چهارشنبه: 1403/01/29
نسخه مناسب چاپSend by email
«فخـر دوران»؛ جديدترين اثر آيت الله العظمي صافي منتشر ‌شد.
بسمه تعالی
     
مكتب عزیز اهل بیت‌ علیهم‌ السلام در مرور اعصار و قرون، فرزانگان، رجال عالیقدر و علمای عظیم الشأنی پرورش ‌داده است كه هر كدام در عصر و زمان خود، از نوابغ عالم انسانیت و خادمان حقیقی بینش و معرفت، و پاسداران دعوت انبیا به سوی خداوند جل و علا بوده‌اند.
یكی از این بزرگ‌تربیت‌شدگان معارف قرآن و اهل بیت‌ علیهم السلام، استاد عظیم و محقق یگانه عصر مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامه است.
اطلاع بر فضایل، مناقب و سجایای علمی و اخلاقی آن بزرگ‌مرد تاریخ مكتب تشیع، آن هم از زبان شاگردانی كه سال‌های سال از محضر افاضات آن‌جناب خوشه‌چینی‌ها نموده و مورد تأیید ایشان بوده‌اند می‌تواند راهبر و راهنمای ارزش‌مندی برای مشتاقان علم و فقاهت باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف از شاگردان ممتاز و برجسته زعیم بزرگ حوزه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ره بوده‌‌اند كه علاوه بر شركت در جلسات درس خارج آن مرحوم، در جلسات استفتاء ایشان شركت نموده و در بسیاری از مواضع و مواقع در محضر وی مشرف و مورد تأیید آن مرحوم بوده‌اند.
«فخر دوران» جدیدترین اثر این مرجع عالیقدر ‌است كه با قلمی شیوا، به بیان نكاتی مهم و معرفت‌بخش از سیره زندگانی، دوران زعامت و ابعاد شخصیتی آن مرحوم پرداخته است.
اینك سرفصل‌های این كتاب را از نظر می‌گذرانیم:
بخش اول كتاب مشتمل بر پیامی است كه در سال 1432 هجری قمری به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی ره  توسط معظم له صادر شده است كه بیانگر نمونه‌هایی از مكارم و فضایل اخلاق، مقام والای علمی، و نمونه‌هایی از احترام علمای دیگر به آن مرحوم می‌باشد.
دفتر خاطرات بخش دوم و مهمترین قسمت این كتاب ارزشمند است كه با مقدمه معظم له آغاز می‌شود. ایشان در این قسمت از كتاب، خاطرات درس‌آموزی از ابعاد اخلاقی معنوی، مبارزه با غلو و عرفان‌های اصطلاحی، احترام علمای ادیان و فِرَق به آن مرحوم، ‌و مواضع سیاسی مذهبی زعیم عالیقدر آیت الله العظمی بروجردی قدس سره بیان می‌دارند كه گنجینه گرانبهایی از تاریخ زعامت آن مرجع یگانه محسوب می‌گردد.
قسمت سوم این كتاب به نقل مصاحبه مجله حوزه با معظم له درباره شخصیت آن مرحوم پرداخته است كه در سال 1370 هجری شمسی به طبع رسیده است.
در این مصاحبه، خصوصیات شیوه اجتهاد، سبك استنباط، تأثیر تسلط بر اقوال عامه در استنباط، احترام و ادب در برابر بزرگان و برخی از ابعاد اخلاقی معنوی آن استاد بزرگ بیان شده است.
آخرین قسمت این كتاب مصاحبه مجله نقد و نظر است كه در سال 1373 چاپ و منتشر گردیده است. معظم له در این مصاحبه به بحث مفصلی درباره مباحث اصولی و فقهی آن مرحوم و شیوه‌های وی در این مباحث پرداخته‌اند.
 
 
 
سه شنبه / 7 شهريور / 1391