پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
معرفی کتاب: شرح حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)

مشخصات كتاب:
نام:
شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام،
مؤلف: حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف،
نوبت چاپ: هفتم،
تاریخ چاپ: رجب المرجب 1436 / بهار 1394
محل نشر: قم،

 تعداد صفحه: 152 صفحه.
 

 

ویژگی‌های كتاب:
1. موضوع كتاب همان‌طور كه از نامش، هویدا است، شرح و توضیح فقرات حدیث شریف «عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی به محضر امام هادی‌علیه السلام» است كه توسط مرجع عزیز بیان شده و به زیور طبع آراسته شده است.
2. اعتقاد به عقاید حقه از مبدأ و معاد و نبوت و امامت، سبب سعادت و آرامش قلب و رفع اضطراب و نگرانی و موجب امیدواری و خوش‌بینی به حیات و حركت به سوی رستگاری و فوز و فلاح است و همه اینها مراتبی است كه اشخاص به مقدار قوت درجات ایمان و خلوص عقیده از شرك و خرافات و انحرافات دیگر، حائز آن می‌گردند. بنابراین وسیله‌ای برای نیل انسان به سعادت واقعی بالاتر از ایمان صحیح و یقین خالص نیست. از این رو، اهمیت مطالعه این حدیث شریف و نیز توضیحات مربوط به آن، برای بهره‌گیری در ارتقاء ایمان و اخلاص معلوم می‌شود.
3. بهره‌گیری از آیات و روایات و معارف عقلانی و سایر علوم اسلامی در شرح و توضیح حدیث، موجب كسب معرفت و آشنائی بیشتر خواننده با آموزه‌های حیات‌بخش دین و مذهب بوده و در كسب تقوا و عمل نیك مؤثر است.
4. حجم كم كتاب در عین ارائه‌ی مطالب جذاب و پرارزش، ویژگی برجسته‌ی‌ كتاب محسوب می‌شود و نویسنده‌ی محترم از تطویل و تفصیل مملّ پرهیز نموده است.
نگاهی به محتوای كتاب:
كتاب با مقدمه‌ای در باب اهمیت ایمان آغاز می‌شود. سپس مطلب مهمّی با عنوان «عرض دین بر دین‌شناسان» مطرح می‌شود كه به نكات ارزشمندی اشاره می‌شود. «مسئله عرض دین در عصر حاضر»، «پیشینیه عرض دین»، «عرض دین حضرت عبدالعظیم و جلالت آن بزرگوار» و «ادب و اخلاق كریمه حضرت عبدالعظیم در عرض دین» قسمت‌های بعدی را تشكیل می‌دهند.
سپس بررسی سند حدیث آغاز می‌شود. در ادامه، توضیح مضمون حدیث با عناوین متنوع پیش روی خواننده است.
 

                                                                              

دوشنبه / 13 دى / 1395