شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
نامه عالم ربانی و فقیه عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی آقاسید جمال الدین گلپایگانی (قدس سره) به حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی (حدود 72 سال قبل)
نامه آیت الله العظمی جمال الدین گلپایگانی (ره) به مرجع عالیقدر

نامه عالم ربانی و فقیه عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی آقاسید جمال الدین گلپایگانی (قدس سره) به حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی (حدود 72 سال قبل)

 

به عرض می رساند ان شاء الله تعالی وجود محترم از جمیع مکاره، مصون و محروس است، و لازال در استکمال قوه علمیه و عملیه و جدّ و جهد در تحصیل علم، و تهذیب اخلاق، و ترویج شرع، مؤید و منصورند.

 

- ضمناً مرقومه محترمه زیارت شد. ممنون مراحم و متشکر الطاف قرة العین معظم بوده و هستم. از حالم خواسته باشید این حیاة مستعار باقی و بی حالی و ضعف مزاج از جهت پیری و عارضه در ماه مبارک مرا از کار باز داشته؛ اسئل الله العفو و العافیة و حسن العاقبة.

عزیزا. این حال جوانی را مغتنم بشمار، و از بذل جهد در تحصیل علم کوتاهی نکن، و تقوی که ترک معاصی باشد کمال اهتمام را به او داشته باش که اصل و اساسِ بلوغِ به هر سعادتی است، یعنی بدانید که بدون ملکه تقوی امکان ندارد حصول حقیقت علم که نور یقذفه الله فی قلب من یشاء سواء کان متعلقاً بالاعتقاد أو بالعمل.

 

تقوی، قلب را پاک می کند از همه ارجاس، و تهذیب می کند نفس را از مهلکات خبیثه، و تصفیه می کند از کدورات و پرده‌هایی که مانع از ادراک حقائق است، و جلا می دهد به نور قلب، و کم کم انسان به نظر در آثار و آفاق و انفس، آیات الهی و دلائل ربوبی مکنونه در آنها را مشاهده می کند، و بر اثر نظر در آفاق و انفس و تفکّر، آنها را درک می کند :

 

« ان فی خلق السموات و الارض الآیة؛ و سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی أنفسهم الآیة ».

 

- جان جنابعالی را دوست می دارم و قابل دیدم، لذا زیاد مصدع شدم.

 

در تحصیل اهتمام کن، وقت را غنیمت بدان که از کف می رود و دیگر به دست نمی آید. عالم بعد که به اصطلاح عالم برزخ است که عالم حسرت و مذمت است از مهملین و معطلین، و عالم فوز به نتایج اعمال حسنه از برای عاملین و اولیاء خدا.

دیگر حال ندارم، باقی طلب شما؛ « اسئل الله ان یوفقنا لتحصیل مراضیه خالصاً بوجهه الکریم بحق محمد و آله والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ».

- سلام مخصوص به حضرت حجةالاسلام آقای حاج سید محمد رضا، رکن الاسلام آقای حاج میرزا مهدی دامت برکاتهما می رسانم، و التماس دعا از همه دارم. باقی حجج و ارکان الاسلام از آقایانی که اظهار لطف فرمایند به حقیر، سلام به آنها و التماس دعای مخصوص از آنها در عهده حضرتعالی است؛ و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
         
الاحقر جمال الدین الگلپایگانی

- بلده طیبه قم
رب بلّغه بلاغاً حسناً
جناب مستطاب علم الاعلام عماد الافاضل العظام و نخبة العلماء الفخام ثقة الاسلام المؤید المسدد
آقای آقا لطف الله صافی گلپایگانی دامت توفیقاته ملاحظه فرمایند.

 5 محرم الحرام 1365 ق

 

جهت دانلود پوستر متن نامه اینجا کلیک نمائید

چهارشنبه / 24 آذر / 1395