پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
غدير؛ استمرار بعثت
غدير استمرار بعثت/نوشتار مرجع عالیقدربمناسبت دهه مبارکه ولايت (1)
سلسله نوشتارهاي حضرت آيت‌الله العظمي صافي به مناسبت دهه مباركه ولايت/1

  

قال‌الله تعالی: "یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ‌الله یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ"(1(

روز بعثت و غدیر، تأسیس و بقای اسلام

روز تاریخی و بزرگ عید سعید غدیر مانند روز عظیم بعثت با اهمیت و بی‌نظیر است. این دو روز با یكدیگر، پیوند و بستگی كامل دارند. بعثت، اصل، اساس و پایه انقلاب الهی، جهانی و جاودانی اسلام، و روز غدیر مكمّل و تداوم‌بخش آن است.

غدیر در وجود، فرع بعثت است و روز بعثت در بقا، پیش‌آهنگ غدیر است. بعثت، سرآغاز ابلاغ وحی و عرضه نظامات فراگیر و همه جانبه اسلام، تا تشكیل حكومت اسلامی و حاكمیت‌الله به رهبری شخص رسول اعظم صلّی‌الله علیه و آله است، و روز غدیر كامل‌كننده دین و اعلام استمرار نظام عصر نبوّت به رهبری امیرالمؤمنین و فرزندان آن حضرت، ائمه معصوم علیهم السلام است.

این دو همایون‌روز، با یكدیگر هم‌سویی معنوی و بستگی ناگسستنی دارند. حصار خلل‌ناپذیر اسلام را كه توحید همچون پی بناست، امامت چار دیوار و بعثت سقف است. پس هیچ‌یك از این دو روز را از دیگری بی‌نیازی نیست كه هر دو خط اسلام را در تأسیس و بقا ترسیم نموده‌اند، نه اسلام منهای حكومت و نظام غدیر است و نه نظام غدیر، غیر از اسلام است.

غدیر، استمرار نظام رسولان الهی

نظامی كه در غدیر به آن‌صورت عام و جلوه رسمی به همگان اعلام شد نظامی است كه همواره استمرار داشته و هرگز منقطع نخواهد شد و زمین هیچ‌گاه از شخصی كه صاحب، مدیر و رهبر آن نظام باشد خالی نخواهد ماند. چنان‌كه امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام در خبری كه خاص و عام آن را روایت نموده‌اند می‌فرماید: "اللَّهُمَ‏ بَلَی‏ لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ للهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً"(2(

تبعیّت از نظام امامت، وظیفه‌ای همگانی

مسلمانان راستین و متعهّد همواره تابعیت این نظام را كه نظام امامت و ولایت است داشته‌اند و دارند و اگر به ظاهر تابعیت یكی از نظامات دیگر را داشته باشند و یا در كشورهای بیگانه ناچار از مراعات نظامات آنها باشند در همان حال و همان‌جا نیز باید تابع نظام امامت باشند و در حال مراعات از نظام‌های غیرمسلمان، باید در محدوده تابعیت از نظام امامت عمل نمایند و از آن خارج نشوند.

لزوم تجلیل از غدیر

بدیهی است روز ابلاغ و اعلان تشكیل این نظام كه در آن واقعیت و هویت حاكمیت‌الله ظهور می‌یابد از ایام‌الله بزرگ است كه باید سالروز آن را گرامی داشت و پیام و درسی را كه برای همه جهانیان به ویژه مسلمانان دارد همواره بازگو كرد. روزی كه دین در آن به كمال رسیده و نعمت خداوند متعال بر این امت تمام یافته است، بسیار با عظمت است.

یاد آن روز كه نظام سیاسی دین، اعلام و رهبری فكری، علمی، معنوی، سیاسی و امام، حجّة‌الله، ولیّ‌الله و خلیفة‌الله معرّفی شده است، باید همیشه در دل‌ها زنده بماند و تعهّد جامعه به بزرگداشت و پیروی از آن آشكار باشد.

باید در هر فرصت مناسب و به خصوص در ماه ذی الحجة پیرامون ابعاد این نظام، شرایط و شخصیت رهبران آن و ویژگی‌های حكومت در اسلام، سخنرانی‌ها، كنفرانس‌ها، سمینارها و تألیف كتاب و تحقیق و بررسی ادامه یابد.

پیام غدیر، پیام ولایت و پیام كمال دین و اعلام نظام جاودانی و جهانی اسلام و بیان بقا و استمرار نظام عصر رسالت است. محتوای این پیام، وجود حكومت جهانی و واحد اسلامی است كه بدون انقطاع و كمترین فترت در همه ادوار و اعصار برقرار بوده است و بر هر مسلمانی در هر كجا باشد اگرچه به ظاهر در تابعیت نظام‌های غیر شرعی محسوب شود واجب است از این نظام امامت تبعیت نماید و خود را ملزم به تابعیت آن بداند.

مسلمانان راستین در طول متجاوز از چهارده قرن در عصر امثال سلاطین بنی امیه و بنی عباس و دیگران، تابعیت این نظام را داشته و دارند و اگرچه این تابعیت با قوّه قهریه بر آنها تحمیل نشده خود به خود به تعهّدی كه در برابر این نظام دارند و بیعتی كه از امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف در هر زمان به گردن دارند وفا دارند و از آن تبعیت می‌نمایند و در این عصر كه‌ شمس آسمان ولایت حضرت بقیة‌الله ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء در پرده غیبت قرار گرفته است از علمای عامل و فقهای عادل كه نوّاب عام آن خلیفه یزدان و رهبر دوران هستند و به ظاهر عهده‌دار شئون نظام امامت، نگهبان ثغور دین و دفع بدع مبدعان و شبهات ملحدان می‌باشند پیروی و تبعیت می‌نمایند.

 

 

پی نوشت ها:

1. سوره مائده، ‌آیه 67.

2. نهج البلاغة صبحی صالح، حكمت 147.

 

 

يكشنبه / 12 شهريور / 1396