پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
بیانات استاد حجة الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا صافی گلپایگانی در روز آخر درس خارج فقه، بمناسبت ماه محرم در جمع طلاب و شاگردان
بیانات حجة الاسلام و المسلمین حاج حسن آقا صافی بمناسبت ماه محرم

حجة‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن صافی با اشاره به ضرورت و اهمیت تبلیغ دین در اسلام بیان داشتند: یکی از افتخارات و امتیازات بزرگ حوزه‌های علمیه ،‌که باید خدا را به خاطر آن شاکر باشیم، آن است که آقایان طلاب در ماه محرم، ماه صفر و ماه مبارک رمضان به تبلیغ می‌روند و این بالاترین وظیفه‌ی حوزویان و آقایان طلاب است و به بیان دیگر باید گفت مسئولیت مهم همه طلاب امروز همین مسئله تبلیغ است؛ آنهم تبلیغ احکام و مسائل شرعی که مردم بسیار احتیاج دارند.

ایشان با بیان مواردی از مشکلات و عدم آگاهی مردم از مسائل شرعی و با استشهاد به آیه‌ی 122 سوره‌ی مبارکه توبه خاطر نشان کردند:  وظیفه طلاب در درجه اول تبلیغ و رساندن احکام و دستورات شرع مقدس آن هم طبق دستور قرآن کریم می‌باشد که واجب کرده است بر کسانی که بیایند و تفقه در دین کنند و این فقه محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم  را به مردم برسانند و مردم نیز منتظرند که این آقایان برگردند و آنان را روشنگری، هدایت و ارشاد کنند. این وظیفه بسیار سنگینی است و اجری که خداوند در برابر این کار قرار داده با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست.

استاد درس خارج حوزه با نکوهش طلب پول در قبال تبلیغ از جانب مبلغین خطاب به طلاب اظهار داشتند: اگر شما وظیفه‌ی خودتان را که تبلیغ و بندگی است به نحو احسن انجام دهید، امام حسین علیه السام هم مولایی و آقایی خودش را انجام خواهد داد. مگر کریم‌تر از اهل بیت علیهم السلام هم داریم؟ شما وظیفه‌ی نوکری خودتان را در دستگاه آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام انجام دهید، مطمئن باشید که آنها هم لطف و عنایت خواهند داشت.

ایشان ادامه دادند: شخصی خدمت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها آمد و سوالات زیادی مطرح کرد تا اینکه دیگر سوالی نپرسید و خجالت کشید. حضرت فرمود: برای چی سوال نمی‌کنی؟ گفت خجالت کشیدم و شما را زحمت دادم و خسته کردم. حضرت فرمود: نه! اگر بدانی که خداوند برای این پاسخ سوالات، چقدر ثواب و اجر قرار داده است، اینگونه نمی‌گفتی. من اصلاً خستگی در جواب این مسائل را در خود نمی بینم و این یک وظیفه شرعی است که آدم بتواند یک نفر را هدایت کند

استاد درس خارج حوزه با اشاره به روایتی که پیغمبر صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیه السلام را برای تبلیغ به یمن فرستادند و خطاب به ایشان فرمودند « و ایم الله لان یهدی بیدک احد خیر مما طلعت علیه الشمس»، افزودند: به خدا قسم اگر یک نفر بدست تو هدایت شود، بهتر از آن است که آفتاب بر آن بتابد. بعضی گفته‌اند که بعدش عبارت « ذهباً و فضةً» را دارد؛ یعنی تمام زمین پر از طلا و نقره شود که ارزش هدایت یک نفر از همه‌ی اینها بیشتر است.

ایشان در ادامه افزودند: تبلیغ وظیفه‌ی بسیار مهمی است که خداوند به شما داده و باید قدردان این نعمت بزرگ باشید و فرقی نمی‌کند یک روستای کوچک باشد یا بزرگ، هرجا می‌خواهد باشد. در احوالات زندگی بعضی‌ها دقت کنید که چه طوری انسانهای بسیار بزرگی که بعضاً فقیه هم بودند و می‌رفتند در یک روستای دور و تبلیغ دین می‌کردند. اینها ارزش دارد که با نیت پاک و همراه با اخلاص برای خدا ‌باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به گسترش فضای مجازی، تهاجم گسترده‌ی دشمنان اسلام در این شبکه‌های اجتماعی به دین، مذهب و علیه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را مورد اشاره قرار دادند و طلاب و مبلغین را به حضور مؤثر در این فضا و پاسخ‌گویی به شبهه‌افکنی‌های دشمنان اهل بیت علیهم السلام فراخواندند.

