پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مديران جهاد دانشگاهي سراسر كشور:
ايجاد اشتغال، جهاد حقيقي است.

حضرت آیت الله العظمی صبح چهارشنبه 6/9/87 جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی و روسای واحدهای سراسر كشور، شركت كننده در همایش همیاری و اشتغال، را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار با اشاره به آیه شریفه « لیس للانسان الا ما سعی»، فرمودند: خداوند متعال، بندگانی كه از روی اختیار، بیكاری را انتخاب می‌كنند و در جهت كسب روزی تلاش نمی‌كنند را دوست ندارد.

ایشان یكی از معضلات اجتماعی جامعه را بیكاری خواندند و افزودند: باید بر ایجاد كار و اشتغال در جامعه اهتمام شود به طوری كه هیچ كس بیكار نباشد و همه شغل داشته باشند.

معظم له با بیان اینكه كار و تلاش مورد تأكید اسلام، ائمه طاهرین و مخصوصاً‌ شخص حضرت رسول علیهم السلام است بیان داشتند: این تأكیدات اسلام بر كار و تلاش برای اینست كه بیكار در جامعه نباشد كه بیكاری مفاسد بسیاری دارد و بسیاری از معضلات دیگر جامعه از بیكاری نشأت می‌گیرد.

ایشان ادامه دادند: بسیاری از زندگی‌ها كه به دلیل بیكاری و سختی زندگی از هم پاشیده می‌شود و جوانان بسیاری كه به دلیل عدم اشتغال متأسفانه تمایلی به ایجاد زندگی مشترك ندارند و همه اینها معضلات و آسیب‌های جامعه را افزایش می‌دهد.

مرجع تقلید شیعیان، روایت بوسه پیغمبر اسلام بر دست آن صحابی كه از كار و تلاش دستانش خشن شده بود را نقل كردند و افزودند: حضرت رسول آن دست را بوسیدند و فرمودند كه خدا و پیغمبر خدا این دست را دوست دارند.

ایشان به آمار فارغ التحصیلان از دانشگاه‌ها و افزایش نیروی كار اشاره كردند و تصریح كردند: تأسیس بنگاه‌های زود بازده و ایجاد اشتغال و هر كاری كه در مسیر ایجاد اشتغال برای بیكارها باشد عبادت و جهاد است و جهاد حقیقی همان است.

معظم له به تطابق رشته‌های دانشگاهی با بازار كار تأكید كردند و ادامه دادند: باید ظرفیت دانشگاه‌ها را با حوائج جامعه تطبیق داد و طوری برنامه‌ریزی كرد كه همه بعد از فارغ التحصیلی، به اشتغال برسند؛ بعضی از رشته‌ها هستند كه طبعاً‌ بعد از فارغ التحصیلی بیكار هستند و بعضی از علوم هستند كه در این مقطع زمانی كاری ندارند كه مسئولین باید همه اینها را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ كنند.

ایشان با بیان اینكه مسئولین باید متوجه مسأله اشتغال جوانان بعد از فارغ التحصیلی باشند، افزودند: هر چه بیكاری در جامعه كمتر شود، به اخلاق و حیثیات جامعه بیشتر خدمت كرده‌ایم و هر چه بیكاری افزایش یابد، خطرات و آسیب‌های اجتماعی جامعه را افزایش داده‌ایم.

معظم له با تقدیر از كسانی كه با ایجاد مراكز كاریابی به راهنمایی جوانان می‌پردازند اظهار داشتند: وظیفه هر كسی كه بتواند ایجاد كار كند، این است كه برای بیكارها تولید كار و اشتغال نماید.

حضرت آیت الله العظمی صافی، در مذمت وجود بیكار در جامعه افزودند: از اصول تمدن جامعه بشری این است كه افراد جامعه هر یك كاری را به عهده بگیرند و با یكدیگر همكاری و تعاون داشته باشند.

چهارشنبه / 6 آذر / 1387