شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار نمايندگان روحاني مجلس هشتم:
مجلس بايد در تمام امور كشور نظارت داشته باشد.

نمایندگان روحانی مجلس پنج‌شنبه 16/8/87 با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی صافی با معظم له دیدار و گفتگو كردند.

حضرت آیت الله العظمی صافی، ابتدا درباره وظایف سنگین روحانیت به ویژه در عصر حاضر مطالب مهمی را ایراد فرمودند.

ایشان با توجه به به اینكه روحانیون باید خود را سرباز همیشه آماده برای اسلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بدانند، فرمودند: در همه مواضع و مواقفی كه پیش می‌آید به گونه‌ای عمل كنید كه گویی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به شما مأموریت داده ‌است كه مواضع دینی، مذهبی، اسلامی و مصالح مسلمانان و شیعیان و مردم محروم را آن طور كه رضایت خاطر ایشان است حفظ نمایید.

ایشان حضور روحانیت در مجلس را غنیمتی برای نظام و جامعه دانستند و بیان داشتند: در مجلس هرچه آقایان روحانی بیشتر باشد كه مدافع دین واستقلال نظام باشند، مجلس در صراط مستقیم و استقامت قرار می‌گیرد.

 معظم له با بیان اینكه انتظار مردم از روحانیت بیشتر از دیگران است، خاطرنشان ساختند: باید نسبت به كل مملكت،‌جریان‌های كه در منطقه اتفاق می‌افتد و نسبت به حوزه‌های انتخابیه و فعالیت‌هایی كه فرق باطله در كشور انجام می‌دهند اطلاعات كافی داشته باشند و تمام جهات قوت و ضعفی كه وجود دارد بدانند و در مقام رفع نقاط ضعف باشند.

مرجع تقلید شیعیان لباس روحانیت را لباس احساس مسئولیت و پاسدار دین نامیدند و اظهار داشتند: روحانی اگر جایی ببیند كه مردم خدایی ناكرده نسبت به دین بی‌احترامی‌ می‌كنند و یا برنامه‌هایی پیاده می‌شود كه خلاف شرع و دین اسلام است، احساس مسئولیت می‌كند؛ در مقام دفاع برمی‌آید و امر به معروف و نهی از منكر را وظیفه اصلی خود می‌داند.

ایشان در فلسفه پوشیدن لباس روحانیت بیان داشتند: اول برای اینست كه مردم آنها را بشناسند و در حوایجی كه دارند و در فهم احكام دین به آنان مراجعه كنند و مشكلات خود را در میان بگذارند و دوم اینكه وقتی كسی لباس روحانیت را به تن كرد احساس مسئولیت می‌كند و دفاع از دین و حریم اسلام و مذهب را وظیفه خود می‌داند و اگر در جایی ببیند كه به دین جسارت شده است، گویی كه به او جسارت شده است و در مقام دفاع برمی‌آید.

ایشان با بیان اینكه مرحوم شهید مدرس، با آن شرایط بسیار سختی كه وجود داشت، جان خود را در راه دفاع از دین و حقوق مردم داد و به درجه رفیع شهادت نائل گشت، به حكومت رضا خان اشاره كردند و افزودند: رضا خان و در رأس آن استكبار می‌خواست كه روحانیت را حذف كند و حذف روحانیت یعنی حذف همه چیز؛ دین، سنت‌های مذهب و حجاب. ولی بحمدالله با مجاهدت روحانیت و علما و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عزت مذهب و شوكت روحانیت تجدید گردید.

ایشان ادامه دادند: تا وقتی روحانیت در میدان و صحنه باشد همه حدود و ثغور‌ حفظ می‌شود و روحانیت از مرزهای دینی و اعتقادی جامعه دفاع می‌كند.

مرجع تقلید شیعیان حضور روحانیت در مجلس را موجب آرامش خاطر مردم دانستند و افزودند: وقتی كه نماینده روحانی در مجلس باشد، مطلبی كه موجب تضعیف مذهب و نظام باشد،‌جریان پیدا نمی‌كند.

ایشان با بیان اینكه اگر روحانیون مجلس به تمام معنا اتحاد كلمه داشته باشند، مجلس بی‌نقص خواهد شد و كارها در طریق مستقیم قرار خواهد گرفت، فرمودند: همه باید با وحدت كلمه تشریك مساعی داشته باشید و وارد مقاصد جزئی نشوید و همه باید مقاصد كلی دین و جامعه را در نظر قرار دهید.

معظم له فرصت حضور در مجلس را گذرا خواندند و افزودند: این فرصت، همیشگی نیست و برای هر كسی چند صباحی فرصت است و باید در این فرصت وجود و هویت خودش را نشان بدهد و اظهار كند.

حضرت آیت الله العظمی صافی با بیان اینكه حالا نوبت شماست و موقعیتی كه برای شما فراهم شده است، بیان داشتند: هر كس نسبت به سهم خودش وظایفی كه دارد باید انجام دهد؛ باید به كل مطالبی كه مطرح می‌شود آشنا باشید و قیام و قعودی كه می‌كنید آگاهانه و در جهت رضای حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

معظم له ادامه دادند: در نظام ما مجلس بسیار با عظمت و مؤثر است و مجلس باید در تمام امور كشور نظارت داشته باشد كه مملكت بر طریق مستقیم سیر ‌كند.

ایشان با بیان اینكه مردم نمایندگان را امین خود و حافظ حقوق خود قرار داده‌اند، فرمودند: نمایندگان باید مواظب جهات اقتصادی ،‌ سیاسی، و اجتماعی باشند كه هویت اسلامی مخدوش نشود و خطراتی كه نظام و اسلام را تهدید می‌كند، شناسایی كرده و برای دفع آن برنامه‌ریزی كنند تا مبادا انقلابی كه با این همه جانفشانی و شهید به دست آمده است آسیب ببیند.

معظم له در پایان سخنان خویش، فرمودند: خدا، پیغمبر، قرآن و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از شما انتظار دارند كه حدود و ثغور و مواضع را نگه دارید و كاری كنید كه وجود مبارك حضرت ولی عصر ارواحنا فداه از كار شما راضی و خشنود باشند.

در نهایت نمایندگان محترم سؤالاتی را از ایشان پرسیدند كه معظم له پاسخ دادند.

پنجشنبه / 16 آبان / 1387