حجه الاسلام والمسلمین صافی با اشاره به شهرهای اروپا و آمریکا و اینکه شیعیان از راه‌های دور و نزدیک در این مجالس شرکت می‌کنند؛ حلقه‌ی اتصال شیعیان در سرتاسر جهان را مجالس عزاداری و روضه‌ی اباعبدالله الحسین علیه السلام دانستند و افزودند: وظیفه‌ی طلاب و مبلغین سنگین است چرا که دنیا تشنه‌ی حق و حقیقت است و در خارج از کشور اشخاصی هستند که آمادگی دارند تا فضایل و کلمات اهل بیت علیهم السلام به آنها برسد. همانطور که امام رضا علیه السلام فرمودند « اگر مردم محاسن کلمات ما را بدانند ما را تبعیت می‌کنند»

ایشان در ادامه با ذکر روایت « انّ للحسین (ع) حرارة فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابدا» از رسول گرامی اسلام ادامه دادند: این عاشورا و پیامی که از سال 61 هجری تا به حال هنوز زنده و باقی است و هرگز کهنه نمی شود و بلکه هر سال این پیام تازه‌ترشده و در مردم تأثیر بیشتری دارد چیست؟ این چه حرارتی است که دل‌ها هر سال بیشتر برای امام حسین علیه السلام می‌تپد تا اینکه محرم بیاد. این چه مجالسی است که جوانان فریب خورده را به آغوش اسلام بر‌می‌گرداند و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب میکند؟

استاد درس خارج حوزه اربعین را بزرگترین مانور مذهبی سیاسی جهان خواندند و فرمودند: هیچ مانوری مانند اربعین نیست نه فقط برای جهان اسلام و نه فقط برای جهان تشیع، بلکه برای کل جهان، که بیست میلیون جمعیت و بلکه بیشتر چنین تجمع عظیمی را هرسال تجدید کنند آنهم با اینهمه خطرات و حملات تروریستی که ممکن است برای زائران روی دهد. به نظر من سالهای سال کنگره و همایش تشکیل بدهیم و بخواهیم اربعین را برای مردم توجیه کنیم، می‌رسیم به فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام که فرمود: « «علامت مؤمن زیارت اربعین است.»

ایشان ادامه دادند: مؤمن در اینجا می‌خواهد خودش را به دنیا نشان بدهد که ما دوست‌دار چنین اقایی هستیم که برای اصلاح مردم، امر بمعروف و نهی از منکر کند و برای اینکه مردم را به خدا نزدیک کند و مردم را از جانیان و جنایتکاران و وحشیان نجات دهد، خود، خانواده و اصحابش را در این راه فدا کرد. همین است که خونش باقی مانده و هرگز از بین نمی‌رود. مگر ثارالله، خون خدا ازبین می‌رود؟ مگر نعوذبالله دستگاه خدایی برچیده می‌شود که دستگاه امام حسین علیه السلام برچیده شود؟ دشمنان اهل بیت علیهم السلام بدانند که تا توحید و پایگاه‌های خداشناسی هست امام حسین علیه السلام زنده هست و در دل‌ شیعیان جای دارد و فراموش‌نشدنی است

حجة الاسلام والمسلمین حاج محمد حسن صافی گلپایگانی با بیان اینکه مبلغین لازم است تا علاوه بر ذکر احکام شرع و دستورات اسلام، در ایام محرم به تشریح فلسفه‌ی قیام عاشورا و وروضه‌ی اباعبدالله علیه السلام بپردازند، افزودند: در روضه‌ی اباعبدالله الحسین علیه السلام اثر خاصی قرار داده شده است که وقتی جوانی می‌آید و روی سر و سینه‌اش می‌زند و از خود بی‌خود می‌شود، آن وقت است که نورانیتی در دل پیدا می‌کند. در روایات داریم که حضرت ثامن الحجج علیه السلام می‌فرماید از وقتی که محرم وارد می‌شد کسی پدرم را خندان نمی‌دید و یا در روایت هست که امام صادق علیه السلام از روز اول محرم شروع به عزاداری می‌کردند و می‌فرمودند: «ان یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل و اذلّ عزیزنا بارض کرب و بلا»

ایشان با ذکر اینکه بسیاری از مردم در طول تاریخ برای تشکیل مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام از بذل جان و مالشان دریغ نکرده‌اند، ادامه دادند: در کامل الزیارات آمده است که وقتی مجلس عزای امام حسین علیه السلام تشکیل می‌شود، ملائکه الهی در این مجلس شرکت می‌کنند، و بعد وقتی که بالا می‌روند، ملائک دیگر می‌پرسند شما کجا بودید و این بوی معطر  را از کجا گرفتید؟ که می‌گویند از فلان مجلس عزاداری اباعبدالله علیه السلام و آنها هم می‌آیند و بالهای خودشان را به در و دیوار آن مجلس که برای امام حسین علیه السلام عزاداری کردند می‌مالند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه دادند: ارزش عزاداری برای حضرت سید الشهداء علیه السلام و مجالس عزاداری را بدانید که شعبه‌ای از کربلا است. همه‌ی مجالس عزاداریش قابل احترام است. هیچ مجلسی را نباید خدایی ناکرده کوچک بشمارد. باید بدانید که آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها به هر مجلسی که ولو آن مجلس از نظر ظاهر کوچک باشد، عنایت دارند و نظر دارند.

ایشان در پایان با دعا برای همه‌ی مبلغین اسلام فرمودند: امیدوارم که همه شما از عزاداران واقعی و از مبلغین اسلام و تشیع باشید. انشاءالله که آنهایی که توفیق دارند برای این وظیفه بسیار مهم و سنگین، با عافیت و سلامتی بروند و بتوانند قلب مقدس اقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را از خود خشنود کنند و انهایی که چنین توفیقی را ندارند، حتماً در مجالس عزای امام حسین علیه السلام شرکت کنند.

 

 

 

جمعه / 9 مهر / 1395