پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
توصیه‌های حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به مدیران صدا و سیما
توصیه‌های آیة الله العظمی صافی به مدیران صدا و سیما

صبح امروز پنج‌شنبه 11 شهریورماه 1395، آقای مهندس علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از معاونان با حضور در بیت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی با ایشان دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار، آقای مهندس علی‌عسگری ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این سازمان، توصیه‌های معظم له را مهمّ و هدایتگر خوانده، و خواستار بهره‌مندی از بیانات مرجع عالیقدر شدند.
در ادامه دیدار، آیت الله العظمی صافی، ضمن تشکر از حاضرین در جلسه، نصایح ارزشمندی را بیان فرمودند که اجمالاً به آن اشاره می‌گردد:

* به اهداف اسلامی در رسانه ملّی جامه عمل بپوشانید

معظم له با اشاره به سابقه رسانه ملّی بعد از انقلاب فرمودند: اینجانب از روز اول که صدا و سیمای نظام اسلامی تأسیس شد در جریان کار بودم، و واقعاً امیدوار بودیم و نظر داشتیم که به وسیله این رسانه، همه مطالب اصلاح می‌شود، و همه عزیزانی که آن روز در جریان کار بودند، آرزو داشتیم ان‌شاءالله کیفیتی که با این رسانه پیش می‌آید، به خیر اسلام و دین و مملکت باشد. الان هم همین انتظار و امید از شما و همکارانتان است که سعی و تلاش کنید در همان راه پیش بروید، و به اهداف والای اسلامی در این رسانه جامه عمل بپوشانید، و ان‌شاء الله با نیّت خیری که دارید در این راه موفق شوید.

* مسئولیت در صدا و سیما بسیار سنگین است.

مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، اصلاح صدا و سیما را اصلاح جامعه خواندند، و افزودند: مسئولیتی که شما بر عهده گرفته‌اید، مسئولیت بسیار بزرگ و خطیری است؛ مسئولیتی وسیع الأطراف با جوانب متعدد که با جای جای مملکت ما ارتباط دارد و اگر این نهاد اصلاح شود، همه کشور اصلاح می‌شود، و چناچه کوتاهی کنیم و آن طوری که مطلوب امام زمان علیه‌السّلام است عمل نشود، جامعه فاسد می‌شود.

* صدا و سیما به تمام معنا اسلامی باشد

ایشان، ضمن بر شمردن ویژگی‌های یک رسانه اسلامی، هدف اصلی صدا و سیما را اسلامی‌شدن تمام برنامه‌هایش خوانده، و بیان کردند: باید مراقب بود که صدا و سیمای ما، اسلامی به تمام معنا باشد. خدا می‌داند در بدو تأسیس نظام اسلامی، هدف همه همین بود که این رسانه، تشکیلاتی باشد که همه‌اش دینی و انقلابی شود. در تمام برنامه‌های این رسانه، باید اسلام دیده شود. الحمدلله شما که اکنون در صدر این کار قرار گرفته‌اید، مسلمان، متدیّن و بزرگوارید که باید همین مقصد را دنبال کنید.

* در انتخاب مسئولان رسانه ملی، سوابق خوب و تدیّن را لحاظ نمایید.

مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از بیانات خود، انتخاب مسئولان متدین در قسمت‌های مختلف صدا وسیما را مهم برشمردند و فرمودند: افرادی را که در قسمت‌های مختلف این سازمان انتخاب می‌کنید، مراقب باشید اشخاصی باشند دارای سوابق خوب و تدیّن، که اگر در انتخاب این عزیزان دقت شود، بسیاری از امور در آن بخش اصلاح می‌شود. کسانی را انتخاب کنید که هدفشان دین و ترویج اسلام باشد، و نسبت به اهمیت این جایگاه، آگاهی داشته باشند.

* در انتخاب کارشناسان دینی، مراقبت نمایید.

معظّم له در ادامه این دیدار، با اشاره به برنامه‌های کارشناسی صدا و سیما، فرمودند: در انتخاب وعّاظ، سخنرانان و کارشناسان، دقّت زیادی داشته باشید که دارای حُسن سابقه باشند، و علما به آنها حسن ظن داشته باشند، که اگر این طور شد، حرف و نصائح در مخاطبان آنها اثر خوب خواهد گذشت.

