جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مدير كل بازرسي سازمان تربيت بدني خواستار توجه بيشتر نسبت به اخلاق ورزشكاران شدند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز چهارشنبه 29/3/87، مدیر كل بازرسی سازمان تربیت بدنی، مدیر كل تربیت بدنی استان قم و جمعی از بازرسان و كارشناسان تربیت بدنی از سراسر كشور را كه در همایش اخلاق بازرسی شركت كرده بودند به حضور پذیرفتند.

در این دیدار معظم له با اشاره به تأكید قرآن و روایات بر امر تقویت و سلامت بدن فرمودند: یكی از وظایف انسان این است كه از بدن خودش محافظت كند و نسبت به آنچه موجب رشد، قوت و سلامت بدن است اقدام نماید و از آنچه موجب ضرر بر بدن است اجتناب و دوری كند.

ایشان جایگاه و نقش ورزش و تربیت بدنی در سلامتی قوای جسمی و روحی را یادآور شدند و افزودند: تربیت بدنی به خودی خود موضوعیت به تمام معنا ندارد بلكه عمده‌ی مسأله، تربیت روح و كمال معنوی انسان است و اینكه انسان به رشد فكری و شعور عقلانی بالا برسد.

معظم له نگاه تك بعدی به پیشرفت روح و جسم را مورد انتقاد قرار داده و بیان داشتند: ‌ نباید كسی فقط به تربیت روح خود بپردازد و از بدن خود غافل باشد و بالعكس كسی تمام شخصیت خود را همین جسم و بدن بداند و از تربیت روح خود غفلت كند، بلكه سلامتی و پیشرفت روح و جسم از یكدیگر جدا نیست و با یكدیگر ارتباط دارد.

این مرجع تقلید با استشهاد به آیه‌ای از قرآن مجید اظهار داشتند: خوردن و نوشیدن و فعالیت‌‌های انسان همه از برای اینست كه انسان بتواند به زندگی ادامه دهد و در مسیر معنویات، كمالات انسانی، صفات حسنه و تهذیب اخلاق حركت رو به جلو داشته باشد. مسأله مهم اخلاق،‌معنویات و تقرب به خداوندمتعال است و نباید این مطالب به فراموشی سپرده شود.

ایشان به مقایسه‌ی بین قهرمانان قدیمی و امروزی فرمودند: در زورخانه‌های قدیمی شهر افرادی بودند كه جزء بهترین و مقدس‌ترین افراد شهر بودند، و از كسانی بودند كه حتی نماز شب آنها ترك نمی‌شد و یك معنویاتی در آنها بود كه كمتر در دیگران یافت می‌شد و یك سیر الی الله برای ورزشكار بود كه با این كیفیتی كه امروزه عرضه می‌شود متفاوت بود.

حضرت آیت الله العظمی صافی، جایگاه معنوی قهرمانان و پهلوانان را یادآور شدند و فرمودند: انتظار از ورزشكاران و به خصوص قهرمانان بیشتر است؛ اخلاق خوبی داشته باشند و مسلط به نفس خود باشند و جوری باشند كه وقتی مردم قهرمانان را می‌بینند، آنان را یك قشر مقدسی بدانند.

معظم له با اشاره به حدیثی از حضرت علی علیه السلام فرمودند: اشخاصی كه مسئولیت اخلاقی دارند و می‌خواهند به مردم درس اخلاق بدهند باید اول از خودشان شروع كنند و بعد به تعلیم و تأدیب دیگران اقدام كنند؛ اول خودشان را بسازند و بعد دیگران را.

ایشان به اهمیت حضور معلمین اخلاق در تربیت بدنی اشاره كردند و افزودند: سازمان تربیت بدنی محتاج به معلمین متعهد و متدین و دلسوزی است كه اخلاق كل ورزشكاران و جوانان ما را زیر نظر داشته باشند كه آنها در مسیر درست و صحیح گام بردارند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: تربیت بدنی ما باید یك تربیت بدنی اسلامی باشد و موجب ترقی معنوی و رشد فكری و شعور ایمانی جوانان باشد و به گونه‌ای باشد كه خود یك مدرسه و دانشگاه باشد. باید به گونه‌ای باشد كه نگاه جامعه به مسأله تربیت بدنی نگاه‌ ایمان، تقوا، حیا، پارسایی و حجاب باشد و اگر مسئولان كاری بكنند كه تربیت بدنی ما صد در صد اسلامی باشد، آن موجب افتخار است.

در ابتدای این دیدار آقای زارع مدیر كل بازرسی سازمان تربیت بدنی گزارشی از برنامه‌ها و اهداف همایش اخلاق بازرسی خدمت معظم له ارائه كرد.

چهارشنبه / 29 خرداد / 1387