پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
مریم دوران / گفتاری از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی بمناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
مریم دوران / گفتار مرجع عالیقدر بمناسبت وفات حضرت معصومه(س)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

ای دختر دین و خواهر ایمان

ای مهر سپهر دانش و عرفان

 

ای اسوه شرم و عفّت و عصمت

الگوی وقار و حشمتِ نسوان

 

بر اوج شرف، مثالی از زهرا

در قدس مقام، مریم دوران

 

آری، سخن از بانوی کرامت، بنت موسی بن جعفر علیهماالسلام حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام است. بانویی که در ایمان، در عبادت و بندگی خدا، در زهد و بی اعتنایی به دنیا، در حفظ کرامت هایی که اسلام برای بانوان توصیه نموده، در رعایت حیا و عفاف و در نشان  دادن تمام صفات برجسته ای که در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان موجب افتخار شمرده شده، نمونه و اسوه بود.

 

در بین همه مواضع ممتازه آن حضرت، موضع ایشان در هنگامه سفر به سوی برادر و امام بزرگوار خویش حضرت امام رضا علیه الصلاة و السلام، موضعی خاص بود؛ موقفی که می توان گفت به ملاحظه افشای ظلم دشمنان اهل بیت علیهم السلام و ترویج معارف ناب شیعه، بسیار مهمّ بود.

 

در آن سفر بسیار با اهمیت، به واسطه آن حضرت و پیروان اهل بیت علیهم السلام، معارف ناب و دستورات حیات بخش قرآن و عترت، ترویج شد و ظلم و ستم های دشمنان دین، افشا گردید. البته برکات وجودی آن حضرت تنها به زمان حیات مبارکشان اختصاص نداشت، بلکه پس از ایشان، مضجع و حرم فرشته پاسبان آن بزرگوار، به مرکز نشر تشیّع و معارف نورانی قرآن و اهل البیت علیهم السلام تبدیل شد، چنان که در این ابیات عرض کرده ام :

قم بارگاه حضرت معصومه عشّ آل

کز علم و از حدیث در آن یادگارهاست

 

هم موطن صحابه و خاصان شیعیان

مردان پاک طینت و دانش مدارهاست

 

 آری، قم که موطن صحابه و خواص شیعیان اهل بیت علیهم السلام بود، به واسطه وجود آن حضرت، نورانیت و اهمیت صد چندان گرفت و مضجع پر برکتشان، ملجأ فقها و بزرگان دین و مأمن همه شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام گردید و هم اکنون نیز علم و فقاهت و اخلاق از قم به جهان صادر می شود و اینها همه از برکت وجود مضجع منوّر بانوی کرامت، در قم می باشد.

 

باید قدر این نعمت را دانست و قدرشناس آن بود و این قدردانی انجام نخواهد شد، مگر به معرّفی بیشتر مواضع آن حضرت در اطاعت خدا و عفاف و حجاب و در همه امتیازات خاصی که آن بزرگوار داشتند و الگو قرار دادن آن صفات ممتازه. امروز، وظیفه و تکلیف دوستداران و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، زنده نگه داشتن راه و اهداف ایشان می باشد؛ بخصوص بانوان، باید حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را در بندگی خدا، در عفاف و حجاب، در پیروی کامل از امام زمان خویش، الگو قرار دهند و خود را به همه صفات بانوی مسلمان که در سوره احزاب بدان اشاره شده است مزیّن سازند.

پنجشنبه / 7 دى / 1396