جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به همایش «ضیافت شاعرانه غدیر»/اصفهان، 1437 ه.ق
پیام آیة الله العظمی صافی به همایش «ضیافت شاعرانه غدیر»/اصفهان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ كَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلاَم‏

 

سلام بر عید الله الأکبر، سلام بر عید سعید غدیر، سلام بر روز اکمال دین و اتمام نعمت، و سلام بر شاعران و حماسه‌سرایان و مادحین سرافراز غدیر؛ سرایندگان اشعار و قصائد ولائی، و سخن‌رانان و ارباب قلم، و نویسندگان با اخلاصی که خط تشیّع، ولایت و غدیر که خطّ اسلام راستین، تولّی و تبرّی، و تعهّد به احکام دین، و نصرت اسلام و اعلای کلمة الله است را تبلیغ و ترویج می‌نمایند.

 

و با عرض ادب و احترام به بزرگوارانی که در این مجلس با شکوه، شرکت کرده، و نام خود را در زمره‌ی محبّین و دوستداران مولی الموحّدین امیرالمؤمنین علیه أفضل صلوات المصلّین، ثبت و ضبط نموده‌اند، و افتخار بزرگ پیروی از آن حضرت را دارند.

 

انشای قصائد و اشعار، و تألیف کتاب در مناقب و فضائل حضرت امیرالمؤمنین علی علیه الصلاة و السلام، از عصر رسالت و نیمه‌ی اول قرن یکم هجرت، آغاز گردید، و چهارده قرن است که این شیوه‌ی پسندیده ادامه دارد، و تا جهان از رجال بزرگ فضیلت، انسانیت و اسوه‌های کمال و عظمت، و مردان الهی تقدیر و تعظیم دارد، ادامه خواهد داشت، و تألیف کتاب و انشای اشعار، پایان نخواهد یافت.

 

مهم این است که شاعران و مؤلّفانی که در این عرصه‌ی بی‌انتها وارد شده‌اند، همه به امید کسب افتخار، و نیل به اجر و ثواب، بضاعت علم و ذوق خود را هر چند بسیار ثمین و گران‌بها بوده، با کمال خضوع و خشوع در پیشگاه چاکران و ملازمان درگاه آسمان‌جاه آن حضرت نثار کرده، و با عرض « إنّ الهدایا علی مقدار مُهدیها » زمین معذرت و ادب بوسیده‌اند.

 

شمار این کتاب‌ها، از ده‌ها هزار بیشتر، و شمار اشعار از میلیون‌ها بیشتر و بیشتر است که به زبان‌های مختلف دنیا نگاشته و سروده شده است. بدیهی است این خود، ثروت علمی و معنوی بی‌نظیری است که از برکت وجود کثیر البرکات امیر ادب، بیان و خطابه، حضرت امیرالمؤمنین علی بن أبی‌طالب علیه‌السّلام فراهم شده، و سزاوار است که کتاب‌خانه‌های بزرگ در این موضوع ارزشمند تأسیس گردد.

 

اینجانب، این جلسه‌ی بزرگ غدیری را که شاعران با اخلاص و مادحین گران‌قدر در آن افتخار حضور دارند، فرصتی استثنائی و ارزنده می‌دانم که ان‌شاء الله تعالی گوشه‌ی بسیار بسیار اندکی از حقّ آقا و مولایمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام را بتوانیم اداء نموده، و آن وجود مبارک و مظلوم را برای جهانیان با زبان شعر و ادب، اندکی معرّفی نماییم.

 

ان‌شاء الله تعالی، عنایات خاصّه ولیّ دوران و غوث زمان، حضرت حجة بن الحسن المهدی ارواح العالمین له الفداء با شما عزیزان باشد، و مشمول دعای خیر آن بزرگوار باشید، و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

عید سعید غدیر خم 1437 هجری قمری

لطف الله صافی

چهارشنبه / 31 شهريور / 1395