شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
بازخوانی یادداشتی از مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی به مناسبت برگزاری با شکوه حجّ 1432 هـ.ق
یادداشت مرجع عالیقدر بمناسبت برگزاری باشکوه حجّ

باسمه تعالی

جلوه تقدیس امّت
از مراسم حجّ و منزل وحی

 

حجّ امسال 1432 بسیار موجب افتخار و سرافرازی مسلمانان جهان گردید. وقار و متانت و احترام و ادب مسلمانان از مراسم حج و حرمین شریفین در این اجتماع بزرگ و بی‌نظیر تاریخی متجلّی بود. در حالی که منطقه و کشورهائی متشنّج و ملتهب و سیاست های دولت‌ها به نفع مقاصد سیاسی در کمال شدّت فعّال بوده و هست، بیم آن می‌رفت که اختلافات سیاسی در این مراسم الهی نیز ظاهر گردد.

پاسداری از قداست و عظمت حج و بلد امن الهی و بازداری بیش از دو میلیون جمعیت از ملّت‌ها و نژادها و کشورها در شرایط کنونی، فقط و فقط از برکت ایمان و احترام یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان به مقدّسات اسلامی میسّر بود که به حول و قوّه الهی به این شکل معجزآسا و امن و آرام و افتخارآفرین انجام شد، مثل اینکه در هیچ کجا اتّفاقی نیفتاده و مسائل سیاسی اختلافی ایجاد نکرده است. معلوم شد که حجّ و مراسم این فریضه بزرگ و حرمین شریفین فراتر از سیاست‌های دولت‌ها است. همگان، حرم را مکان امن و مقدّس می‌دانند و این جدائی‌های سیاسی یا جغرافیایی یا نژادی و فرقه ای، آن را مخدوش نمی کند.

حرمین به همه تعلّق دارد و مخصوصاً موسم حج، شهر همه، کشور همه و وطن همه است و کسی بر کسی اولویت ندارد. البته در این میان، دولت‌ها هم در حفظ این احترام با ملّت‌ها همکاری داشتند و مدبّرانه عمل کردند، مثل اینکه بین آنها هیچ اختلافی وجود ندارد. همه نشان دادند که حرمین شریفین، مسجد الحرام و مسجد النبی و قبة الخضراء سرزمین وحی و مواریث اسلامی و تاریخی، همه پاسدار حرمت و قداست آن می‌باشند.

امید است این برنامه در همه سال‌ها با جلوه کاملتر ادامه پیدا کند و مسلمانان مثل امسال، حضور واحد و فارغ از سیاست‌ها داشته باشند و گرایش مسئولین به مذهب خاص، مانع از عمل دیگر مذاهب اسلامی طبق مذهب و اجتهاد خود نشود و امر و نهی‌های فرقه‌ای، این چهره زیبا را کم رنگ نسازد و ظهور این هویت اسلامی که موجب اعجاب دنیا و سیاستمداران جهان گردید، در سال‌های آینده بیشتر گردد.

دوشنبه / 31 تير / 1398