پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
احكام غير مسلمين

دست دادن و معاشرت
1179.  معاشرت با اهل كتاب و هم‌غذا شدن با آنها چه حكمی دارد؟
ج. ذبائح اهل كتاب مردار و نجس است و خوردن آن جایز نیست و خودشان نیز بنابر احتیاط واجب نجس هستند، بنابراین هر چه كه در حال رطوبت با آن ملاقات نمایند، بنابر احتیاط واجب نجس می‎شود. والله العالم.
1180.  اگر دست تر به در و دیوار یا اشیاء متعلّق به مسیحیان، یهودیان و هندوها بخورد، حكمش چیست؟
ج. با علم به نجاست محلّ باید دست را آب بكشید و الا لازم نیست. والله العالم.
1181.  با غیر مسلمان كتابی اگر با دستِ تر و مرطوب مصافحه نمائیم، باید دست خود را آب بكشیم یا خیر؟
ج. بنابر احتیاط واجب دست خود را آب بكشید. والله العالم.
1182.  ازدواج موقت مرد زردشتی با زن مسلمان، جایز است یا خیر؟
ج. ازدواج زن مسلمان با زرشتی ولو به نحو موقّت باطل است. والله العالم.
1183.  آیا به فتوای حضرتعالی زردشتی‎ها در همه مسائل ملحق به اهل كتاب هستند، مثلاً، آیا آنها پاك هستند و ازدواج دائم و موقّت با زن و دختر آنها جایز است؟
ج. زردشتی‌ها مانند اهل كتاب بنابر احتیاط نجس هستند و نسبت به نكاح آنها احوط ترك است، چه به نحو دوام و چه انقطاع. والله العالم.

