پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مدير كل ارشاد استان قم:
نمايشگاه كتاب امسال مايه‌ي نگراني بود.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز 7/3/87 مدیر كل ارشاد استان قم و معاونان را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار، با اشاره به نام ارشاد فرمودند: مسلمانان و مومنین توقع دارند كه این اسم با مسمی باشد و اگر در جایی برنامه‌ای غیر ارشادی باشد آن وقت خلاف هویت این وزارت است.

ایشان ادامه دادند: كسانی كه در ارشاد هستند باید مواظبت كنند مردم، معنا و مفهوم ارشاد را در این وزارت خانه لمس كنند و معارض با این مطالب نبینند.

این مرجع تقلید با اشاره به گذشته‌ی این مجموعه و انتقادها و تمجید‌هایی كه همواره از ارشاد می‌شده است، بیان داشتند: وزارت ارشاد رشته‌ها و شاخه‌های مختلفی دارد كه باید در همه این رشته‌ها دقت و توجه گردد تا آن گونه‌ عمل شود كه از یك ارشاد حقیقی انتظار می‌رود اما متأسفانه گاهی دیده می‌شود كه اینگونه نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی به عنوان نمونه به نمایشگاه كتاب اشاره كرده و فرمودند: نمایشگاه كتاب یكی از میادین و عرصه‌های فرهنگی و علمی است كه مردم با مطالب متنوع در آن آشنا می‌شوند و دراین مكان ترویج امر كتاب و كتاب‌خوانی صورت می‌گیرد.

ایشان در ادامه با انتقاد از برنامه‌های نمایشگاه كتاب، افزودند: ولی در نمایشگاه‌ امسال برنامه‌هایی اجرا شد كه مایه‌ی نگرانی است و كتاب‌هایی در آنجا به فروش رفته و اشخاص و مؤسساتی حضور داشتند كه اسباب تأسف و تأثر و بحث برانگیز است.

معظم له به آسیب‌های ناشی از بی‌توجهی و عدم نظارت به نشر كتاب برای جامعه اسلامی اشاره كرده و تصریح فرمودند: كتاب‌هایی هستند كه فساد اخلاقی و ترویج فحشا و منكرات دارند و یا كتاب‌هایی كه به ظاهر مذهبی و دینی ولی اصول دین و مذهب مردم را نشانه گرفته‌اند؛ عدم نظارت در انتشار بعضی كتاب‌ها خسارت‌آفرین است.

ایشان در ادامه برگزاری چنین نمایشگا‌ه‌هایی را مستلزم برنامه‌ریزی دانستند و اظهار داشتند: وقتی ما می‌خواهیم چنین برنامه‌هایی را پیاده كنیم  باید ابتدا ببینیم كه می‌توانیم بر جنبه‌های مختلف آن اشراف داشته باشیم یا نه و اگر اشراف نداشته باشیم فساد این برنامه‌‌ها از اصلاح آن بیشتر می‌شود.

این مرجع تقلید، جوانان را قشری آسیب‌پذیر خوانده و فرمودند: باید كسانی كه مسئول این كار هستند مقید و معتقد به دین و دستورات دینی باشند و آگاه باشند كه جامعه ما جامعه خاصی است؛ روح جوان، سریع التأثیر است و اثر یك كتاب فاسد را هزار كتاب خوب از بین نمی‌برد و فساد اندك، اثرات مخرب فراوان دارد و همه كارها را خراب می‌كند.

ایشان ادامه دادند: گاهی اثر منفی بعضی از فیلم‌ها، شعر یا كتاب‌ها، به گونه‌ای است كه با سال‌ها وعظ و خطابه از بین نمی‌رود و این وظیفه وزارت ارشاد را به عنوان نهادی نظارتی سنگین‌تر می‌كند. باید افراد دلسوز، بر همه این كارها نظارت داشته باشند و با چشمانی باز، مسائل را رصد كنند.

ایشان با توجه به گستردگی و حجم كارهای وزارت ارشاد فرمودند: البته انتقاد‌ها به این معنا نیست كه در این نهاد كاری صورت نمی‌گیرد و مسئولین در مقام اصلاح نیستد، ولی موفق نشده‌اند و لذا مواردی از خلاف تكرار می‌شود و تشویقات باید براساس دین باشد؛ تشویق از مناهی و ملاهی با هدف ارشاد، تناقض دارد.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه ما باید در همه كارها رضایت و مسرت خاطر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را مد نظر داشته باشیم، فرمودند: فراموش نكنیم كه ما رعیت حضرت هستیم و در هر جایی كه باشیم، باید مقاصد ایشان را در جامعه تحقق بخشیم و حوایج و مطالب آن امام عزیز را در جامعه اسلامی برآورده كنیم.

ایشان در پایان با اشاره به سابقه فرهنگی مدیر كل جدید ارشاد قم فرمودند: امیدوارم با سوابقی كه در خدمت به آرمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه دارید،‌ در شهر عش آل محمد و حوزه علمیه هر خدمتی كه بتوانید انجام دهید و موفق باشید.

سه شنبه / 7 خرداد / 1387