شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
استفتائي پيرامون نقش تربيت ديني در تسكين رنج و دردهاي انسان

بسمه تعالی
مرجع عالیقدر با سلام و احترام؛
بنظر حضرتعالی، تربیت‌های دینی تا چه حد می‌تواند در تسكین و كاهش رنج‌ها، پریشانی‌ها و حتی بیماری‌های جسمی آدمی مؤثر باشد؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام ورحمة‌الله
ج. در این باب، بسیاری از تعالیم اخلاقی اسلام و خلقیات و صفاتی كه به كسب یا تقویت آنها در قرآن مجید و در روایات شریفه تشویق شده، مثل توكل و تسلیم و تفویض و رضا و ابواب معرفة الله؛ همه یا مستقلاً موجب درمان بیمار یا كمك به درمان و روحیه‌بخش است كه مقاومت بیمار، در اثر این تربیت‌های دینی، فوق‌العاده می‌شود.
دعاء استشفاء؛ چه دعاهای وارده و مأثور و چه مطلق دعا و خواستن شفا، از برنامه‌های عالی اسلام و هدایت‌های ائمه‌‌علیهم‌السلام است كه در عین حال، همه این برنامه‌ها از شعب ایمان صحیح و معرفت به خداوند متعال است.

خلاصه، معنویات و آموزه‌های معنوی اسلام كه باید از آنها، هم بیماران و هم پزشكان محترم و هم پرستاران و هم عیادت‌كنندگان بیماران كمك بگیرند و استفاده كنند سرمایه‌هایی بسیار غنی و سرنوشت‌ساز است. آیه كریمه «أَلا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» اثر یاد خدا و ذكر خدا را در اطمینان‌بخشی به قلب بیان می‌كند و واقعیتی است كه همه آن را درك كرده و تصدیق دارند.
شخص مؤمن برای همه حالات به ظاهر ناگوار و نامطلوب، تفسیری خوب دارد و هیچ حالی از این حالات را برای خود، ضرر حقیقی نمی‌داند و آیه «عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛ چه بسا از چیزی كراهت داشته باشید در حالی كه خیر و به صلاح شماست و چه بسا چیزی را دوست بدارید در حالی كه به صلاح شما نیست؛ خدا به همه چیز داناست و شما نمی‌دانید.»، همواره به او روحیه و توانائی می‌دهد و از سوی دیگر به ثواب‌هایی كه برای بیماران شاكر مقرر است دل می‌بندد و درد و رنج خود را هدر نمی‌دهد و زبان حالش با خدا این است:
گر نوازی چه سعادت به از این خواهم یافت؟
‌ور كشی زار چه ‌دولت به از آنم‌ باشد؟
در بیماری، مدارج و معارف بلند عرفانی را طی می‌كند و خدا را شاكر است كه او را با درد از بی‌دردی واقعی نجات داده و به یاد او و گفتن (یا شافی) مشرف نموده و صعود داده است.موفق باشید
9 ذی القعدة 1432
لطف‌الله صافی

 

شنبه / 16 مهر / 1390