جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
تاكيد حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي شوراي عالي حوزه بر حفظ استقلال و اصالت حوزه‌هاي علميه

حضرت آیت الله یزدی رییس و اعضای شورای عالی حوزه، صبح امروز شنبه 18/8/87 با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار و گفتگو كردند.

 

 

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به شرایط جهان امروز و توسعه وسایل ارتباطی بر ضرورت آگاهی همه جانبه روحانیت از شرایط و مقتضیات جهانی تأكید كرده و فرمودند: روحانیت نباید بی‌اطلاع از اوضاع دنیا باشد و باید بداند كه مسلمانان مناطق مختلف دنیا در چه وضعیتی هستند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

ایشان مسئولیت روحانیت را سنگین دانستند و افزودند: مسئولیت ما ایجاب می‌كند كه بدانیم در حوزه و خارج از آن چه جریان‌هایی هست و صرف اینكه بنشینیم و بگوییم اطلاع نداریم برای ما مناسب نیست.

معظم له انتظارات از حوزه و روحانیت را در این عصر و زمان بسیار بالا دانستنه و بیان داشتند: انتظارات از حوزه‌های علمیه،  مخصوصاً‌ بعد از انقلاب از حوزه علمیه قم بسیار بالا رفته است و توقعات مردم فزونی یافته است كه می‌بایست حوزه پاسخگو و برآورنده نیازهای معنوی و به حق آنان باشد.

ایشان با یادآوری وظایف حوزه افزودند: حوزه و روحانیت باید به تمامی مسائل اشراف داشته باشند و اگر نقطه ضعفی هست شناسایی و رفع كنند و اگر نقطه قوّتی است آن را تقویت كنند، تا بتوانیم با دنیا بهتر و بیشتر از گذشته تعامل داشته باشیم.

ایشان ادامه دادند: حوزه باید در همان خطی كه  حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از حوزه‌ها انتظار دارند و مقاصد و حوائج حضرت در آن قرار دارد، سیر داشته باشد.

این مرجع تقلید استقلال حوزه‌ها را امری مهم و مرتبط با آینده حوزه دانستنه و فرمودند: اینجانب با شناختی كه از حضرات اعضای شورا دارم آنان را دارای حسن نیت و دلسوز برای حوزه علمیه می‌دانم. باید روند امور به شكلی باشد كه ضمن حفظ برخورداری حوزه از نظامی منسجم‌، جنبه‌های سنتی حوزه كه از امتیازات آن محسوب میشود، كمرنگ نگردد.

ایشان در ادامه افزودند: مثلاً سبك تدریس در حوزه‌های علمیه از این امتیاز برخوردار بوده است كه طلاب در انتخاب كتاب و محتوای درسی، و نیز انتخاب استاد، آزاد بوده‌اند و این امتیاز مهم باید حفظ شود.

این مرجع تقلید افزودند:‌یكی از موارد قابل توجه، اهمیت دادن به حوزه‌های شهرستان‌ها و تقویت علمای بلاد است تا بتوانند با نفوذ كلمه و ثبات و استقلال رأی و شناخت منطقه‌ به وظایف دینی خود و احیای سنت‌ها و مبارزه با بدعت‌ها و فعالیت فرقه‌های گمراه عمل نمایند.

معظم له تغییرات در نظام سنتی حوزه را كاری خطیر و و حساس ارزیابی كرده و فرمودند: ظرافت‌های این كار بسیار بالاست و ورود به چنین عرصه‌یی با مطالعه و بررسی همه جوانب امر میسر می‌گردد.

معظم له برنامه‌ریزان حوزه را به حفظ هویت اصیل روحانیت فراخواندند و افزودند:‌ حوزه نهاد ریشه‌دار و عمیقی است كه باید هویت خود را حفظ كند نه اینكه بخواهد از دیگر مراكز، كسب اعتبار كند در غیر این صورت روحانیت از آن مقام و قداستی كه داشت ساقط خواهد شد و برخورد مردم با روحانیت تغییر خواهد كرد.

این مرجع تقلید افزودند: تشبه نهاد روحانیت به یك اداره یا مؤسسه آموزشی منجر به كم رنگ شدن وجهه معنوی روحانیت می‌گردد.

ایشان نظام حوزه را دارای امتیازات و ویژگی‌های منحصر به فردی دانسته و فرمودند: حوزه  شعبه‌ای از مراكز آموزش عالی نبوده و نخواهد بود و مدرك گرایی خللی در كیفیت تحصیلی طلاب است.ایشان ادامه دادند: ما باید سیره‌ی سلف خود را حفظ كنیم و معارف اهل بیت علیهم السلام  را كه اصل است ترویج كنیم.

ایشان افزودند: قداست و جایگاه رفیع حوزه در معنویت، علوم الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام، فراتر از آن است كه با مدرك مورد ارزیابی قرار گیرد.

معظم له برنامه‌ریزان حوزه را به توجه دقیق به آینده معنوی حوزه در برنامه‌ریزی‌ها فراخوانده و افزودند: برنامه‌ریزی‌ها نباید صرفاً‌ موقعیت كنونی حوزه را مدنظر قرار دهد بلكه باید ناظر به آینده‌ی حوزه نیز باشد تا روند امور به شكلی نگردد كه مسیر حركت حوزه در دراز مدت، از جریان اصلی روحانیت فاصله بگیرد.

ایشان با تأكید بر ضرورت نظارت بر چاپ كتبی كه در شهر قم منتشر می‌شود، ادامه دادند: كتاب نوشتن آسان است ولی نوشتن كتابی كه با ارزش باشد كار دشواری است. چه بسا یك كتاب با درج و القای چند جمله در ردیف كتب ضلال قرار بگیرد و تفكرات دینی افراد را دچار تردید می‌نماید.

معظم له در پایان ضمن تشكر و تقدیر و آرزوی توفیق برای اعضای شورای مدیریت حوزه، فرمودند: اكنون نوبت شماست تا با خدمت خود به اسلام و حوزه، رضایت وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

در ابتدای این دیدار آیت الله یزدی رئیس شورای عالی حوزه و آیت الله مقتدایی مدیر حوزه خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شورا را خدمت معظم له ارائه نمودند.

 

شنبه / 18 آبان / 1387