پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
«نداي اسلام از اروپا»

 

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف در سفر تبلیغی كه در سال 1397 هجری قمری مطابق با سال 1355 هجری شمسی به لندن داشتند، دانشجویان مسلمان مقیم انگلستان از ایشان درخواست نمودند كه درباره شخصیت پیامبر عالیقدر اسلام مطالبی را نوشته تا آنها بتوانند در تبلیغ دین مبین اسلام از آن استفاده نمایند. لذا ایشان در همان سفر كتاب «ندای اسلام از اروپا» گوشه‌ای از تاریخ زندگانی پیامبر اكرم صلی‌الله علیه و آله را با قلمی رسا و بینش‌آموز به رشته تحریر درآوردند.

 

ایشان در مقدّمه این كتاب می‌نویسند: «برای این‌كه از این سفر، یادگاری از خود به جای گذارده باشم به مناسبت ایّام سوگواری ماه صفر و رحلت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و عید سعید میلاد آن حضرت در 17 ربیع‌المولود مقالاتی با حال شدّت كسالت و بیماری و نداشتن وسیله‌ای جز قلم و كاغذ نوشتم و به عنوان هدیه حضور برادران و خواهران محترم مسلمان، تقدیم می‌دارم. امّید است اگر در آن نواقص و كوتاهی‌هایی باشد با قلم مهر، اصلاح فرمایند.»

اخیراً هم این كتاب با ویراستاری جدید به نام «صبح صادق» منتشر شده است. با هم نگاهی اجمالی به بخش‌های مختلف این كتاب می‌اندازیم و مطالعه این كتاب باارزش را به طلاب، دانشجویان و محققان عزیز توصیه‌ می‌كنیم:

مقدّمه

معظّم له در مقدّمه این كتاب با خطاب‌قرار دادن مسلمانان مقیم انگلستان، تقدیر و تشكّر خود را از مسئولان این مركز جهانی بخصوص مرحوم آیت الله العظمی آقای گلپایگانی قدّس سره بیان می‌دارند و شركت با شكوه مسلمانان انگلستان در مراسم‌ این مجمع را می‌ستایند.

هدیه اول

معظّم له در بخش اول این كتاب به شخصیت‌شناسی پیامبر مكرّم اسلام حضرت خاتم الانبیاء صلی‌الله علیه و آله می‌پردازند. ایشان عظمت‌های شخصیتی آن پیامبر رحمت را در چند بخش عظمت در رسالت و دعوت، عظمت در اراده و تصمیم، عظمت در زهد و بی‌اعتنایی به دنیا، عظمت و رعایت مساوات و برابری انسانی با مردم، عظمت در اصلاحات بنیادی اجتماعی، عظمت در تشریع قوانین و احكام و شرایع، عظمت در علوم و معارف بیان می‌دارند.

هدیه دوم

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف در بخش دوم «ندای اسلام از اروپا» با سیری در زندگی پیامبر اسلام صلى‌الله علیه‌وآله در چهار فصل: دوران رضاع و صباوت و كودكی، دوران بعد از كودكی تا بعثت، از بعثت تا هجرت به مدینه، از هجرت تا وفات، بحث تاریخی و تحلیلی بسیار مفیدی برای خوانندگان ارائه داده‌اند و در ادامه این بخش، به موقف حساس و بلند علمی حضرت صادق علیه‌السلام اشاره نموده‌اند.

ایشان در ادامه بخش دوم كتاب، فایده‌ی بزرگداشت روزهای تاریخی اسلام را بیان داشته و در آخر هم توصیه‌هایی به مسلمانان خارج از كشور نموده‌اند.

هدیه سوم

این مرجع عالیقدر در آخرین بخش این كتاب، هدف‌های رسالت اسلام را تحت عناوین ایمان به خدای یگانه، ایمان به پیغمبران خدا و نبوت، ابلاغ و اجرای حقوق انسان‌، برقراری نظام اقتصادی سالم، همگانی‌كردن حق علم‌آموزی، تهذیب عقل از خرافات، ایجاد جامعه‌ی جهانی، اقامه‌ی قسط و عدل، تأمین سعادت دنیا و آخرت و  تأسیس مدینه‌ی فاضله‌ی انسانی بررسی و بحث مفصلی ارائه داده‌اند.

 

 

 

چهارشنبه / 20 دى / 1391