* نگاه برون‌مرزی با اهداف اسلامی داشته باشید.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه‌های خود، اهداف صدا و سیمای اسلامی را اهدافی بین المللی خواندند و افزودند: در تمامی برنامه‌هایی که دارید، با همان مقصد اسلامی، نگاه برون‌مرزی داشته باشید؛ یعنی بدانید که می‌خواهید روی دنیا تأثیر بگذارید، و قصدتان این باشد که معارف نورانی و نجات‌بخش اسلام عزیز را به گوش همه دنیا برسانید، مخصوصاً مسلمانان و نیازهای آنان در سرتاسر عالم را شناسائی کنید، و با توجّه به نیازهای آنان هم برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشید .

* در رعایت احکام شرعی، جدّی باشید.

توجّه به اخلاق و رعایت حدود شرعی در رسانه ملی، توصیه بعدی آیت الله العظمی صافی به رئیس سازمان صدا و سیما بود. ایشان فرمودند: مطلب دیگری که بیان آن لازم است، مسأله اخلاقیات در صدا و سیما است. باید همه جهات اخلاقی در همه برنامه‌های این رسانه، رعایت شود. احکام شرعی باید به دقت مراعات شود، مانند حجاب و عدم اختلاط محرم و نامحرم و جهات مهمّ دیگری که یک انسان مسلمان و متدیّن باید رعایت نماید و البته این، انتظار همه مردم از رسانه است؛ آنها توقع دارند صدا و سیما به عنوان رسانه نظام اسلامی، همه‌اش اسلامی و در مسیر احکام و حدود شرع باشد و با برنامه‌های دینی، موجب قوّت اسلام و عزت نظام اسلامی شود.

* رسانه ملّی تعلّق به همه مردم دارد.

معظّم له در قسمت دیگری از این دیدار، با اشاره به این‌که همه مردم با نیّت خیر می‌خواهند به اسلام و انقلاب خدمت کنند افزودند: صدا و سیما باید متعلّق به همه مردم و جناح‌ها باشد و تعلّق به جناح خاصی نداشته باشد؛ اینکه همه آمده‌اند، و می‌خواهند خدمت کنند و اسلام عزیز را عزت بدهند، مسأله مهم و قابل توجّهی است. جدّاً از جناح‌بندی در رسانه ملی پرهیز کنید.

* توصیه به تقویت رادیو معارف

مسأله دیگری که مرجع عالیقدر به آن پرداختند، رادیوی معارف بود. معظّم له خطاب به رئیس محترم سازمان صدا و سیما فرمودند: یکی از کارهای مهم شما که باید به آن اهتمام داشته باشید، ارتقاء رادیوی معارف است. این رادیو و تأثیرگذاری آن را کم نگیرید؛ از همه نظر، چه جنبه‌های مادی و سازمانی و چه جنبه‌های معنوی را در این رادیو ارتقا دهید که بسیار مهم است. اگر آن طور که باید باشد این رادیو پیشرفت کند، همه دنیا به ما غبطه خواهند خورد که چگونه یک رسانه می‌تواند از وجود دانشمندان خود به بهترین نحو استفاده کند و اهداف دینی را پیاده سازد. رادیو معارف را طوری ارتقا دهید که در سراسر کشور بتوانند از آن بهره ببرند و عمومیت داشته باشد.

در پایان این دیدار، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با تقدیر و تشکّر از آقای مهندس علی عسگری و معاونان وی، برای آنها از خداوند متعال توفیقات بیشتر مسألت نمودند و فرمودند: کاری بکنید که قلب مقدس حضرت بقیة الله الاعظم عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف از شما راضی باشد، که اولین کسی که از اقدامات خوب و اسلامی خوشحال می‌شوند آن حضرت هستند، و اول کسی که از قصور و تقصیرها و خلاف‌شرع‌ها ناراحت می‌شوند، آن بزرگوار می‌باشند.

پنجشنبه / 11 شهريور / 1395