شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مدير مسئول موسسه ميراث نبوت بر ضرورت پاسداشت مقام حضرت ابوطالب تأكيد كردند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز سه شنبه 11/4/87 مدیر مسئول و اعضای موسسه میراث نبوت را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار، زحمات و تلاش‌های حضرت ابوطالب را در صدر اسلام یادآور شدند و فرمودند: دین توحیدی اسلام و قرآن همه مدیون زحمات و فداكاری‌های حضرت ابوطالب است و به شهادت تاریخ حمایت ابوطالب از پیامبر گرامی اسلام، راه را برای پیشرفت اسلام باز كرد.

ایشان قدرشناسی از حضرت ابوطالب را وظیفه همه مسلمانان دانستند و افزودند:‌هرچه مجالس و برنامه‌هایی در مدح و معرفی شخصیت بزرگواری چون حضرت ابوطالب با آن همه مناقب و سوابق، گسترده‌تر باشد باز هم در خط قدرشناسی از ایشان كم حركت كرده‌ایم و باید همه مسلمانان حق حضرت ابوطالب را رعایت كنند و حق‌شناسی از ایشان داشته باشند.

این مرجع تقلید ضمن تبیین جایگاه و نقش حضرت ابوطالب در گسترش اسلام، همگان را به فراگیری این فراز حساس تاریخ اسلام توصیه نمودند و در ادامه فرمودند:‌ اگر تاریخ و زندگی حضرت ابوطالب فراموش شود مثل اینست كه قطعه بزرگ تاریخ اسلام فراموش شده است و تاریخ ناقص است؛ زیرا كه تاریخ صدر اسلام، ظهور اسلام و كیفیت بعثت ارتباط تام با زندگی حضرت ابوطالب دارد. بنابراین شایسته است حتی اگر سالی یك بار و در روز ارتحال ایشان هم كه باشد، اسم ایشان زنده باشد و جامعه‌ی اسلامی با حیات پربركت ایشان آشنا گردد.

حضرت آیت الله العظمی صافی به ضرورت گنجاندن بخش‌هایی از زندگی پربار حضرت ابوطالب در كتب درسی اشاره كردند و بیان داشتند: باید این مطالب در كتب درسی آورده شود؛ اینها احیای امر دین، پیغمبر، نبوت و امامت است و احیای توحید و معالم دین است.

معظم له اهمیت یادآوری تاریخ و زندگی پدر بزرگوار حضرت امیر المومنین علیه السلام را خاطرنشان كردند و فرمودند: كسی كه تاریخ می‌نویسد و كسی كه سیره حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را می‌نویسد باید در مقام این باشند كه حق ایشان در تاریخ محفوظ باشد. درس‌ها و پیام‌هایی كه سیره‌ی حضرت ابوطالب برای امت اسلامی دارد تا روز قیامت خواهد بود و همه اینها پیام و حیات دینی و احیاء امر است و دعوت به سوی خداوند متعال است.

ایشان با اشاره به قصیده لامیه حضرت ابوطالب فرمودند: این قصیده كه از ثبات و استقامت او در حمایت از پیامبر و علاقه‌ی او به آن حضرت، و آمادگی هرگونه فداكاری در راه حمایت از ایشان حكایت دارد، ممكن نیست از شخصی غیر از ابوطالب صادر شده باشد. و این دلیل بر شخصیت علمی و ادبی ایشان است. شخصیت ایشان یك شخصیت عادی نبوده است و ما نباید آن را كم بگیریم، هرچند كه زبان ما از بیان كامل فضایل و مناقب حضرت ناتوان است ولی به قدر تشنگی باید در شناخت و بیان فضایل حضرت تلاش كرد.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خویش با تقدیر و تشكر از فعالیت این موسسه در شناساندن و گرامیداشت شخصیت حضرت ابوطالب علیه السلام فرمودند: من از شما بزرگوارانی كه در این راه زحمت می‌كشید، تشكر می‌كنم وكاش من هم در خدمت شما بودم و می‌توانستم كه با شما همكاری كنم.

در ابتدای این دیدار حجة الاسلام شفیعی مدیر موسسه میراث نبوت گزارشی از فعالیت‌های این موسسه و برنامه‌های سالروز ارتحال حضرت ابوطالب خدمت معظم له ارائه كرد.

سه شنبه / 11 تير / 1387