سه شنبه: 1402/12/29
نسخه مناسب چاپSend by email
پاسخ معظم له به استفتائی پيرامون مزايده‌های اينترنتی
حکم مزايده‌های اينترنتی

بسمه تعالی
محضر مبارك مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله العالی
سلام علیكم؛
به استحضار می‌رساند اخیراً سایت‌هایی در فضای مجازی با عنوان مزایده اینترنتی مشغول به فعالیت شده‌‌اند. به همین منظور افرادی در این سایت عضو می‌شوند و با پرداخت مبلغی كه در سایت معین است حساب كاربری خود را شارژ می‌كنند.
شخص با ارسال یك پیامك خالی در مزایده موجود ثبت‌نام می‌كند و بدین ترتیب در این صف به جلو حركت كرده و در وقت مقتضی به صورت خودكار، پیشنهاد افزایش قیمت كالا را می‌دهد. سپس به انتهای صف منتقل شده تا پس از حركت دوباره در صف و رسیدن نوبت پیشنهاد دوباره افزایش قیمت، كالا را عرضه كند. این عمل تا جایی كه كاربر از اعتبار برخوردار است و كالای مورد نظر به قیمت نهایی نرسیده ادامه می‌یابد. حكم شرع درباره این نوع مزایده چیست؟ البته این نوع مزایده به طرق دیگری هم انجام می‌گیرد كه در تمام آنها افزایش قیمت به صورت تدریجی و آرام و همراه با برداشتن مبلغی از حساب شركت‌كنندگان است.

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام و رحمة الله
به طور كلی معاملات اینترنتی حكم سایر معاملات را دارد؛ پس اگر موضوع حلال باشد و شرایط معاملات مانند معلوم‌بودن عوض و معوض و غیر اینها رعایت شود و چنانچه به صورت معامله خاصی مانند بیع باشد شرایط آنها مانند احكام نقد و نسیه و سلف را داشته باشد صحیح است، اما مزایده مذكور كه برای هر اظهارنظر پول جداگانه باید بپردازند و یك‌باره نتواند قیمت آخر را بیان كند و بدین‌وسیله مبلغ زیادی از مشتریان جمع می‌كنند به نظر اینجانب توجیه صحیح شرعی ندارد.والله العالم
21 محرم الحرام1433
 

سه شنبه / 5 بهمن / 1395