1184.  حكم نگاه كردن و ازدواج و طهارت و نجاست اهل ذمّه چیست؟
ج. نگاه به مواضعی از كافره كه عادتشان بر عدم ستر آن مواضع است، بدون تلذّذ و ریبه جایز است، و ازدواج موقت با كتابیه جایز است و به طور دوام خلاف احتیاط است، و اهل كتاب به نظر اینجانب بنابر احتیاط محكوم به نجاستند. والله العالم.
1185.  آیا متعه اهل كتاب و كافر (كسی كه معتقد به ادیان آسمانی نیست) جایز است؟
ج. متعه نمودن اهل كتاب جایز است ولی متعه سایر كفار جایز نیست. والله العالم.
1186.  رفتن غیر مسلمان و یا اهل تسنن به حرم‌های مقدس معصومین و امامزادگان^، چه حكمی دارد؟
ج. نسبت به اهل تسنن مانع ندارد و نسبت به كفار محلّ اشكال است. والله العالم.
1187.  فرقه‎ای از صابئین در خوزستان می‎باشند، آیا این افراد اهل كتاب هستند؟ آیا پاك می‎باشند یا نه؟
ج. اهل كتاب بودن صابئین برای ما ثابت نیست. والله العالم.
فرقه‎های صوفیه
1188.  نظر مبارك حضرتعالی در مورد صوفیه و عقائد آنها چیست؟
ج. صوفیه با فرقه‎ها و انشعابات بسیاری كه دارند اگر چه در انحراف در یك سطح نیستند و بسا برخی از آنان خارج از ربقه اسلام شمرده نشوند، در مجموع منحرفند و عقائد خاصه‎ای كه دارند غیر اسلامی است. والله العالم.
1189.  نظر حضرتعالی در مسئله غلاة و مجسمه و مجبره و صوفیه كه مرحوم سیّد در عروه بیان فرمودند، چیست؟
ج. نظر حقیر همانند نظر شریف استادنا الاعظم الزعیم الاكبر آیت‌الله العظمی بروجردی+ با نظر مرحوم سید صاحب عروه اعلی‌الله مقامه مطابق است، مع ذلك به مؤمنین توصیه می‎نمایم كه به طور كلی اگر چه ترتیب آثار كفر و احكام كافر همان طور كه در عروه فرموده است، با عدم التزام و عدم التفات به لوازم فاسده این عقاید بر آنها نشود، از معاشرت و مجالست و مخصوصاً مزاوجت و رفاقت با آنها جداً پرهیز و احتراز نمایند كه معرض خطرات و مفاسد بزرگ است. والله العالم.
1190.  نظر حضرتعالی در مورد برخورد با بهائیت و تصوّف چیست؟
ج. به طور كلی برخورد مساعدتی و موافقت آمیز و هر ارتباطی كه موجب ترویج و تقویت فرق ضالّه باشد، جایز نیست و ترك مصاحبت و مجالست با آنها لازم است. والله العالم.
1191.  آیا رفتن به خانقاه دراویش و صوفیه، جهت استماع مرثیه و سوگواری ائمه اطهار^، یا اقامه فاتحه و شركت در آن جایز است؟
ج. ترویج باطل است و جایز نیست. والله العالم.
1192.  كمك به ساختمان خانقاه دراویش و هر گونه مساعدت ‎های جنسی به آنان چگونه است؟
ج. كمك به ساختمان خانقاه و همچنین هر كمك جنسی كه مربوط به مسلك و مرام آنها باشد جایز نیست. والله العالم.
1193.  در مجالس صوفیه، شركت كردن و یا جنس خریدن از آنها جایز است یا خیر؟
ج. شركت در مجالس آنها جایز نیست و جنس خریدن هم اگر موجب تقویت آنها بشود، جایز نیست. والله العالم.
1194.  به علت عدم آگاهی به حكم شرعی مسئله، خانمی از اهل فرقه عَلی اللهی را به همسری گرفتم، در این مدت به علت داشتن مذهب خاص خودش، 
به انجام وظایف شرعی ما مقید نیستند نماز نمی‎خواند، روزه نمی‎گیرد و سایر تكالیف شرعی را انجام نمی‌دهد و از فرقه خود پیروی می‎كند. آیا عقد ما صحیح بوده است یا خیر؟ اگر باطل است، تكلیف مهریّه و سایر حقوق او چگونه است؟ تكلیف بچههای ما چیست؟
ج. به طور كلی در نظیر مورد سؤال، چنانچه زوجه واقعاً حضرت امیرالمؤمنین× را خدا بداند، عقد باطل و جدایی زوج از او لازم است و محتاج به طلاق نیست و چون زوج نمی‎دانسته و ازدواج نموده، بچه در فرض سؤال ملحق به پدر و شرعاً محكوم به حلال‌زاده بودن است و نسبت به لزوم پرداخت مهریه با اینكه زوجه موصوفه محكوم به كفر است وجهی به نظر نمی‎رسد. والله العالم.
1195.  آیا فرقه‎ای كه خود را اهل حق می‎ نامند مسلمانند یا خیر؟ و اگر مسلمانی، یكی از اهل این فرقه را بكشد، قصاص نمودن آن مسلمان جایز است؟
ج. در مورد سؤال، كسانی كه حضرت علی× را خدا می‎دانند و یا منكر یكی از ضروریات اسلام باشند، محكوم به كفر هستند. و مسلمان را به جهت قتل كافر نمی‎شود قصاص كرد، ولی حاكم شرع طبق موازین می‎تواند قاتل را تعزیر نماید. والله العالم.
1196.  فرقه «علی اللهی» كه معروف به اهل حق می‎ باشند، عده‎ای از آنها در شهرهای متعددی از كشور مانند، همدان، كرمانشاه، سنندج و كنگاور و روستاهای آن منطقه سكونت دارند، و عقیده آنها بر این است كه نه به اصول دین و نه به فروع دین و سایر احكام اسلامی از قبیل غسل و غیره عمل نمی‎كنند، ازدواج با آنها و غذا خوردن و معاشرت با آنها چه حكمی دارد؟
ج. اگر فرقه مذكوره، حضرت امیرالمؤمنین× را خدا بدانند یا منكر ضروری دین مانند نماز و روزه و مانند اینها شوند كافرند، و واضح است كه ازدواج با آنها جایز نیست و باطل است. و اگر آن بزرگوار را خدا ندانند و منكر ضروری دین هم نشوند، چون انحرافات عقیدتی و اخلاقی و عملی بسیار دارند ازدواج با آنها محلّ اشكال است، بلكه اجتناب از آن لازم است. بلی افرادی از آنها كه قائل به شهادتین می‌باشند و اقرار به عقائد باطله و انكار ضروریات دین از آنها ثابت نیست، محقون ‎الدم و مال و جان و عرضشان محترم است. والله العالم.
1197.  آیا بلند گذاشتن شارب تا روی لب استحباب دارد یا خیر؟
ج. استحباب ندارد و به عنوان تشبه به فرقه صوفیه حرام است. والله العالم.
فرقه ضالّه بهائیت
1198.  بسیاری از بهائیون مقیم جمهوری اسلامی، اظهار می‎دارند كه ما تابع قوانین عمومی ایران بوده و هیچ تخلفی را مرتكب نشده‎ایم، لیكن متحمل تضییع حقوق هستیم، آیا اصولاً بهائیون، بالاخص بهائیت مقیم ایران اهل ذمّه محسوب می‎شوند یا خیر؟ و آیا پرداخت دیه به اولیای دم شخص بهایی ضروری است یا‎‎ خیر؟
ج. بهائی‎ها اهل ذمّه نیستند و دیه ندارند، اهل ذمّه بر یهود و نصاری و مجوس اطلاق می‎شود، به شرط اینكه مقرّرات شرعی ذمّه را عمل بنمایند. والله العالم.
1199.  آیا عدم پذیرش درخواست انحصار وراثت از ورّاث بهائی توسط محاكم دادگستری محمل شرعی دارد؟
ج. اگر درخواست انحصار وراثت برای تعیین ورثه مسلمان او باشد مانعی ندارد، ولی اگر برای تعیین بازماندگان بهائی او باشد، چون توارث بین آنها مشروعیت ندارد، قبول درخواست مذكور جایز نیست. والله العالم.
1200.  آیا پذیرش بهائیون و ثبت نام آنها در مؤسسات آموزشی بر طبق مصالح و موازین اسلامی است؟
ج. ثبت نام آنها به عنوان بهائی كه یك سازمان جاسوسی و ضدّ اسلامی است، جایز نیست و خلاف مصالح اسلامی و اصول و ارزش‎های انقلاب اسلامی است. والله العالم.

