جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به اوّلین جشنواره حدیثی ثقة الإسلام کلینی ره/شعبان المعظّم 1437 هـ.ق
پیام معظم له به جشنواره حدیثی ثقة الإسلام کلینی

پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به اوّلین جشنواره حدیثی ثقة الإسلام کلینی ره/شعبان المعظّم 1437 هـ.ق

الحمدللّه الّذی لا یبلغ مدحته القائلون و لا یحصی نعمائه العادّون و لا یؤدّی حقّه المجتهدون، و الصّلوة و السّلام على من أرسله رحمة للعالمین محمّد المصطفى و على آله الطّیبین الطاهرین سیّما بقیّة اللّه فی الأرضین.

با عرض سلام و تبریک و تهنیت به مناسبت اعیاد سعیده شعبانیه و به ویژه میلاد مسعود حضرت خاتم الأوصیاء بقیّة الله فی الأرضین عجّل الله تعالى فرجه الشریف، به اساتید، طلّاب محترم و فضلاء گرانقدر حاضر در این همایش مقدّس؛ عرایضی خدمت بزرگواران تقدیم می‌کنم:

دین مبین اسلام از آغازین زمان نورافشانی تا به امروز و تا عصر ظهور و الى یوم القیامة، بر دو رکن عظیم و متین استوار بوده و هست، و همواره مانند روز نخست، نو و جدید مانده و خواهد ماند.

این دو رکن خلل ناپذیر: قرآن مجید، وحی اصیل الهی و معجزه خالده‌ای است که برهان حقّانیت همه دعوت‌های آسمانی و خاتمیت دین اسلام است، و دیگر در کنار و همراه قرآن، سنّت و حدیث و علوم مأثوره از شخص حضرت رسول صلّى الله علیه و آله و اوصیاء اهل بیت آن حضرت علیهم الصّلوة و السّلام است.

قرآن و سنّت و حدیث همه حقایق است و همه حقایق، در قرآن و حدیث است. آثار نبویه، معارف نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، صحیفه ثانیه و ثالثه و رابعه و خامسه، کتب شریفه اربعه، گنجینه‌های ادعیه، موسوعه بحار الانوار، کتاب مکارم الاخلاق و ده‌ها بلکه صدها اصل و کتاب همه ذخائر گرانبهائی هستند که از جهت سنگینی معنوی از آسمان و زمین سنگین‌ترند؛ و عالم از بهره‌مندی از این آثار و این احادیث، حکمت و موعظه و درس‌های بی شمار، سیر و ترقّی دارد و به سوی کمال و رشد حرکت می‌نماید.

به طور مثال و بمناسبت عنوان بزرگ این همایش، عرض کنم که ثقة الإسلام کلینی رضوان الله تعالی علیه، آن رجل عظیم و شخصیت آگاه در ارتباط با یکی و تنها یکی از خطبه‌های امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام که در آغاز باب جوامع التوحید کافی آن را روایت نموده است؛ می‌فرماید: «هی کافیةٌ لمن طلب علم التّوحید إذا تدبّرها و فهم ما فیها، فلو إجتمع ألسِنَة الجنّ و الإنس، لیس فیها لسانُ نبیّ علی أن یبیّنوا التّوحید بمثل ما أتی به بأبی و اُمّی، ما قدروا علیه و لو لا إبانته علیه السّلام ما عَلِمَ النّاس کیف یسلکون سُبلَ التّوحید».

تراوش این علوم از بیت نبوی صلّی‌الله علیه و آله از آیات عظیمه‌ی نادره و دلایل شافیه‌ی کافیه بر وجود خداوند متعال است و باید قدردان این معارف گرانسنگ و بی‌نظیر بود.

امّا متأسفانه ما در زمانی واقع شده‌ایم که برخی از اشخاص که به اصطلاح اهل تحقیق و تعمّق شمرده می‌شوند، از این یگانه دریای معرفت و بینش غافل مانده و چنان که سزاوار است، قدردان آن نیستند و چه بسا به مکتب‌هایی نظر دوخته باشند که جز ظلمات و سرگردانی کسی را به جایی رهنما نیستند.

و این همایش و محفل عزیز و اجتماع ارزشمند، از همین جهت که در راستای تمسّک به این معارف والا تشکیل شده است، مورد کمال تقدیر و تجلیل است.

حقیر، دست همه‌ی سرورانی را که در تشکیل این برنامه عالی زحمت کشیده‌اند، می‌بوسم و امیدوارم خدمات و تلاش‌های همگان، موجب مسرّت قلب ولیّ دوران حضرت صاحب الزّمان مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء گردد.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته

8 شعبان المعظّم 1437

لطف الله صافی

چهارشنبه / 29 ارديبهشت / 1395