارت آموزش و پرورش فرمودند: مسأله تعلیم و تربیت، مسئولیت بسیار سنگینی است که وظیفه اصلی شما عزیزان می‌باشد. شغل، شغل بسیار مقدّسی است؛ آن را دست کم نگیرید؛ قرآن مجید هم می‌فرماید: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ، یعنی غرض اصلی از ارسال پیامبران، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش مردم بر طبق احکام الهی است.

مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از بیانات خود، با گرامیداشت مقام معلّم افزودند: در روایتی از حضرت رسول صلّی‌الله علیه و آله و سلم آمده است که فرمود: إنّما بعثت معلّماً؛ من مبعوث شدم که معلّم و تعلیم‌دهنده باشم. تعلیم و تربیت، کار پیامبران است. هرچه در نظام آموزش و پرورش ما احترام به معلّمان و قدرشناسی از آنها بیشتر باشد، موفقیت‌های جامعه و نظام اسلامی بیشتر خواهد بود.
باید بدانیم معلّمان عزیز حقّ بزرگی به گردن ما دارند. با اینکه در جنبه‌های مادّی هر طور که عمل کنیم مطابق شأن و مقام معلّمی نمی‌شود، لیکن باید با برنامه‌ریزی دقیق و تدبیر صحیح، مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی این عزیزان را برطرف نماییم.
همه باید قدردان مقام معلّم باشیم، و بدانیم که همه، باید نسبت به آنها وظیفه‌شناس باشیم و البته خود آن عزیزان هم بدانند که مسئولیت مهمّی به آنها واگذار شده، و کارشان کار انبیاست و تلاش کنند تا وظیفه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را به احسن وجه انجام دهند.

ایشان در ادامه بیانات خود، با اشاره به تعداد دانش‌آموزان در کشور فرمودند: شما گفتید سیزده میلیون دانش‌آموز در کشور مشغول تحصیل هستند، این بسیار مهمّ است. من بارها گفته‌ام تربیت یک نفر هم بسیار اهمیت دارد و دارای اجر و ثواب بسیاری است. حال میلیون‌ها دانش‌آموز که امانت‌های الهی هستند در اختیار شما جهت تعلیم و تربیت قرار دارند، ملاحظه کنید که چقدر اهمیت و ارزش معنوی دارد.
معظّم له با اشاره به گزارشی که از تحصیل دانش‌آموزان افغانستان در ایران داده شد بیان داشتند: اینکه فرزندان اهل افغانستان هم در ایران مشغول تحصیل هستند جای خوشحالی است که آنها هم با تربیت و تعلیم اسلامی بیشتر آشنا شوند.
مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه‌های خود، ترویج معارف قرآنی و روایی در آموزش و پرورش نظام اسلامی را از توفیقات الهی و بسیار مهمّ دانسته و فرمودند: گزارشی که در باب ترویج معارف قرآنی و روایی دادید، بسیار خوشحال‌کننده بود. باید همین‌طور هم باشد، محور نظام تعلیم و تربیت اسلامی باید قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السّلام باشد. الحمدلله از نظر معارف غنیّ و بی‌نیاز از دیگران هستیم و باید قدر این نعمت را بدانیم. قرآن، نهج البلاغة، صحیفه سجادیه و روایات بسیاری که از اهل بیت علیهم‌السلام نقل شده است، همه را باید در نظام تعلیم و تربیت اسلامی وارد کرد تا معلّمان و دانش‌آموزان از آنها بهره ببرند.
آیت الله العظمی صافی در ادامه این دیدار، با تشریح شرایط و اوضاع علمی کشورهای اسلامی فرمودند: اسلام به ما سفارش کرده است در همه جهات فضائل از دنیا پیشتر باشیم، مخصوصاً در جنبه علمی باید از دنیا جلوتر باشیم و مسلمان نباید محتاج به دیگران شود. باید طوری پیشرفت کنیم که همه دنیا بیایند و در علم و سایر رشته‌ها، دست نیاز به سوی مسلمانان دراز کنند.
معظّم له در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای دست‌اندرکاران این وزارتخانه، عنایات خاصّه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را از خداوند متعال مسألت نمودند.

 

جمعه / 18 دى / 1394