جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
پاسخ معظم له به استفتائي پيرامون لزوم تعويق مسابقات ليگ برتر فوتبال

بسمه تعالی
محضر مبارك حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی
باسلام و تحیت و آرزوی طول عمر و سلامتی؛
احتراماً معروض می‌دارد یكی از سنت‌های حسنه‌ای كه پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی در كشور ایجاد شده، تعطیلی مسابقات مهم فوتبال در ماه مبارك رمضان بود. این امر موجب می‌گردید كه توجه جوانان در این ماه، به عبادات و مراسم مذهبی بیشتر جلب شده و نیز از برخی مظاهر زشت روزه‌خواری جلوگیری شود.
اما متأسفانه از چند سال پیش، با این توجیهات كه مسابقات ما باید با تقویم‌های بین المللی و برنامه‌های كنفدراسیون فوتبال آسیا هماهنگ باشد، مسابقات لیگ برتر فوتبال در ماه مبارك رمضان انجام می‌شود. این كار نه تنها موجب شده است كه برخی از بازیكنان مسلمانان، برای حفظ آمادگی بدنی مجبور به روزه‌خواری در تمرینات شوند؛ بلكه عده زیادی از جوانان را پس از افطار، به جای مساجد و جلسات قرآن، به ورزشگاه‌ها می‌كشاند.
این در حالی است كه در همین كشور همسایه- تركیه- كه دارای نظام لائیك نیز هست و فوتبال بین‌المللی‌تری از ما دارد، مسابقات فوتبال به احترام ماه مبارك رمضان تعطیل می‌شود.
با كمال تأسف، این روزها هم كه یكی از مدیران متدین فوتبال كشور درخواست كرده است كه مسابقات لیگ جدید بعد از ماه مبارك آغاز شود، این پیشنهاد با مقاومت مسؤولان فدراسیون روبرو شده است و در نظر دارند همزمان با طلوع ماه قرآن، مسابقات را نیز آغاز كنند!

 

لذا خواهشمند است نظر مبارك خود را درباره دو سؤال زیر اعلام فرمایید:
1. نظر حضرتعالی درباره به تعویق افتادن مسابقات فوتبال لیگ برتر به بعد از ماه مبارك رمضان چیست؟
2. آیا لزوم هماهنگی با برنامه‌های كنفدراسیون آسیا، توجیهی برای عدم احترام به شعائر مذهبی می‌گردد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام و رحمة الله
آنچه برای مسلمان بیدار، متعهد و مؤمن مهمّ است حفظ هویّت و استقلال اسلامی و سنّت‌های دینی است كه به آن، در همه جا و همه برنامه‌های بین المللی افتخار و اعلام وجود می‌نماید.
شعائر دینی با هیچ‌یك از مراسم‌ دیگر قابل معاوضه نیست. حضور مسلمانان در سائر مراسم باید حضور اسلام و حضور مسلمان مستقل باشد، و ضعف و تنازل جایز نیست؛ «و لله العزّة و لرسوله و للمؤمنین»
اینجانب اطمینان دارم كه برگزاركنندگان این مسابقات، فرهنگ اسلامی و اعتبار عنوان جمهوری اسلامی را بالاتر و برتر از هر عنوان دیگری می‌دانند، و ثانیاً اگر آنها هم بخواهند علیه سنّت‌های اسلامی عمل كنند، جوانان عزیز و متعهّد ما با آنها همكاری نخواهند نمود. خداوند متعال بر عزّت و عظمت اسلام و مسلمین بیفزاید.
لطف الله صافی
14 شعبان المعظم 1433
 

چهارشنبه / 14 تير / 1391