شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به همایش ملّی جایگاه علّامه حلّی ره در فرهنگ و تمدّن اسلامی_ایرانی
پیام مرجع عالیقدر به همایش ملّی جایگاه علّامه حلّی (ره) در فرهنگ و تمدّن اسلامی_ایرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

قال اللّه الحکیم فی کتابه الکریم: «یَرْفَعِ اللّه الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»
و قال الإمام جعفر الصادق علیه السلام: «الرَّاوِیةُ لِحَدیثِنا یَشُدُّ بِه قُلُوبَ شِیعَتِنا أفضَلُ مِن ألف عَابد»

السلام علیکم  و رحمة الله و برکاته
با تقدیر و تشکّر از مسئولان محترم عتبه مقدّسه حسینیه علیه ‌الصلوة و السلام و مرکز علّامه حلّی قدّس سرّه و مراکز و مؤسسات برگزار کننده این همایش بزرگ، و عرض ادب و احترام به حضّار و شخصیّت‌های علمی بزرگواری که این جلسه باشکوه به حضورشان مزیّن است؛ کنگره بزرگداشت شخصیّت والایِ یکی از مفاخر عالیقدر مکتب تشیّع و مشاهیر رُواة احادیث و حاملان علوم قرآن و عترت را گرامی می‌دارم.
تقدیر از نخبگان عالم انسانیّت و تذکّر و یاد سیره آنان و اسوه‌قرار دادن ایشان، سیره‌ای است قرآنی و برنامه‌ای است وحیانی. هرگز نباید رجال دین و هدایت و ارشاد و خادمان بشریّت، نامشان فراموش شود. باید همواره از آن‌ها، همه درس بگیرند و در مکتب تربیت آن‌ها، آموزش ببینند.
یکی از بزرگان مکتب جهانی علم و ارشاد و هدایت - که به حقّ، از مفاخر بزرگ شیعه و پیروان راستین ائمه طاهرین صلوات‌الله علیهم اجمعین و تجسّم اخلاق اسلامی بود- عالم و زعیم بزرگ علّامه حلّی اعلی الله مقامه الشریف است.
علّامه حلّى‏ كه از نوابغ بزرگ فكر بشرى است‏، در علوم معقول و منقول، بلند پایه و كم نظیر می‌باشد. تذكرة الفقهاء، منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، کشف المقال فی معرفه الرجال، كشف المراد، نهج الحق، الدرّ النضید؛ منهاج الكرامة، ایضاح المقاصد و كتاب ‏هاى دیگرى كه از طریحى نقل شده: «پانصد جلد آن را به خط خود علّامه دیده است» همه و همه، رشحاتی از اندیشه پاک و نورانی آن دانشمند ‌بزرگ و فخر شیعه است. تنها کتاب «الفین» او که مشتمل بر هزار دلیل بر امامت مولی المتّقین امیرالمؤمنین علی علیه السلام و هزار دلیل وافی و کافی در ردّ شبهات است، از مفاخر بزرگ شیعه و مورد مراجعه دانشمندان می‌باشد.
از سویی دیگر، در قرن هشتم هجری، که حوزه یا مدرسه سیّار سلطانى، به فرمان الجایتو تأسیس گردید و این حوزه با لشكر سلطان محمد خدابنده در حركت بود و زیر چادرها، حلقه‏ هاى درسى تشكیل مى‏ داد، و دانشمندان و بزرگان، از محضر علمایی همچون چون شیخ نظام ‏الدین عبدالملك، نورالدین تسترى، عضدالدین آوجى و سیدبرهان الدین عبدى استفاده می‌نمودند، این مدارس، تحت زعامت و رهبرى علمى علامه حلّى‏ ره  برگزار می‌گردید.
آری، به حقّ باید گفت: «علّامه حلّی، از معجزات بزرگ مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌باشد.»

در پایان به نقل قول یکی از دانشمندان در توصیف و بیان عظمت مقام علمى علّامه حلّى ره، بسنده می‌‌کنم: «به راستى باید گفت: پس از ائمه معصومین علیهم السلام، در شیعه، عالمى به بزرگى او نیامده است...
علّامه را در فقه باید با سیّد مرتضى و شیخ طوسى قیاس كرده و در حكمت با خواجه نصیر الدین طوسى و در ریاضى، همتاى ابوریحان بیرونى شمرد، و در تحقیق عقلى و تنبّه، قرین ارسطو و در هر فنّ، قرین بزرگ‏ترین مرد آن فنّ. پس بى‏‌شبهه بزرگ‏ترین علماى اسلام از سنّى و شیعه است، گرچه در فقه تبرّز داشت، امّا استادىِ او در هیچ فن كمتر از فقه نبود، و یكى از افتخارات عرب و شرف امّت اسلام است.»

اینجانب، تشكیل كنگره بزرگداشت علّامه حلّی رضوان الله تعالی علیه، را لازم و بسیار سودمند دانسته، از برگزاركنندگان این كنگره و حضرات علماى اعلام و حجج اسلام و نویسندگان بزرگوارى كه در تشكیل این كنگره و شناساندن بیشتر علّامه ره، با مساعى جمیله مشاركت فرموده و می‌فرمایند، تشكّر و قدردانى مى‏نمایم.
ان‌شاء الله تعالی همه از پیروان واقعی مکتب بزرگ ولایت و امامت باشیم و مشمول عنایات خاصّه حضرت ولیّ‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیریم و موجبات رضایت خاطر مبارک آن حضرت را فراهم آوریم. والسّلام علیكم و رحمةالله و بركاته‏

چهارم جمادی الثانیة 1440 هـ.ق
لطف الله صافی

دوشنبه / 29 بهمن / 1397