1201.  وظیفه مسلمان در برخورد با فرد بهائی در موارد: خرید و فروش، اجاره و عاریه لوازم زندگی، و پذیرفتن هدایای‎‎آنان چیست؟
ج. در صورتی كه امور مذكوره در سؤال موجب تقویت آنها بشود جایز نیست. ‎‎والله العالم.
1202.  نظر حضرتعالی پیرامون گفتگو و دست دادن و اظهار دوستی با فرقه ضالّه بهائیّت چیست؟
ج. اظهار دوستی با بهائی، با دست دادن و صورتهای دیگر جایز نیست. والله العالم.
كتب ضلال
1203.  نظر حضرتعالی را در مورد خواندن كتاب‌هایی كه باعث باز شدن ذهن خواننده نسبت به دسایسی كه ابر قدرتها بر ضدّ دیگران به كار می‌‎برند، مانند كتابهایی كه فرضاً یك سیاستمدار یا یك جاسوس نوشته است، با توجه به اینكه ممكن است نكات غیر اخلاقی هم تا حدّی در آن باشد، بیان فرمایید.
ج. موارد مختلف است باید خصوص هر كتاب مورد سؤال قرار گیرد تا جواب مربوط به آن كتاب گفته شود ولی به طور كلّی مطالعه كتابهایی كه ممكن است موجب انحراف در عقیده و یا اخلاق مطالعه كننده گردد جایز نیست. والله ‎العالم.
1204.  آیا خواندن كتب غیر اسلامی، مانند بهائیت و كمونیسم و سایر مرام‌های الحادی حرام است یا خیر؟
ج. حفظ و نگهداری كتب ضلال و خواندن آنها حرام است، مگر برای كسی كه قدرت تشخیص حق از باطل را داشته باشد و غرض صحیحی ـ مانند ردّ مطالب باطله ـ داشته باشد. والله العالم.
1205.  ملاك مضلّ بودن كتاب چیست؟
ج. ملاك مضلّ بودن كتاب آن است كه مشتمل بر مطالبی باشد، كه معرضیت گمراه نمودن خواننده را از نظر مذهبی داشته باشد. والله العالم.
1206.  خرید و فروش كتب صوفیه و مطالعه آنچه حكمی دارد؟
ج. طبع، نشر، خرید، حفظ و مطالعه كتب صوفیه حرام است و كتاب‌هایشان حكم كتب ضلال را دارد، كه مطالعه آن فقط برای اهل نظر جهت ابطال باطل آنها جایز است. والله العالم.

 

چهارشنبه / 29 مرداد / 1393