جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در مراسم رونمايي نرم افزار پايگاه تخصصي اصول فقه:
حوزه‌هاي علميه بايد در توليد نرم‌افزارهاي علوم اسلامي مبتكر باشند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، به همراه جمعی از پژوهشگران و محققان حوزه علمیه عصر روز چهار‌شنبه 19/10/86 با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار كردند.

در این دیدار نرم افزار پایگاه تخصصی اصول فقه، كه به همت مركز اطلاعات و مدارك اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و پس از 15 سال تلاش پژوهشگران آن مركز تولید و به مرحله بهره‌برداری رسیده است، به دست مبارك حضرت آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی شد.

معظم له پس از رونمایی از این نرم‌افزار، با قدردانی از مسوولان و دست اندركاران تولید این نرم افزار اظهار داشتند: این كه شما محققان و پژوهشگران شیعی توانسته‌اید چنین كار خوبی را انجام دهید برای شیعیان افتخار بزرگی است.

معظم له پیشرفت در عصر كنونی را مستلزم تلاش در همه عرصه‌های علمی برشمردند و فرمودند: حوزه‌علمیه باید در زمینه تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی مبتكر باشد تا زمینه پیشرفت علمی جامعه در عصر حاضر مهیا شود.

ایشان با تأكید بر تربیت نیرو‌های متخصص و متبحر فرمودند: باید افرادی در حوزه تربیت شوند كه در این علوم، متخصص و مطلع باشند كه اگر مشكلی برای كسی پیش آمد بتوانند آن مشكل را رفع كنند.

این مرجع تقلید، با بیان این كه نباید به برخی مباحث اصولی متروك در این نرم افزار زیاد پرداخته شود، تصریح كردند: تلاش كنید تا مباحث مهم و مورد نیاز اصولی را در این نرم افزار جای دهید تا مورد استفاده‌ی بهینه‌ی بسیاری از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قرار گیرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این مراسم حجت الاسلام سیدحسن ربانی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این كه تولید این نرم افزار حاصل دست رنج پانزده سال محققان و پژوهشگران جوان حوزه علمیه قم است، خاطر نشان كرد: در گذشته كتاب های علوم اسلامی فهرست جامعی نداشت و محققان برای دریافت موضوعات به فهرست مراجعه می كردند و بسیاری از الفاظ و كلمات مترادف بودند و این كار، محققان را به زحمات بسیاری وا می‌داشت، اما اكنون با تولید این نرم افزار بسیاری از دغدغه های پژوهشگران رفع شده است.

وی تصریح كرد: نرم افزار پایگاه تخصصی اصول فقه بر اساس اصطلاح نامه جامع علوم اسلامی تدوین شده است كه در سال گذشته از سوی یونسكو به عنوان برترین شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت و همچنین بسیاری از كشورهای عربی خواستار ترجمه عربی آن شدند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدهادی یعقوب نژاد، مسوول مركز اطلاعات و مدارك اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: این نرم افزار كار جدیدی است كه از سوی محققان و پژوهشگران حوزه با تلاش بی وقفه انجام گرفته است.

وی با بیان این كه مسلمانان در عرصه دایره المعارف نویسی پیش گام بوده اند، خاطر نشان كرد: اصطلاح نامه در سی سال اخیر متداول شده است و در حوزه علوم اسلامی در هیچ جای دنیا چنین اقدامی مانند نرم افزار تخصصی اصول فقه انجام نگرفته است.

حجت الاسلام یعقوب نژاد با اشاره به این كه در حوزه علوم قرآنی، كلام و منطق و اصول فقه فعالیت های خوبی از سوی این مركز انجام گرفته است، خاطر نشان كرد: همچنین در تلاش هستیم كه در موضوعات علوم حدیث و حدیث فقه تا پایان سال برنامه های جدیدی را عرضه كنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام حسین حسن زاده، مدیر ساماندهی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تاكنون بیش از 160 جلد منابع اصولی در قالب كلید واژه كار شده است كه منابع و مستندات مختصر و جامعی از نویسندگان كتاب ها و منابع در اختیار محققان قرار می گیرد و این نرم افزار به گونه ای است كه قابلیت افزایش دیگر منابع را نیز داراست و از طریق اینترنت در دسترس كاریران قرار می گیرد.

وی هدف اصلی از تولید این نرم افزار را دسترسی آسان محققان به اطلاعات و مدارك اصولی خواند و اظهار داشت: با توجه به این كه بسیاری از نرم افزارهای امروزی تنها به جستجوی لفظی می پردازند ما در این نرم افزار سعی كرده ایم كه ارتباط منطقی میان واژه ها را برقرار كنیم تا یك محقق بتواند به همه مطالب مورد نظر خود دست یابد.

چهارشنبه / 19 دى / 1386